توافق تهران-آنکارا بر سر ایجاد سازوکار مشابه اینس‌تکس

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از ترک آنکارا در جمع خبرنگاران به تشریح جمع‌بندی از سفر به ترکیه و رایزنی‌ها با مقامات این کشور پرداخت. ظریف در این باره گفت: در دیدار با مقامات ترکیه درباره موضوعات روابط دوجانبه صحبت کردیم و فرصت خوبی شد تا درباره مسائل منطقه‌ای و جهانی نیز بحث و گفت‌وگو کنیم. در مسائل منطقه‌ای و جهانی بحث سوریه را داریم و فرصتی که بنده داشتم در سفر به سوریه و گفت‌وگوهایی که در آنجا صورت گرفت، همچنین اینجا (ترکیه) هم توانستیم درباره سوریه، ادلب و بحث حضور نیروهای آمریکایی در سوریه و هم نگرانی‌هایی که درباره روند سیاسی در این کشور وجود دارد و اقداماتی که باید انجام شود با مقامات مختلف گفت‌وگو کنیم. وزیر امورخارجه در ادامه افزود: درباره ونزوئلا و مداخلات غیرقانونی آمریکا در آن و نحوه هماهنگی در این باره صحبت شد. همچنین درباره شمال آفریقا که حرکت‌های نگران‌کننده‌ای در آن در جریان است و احتمال استفاده از نیروی نظامی در آنجا مطرح است، صحبت کردیم.

او در ادامه با اشاره به روابط دوجانبه تهران -آنکارا گفت: درباره روابط دوجانبه باید گفت که دوستان ما در ترکیه همواره با تحریم‌های ضدایرانی مخالفت کرده‌اند و همچنین با اقدام غیرقانونی آمریکا علیه سپاه پاسداران نیز مخالف هستند که این موجب تقدیر و تشکر ماست. در مورد روش‌های ادامه همکاری باوجود تحریم‌ها صحبت کردیم. در پنج حوزه توافق کردیم که به‌صورت ویژه کار را دنبال کنیم که شامل تعرفه ترجیحی، همکاری‌ها در حوزه انرژی، همکاری‌های بانکی و استفاده از پول مشترک، ایجاد یک سازوکار مشابه اینس‌تکس در روابط دوجانبه و از این قبیل همکاری‌ها است و قرار بر این شد من و وزیر خارجه ترکیه به‌صورت ویژه اجرای آنها را دنبال کنیم، که البته مسوولان کمیسیون‌های مشترک هم به‌سهم خود آنها را دنبال خواهند کرد.» او ادامه داد: مجموعا بنده احساس می‌کنم در طرف ترکیه علاقه‌مندی به همکاری جدی در همه زمینه‌های اقتصادی، امنیتی، سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد و نوع روابطی که امروز با ترکیه داریم شاید در طول چند دهه گذشته نداشتیم. خوشحالم که روابط مشابهی را با بقیه همسایگانمان داریم، روابط با عراق، آذربایجان، افغانستان، پاکستان و سایر همسایگان شمالی‌‌مان و در آسیای میانه و قفقاز بسیار روابط ممتازی است و این سیاست دولت دوازدهم که همسایگان اولویت ما هستند بحمدالله دارد با موفقیت جلو می‌رود و امیدواریم بتوانیم کارهای بعدی را نیز با سایر همسایگان انجام دهیم.

وزیر امورخارجه ایران روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای خود در واکنش به مانع‌تراشی‌های آمریکا در راه تجارت ایران گفت: ما مشکلی با شرکای آمریکا نداریم اما به آمریکا اجازه نخواهیم داد تجارت ما با کشورهای دیگر را زیر سوال ببرد.

ظریف در پاسخ به سوال یک خبرنگار ترکیه درباره اینکه اگر دوره معافیت ترکیه از تحریم‌های آمریکا تمدید نشود، برنامه ایران چه خواهد بود، گفت: معتقدم آمریکا می‌خواهد روابط کشورهای دیگر را تحت کنترل خود داشته باشد اما هیچ وقت یک دولت نمی‌تواند برای حفظ دیدگاه‌های برخی عناصر، منافع کشورهای دیگر را به‌خطر اندازد و نادیده بگیرد. وزیرخارجه ترکیه هم در نشست خبری مشترک با ظریف ضمن ابراز حمایت از ایران در برابر تحریم‌ها گفت: در گفت‌وگو با ترامپ به او گفته‌ایم که تحریم‌ها علیه تهران باید متوقف شود. همزمان سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه نیز از تلاش‌ها برای کسب مجدد معافیت از تحریم‌های نفتی ایران از سوی واشنگتن خبر داد.

ظریف در ادامه درباره نامه خود به وزرای خارجه کشورهای جهان درباره اقدامات خصمانه آمریکا نیز گفت: پس از اقدام غیرقانونی آمریکا (در قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی) من فورا نامه‌ای برای دبیرکل سازمان ملل متحد در زمینه خطراتی که این اقدام دارد، نوشتم و بعد صبر کردیم تا این اقدام عملیاتی شد و روز ۱۵ آوریل (دوشنبه ۲۶ فروردین) که این اقدام عملیاتی شد از دید آمریکایی‌ها، در آن زمان بنده نامه‌ای را برای وزرای‌خارجه سایر کشورها فرستادم که هم از نظر حقوقی و هم از نظر سیاسی خطراتی را که اقدام آمریکا به‌عنوان یک سابقه بسیار نگران‌کننده و خطرناک برای روابط و حقوق بین‌الملل دارد و ضرورت اقدام مشترک علیه این قانون‌شکنی‌های دولت آمریکا را تذکر دادم.

هدف سفر ظریف از زبان سخنگوی دولت ترکیه

همزمان سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه گفت که هدف از سفر وزیر امورخارجه ایران به این کشور میانجیگری بین ترکیه و سوریه نبود. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روسیاالیوم، ابراهیم کالین سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه گفت که منطقه امن در مرزهای سوریه عملا تشکیل شده است. او روز پنج‌شنبه در اظهاراتی مطبوعاتی گفت: «وضعیت کنونی در استان ادلب سوریه باید حفظ شود.»

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه درباره سفر محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به آنکارا گفت که این سفر برای میانجیگری بین ترکیه و نظام سوریه صورت نگرفته و هیچ تلاشی در این زمینه وجود ندارد. کالین گفت: «ما با نظام سوریه در ارتباط نیستیم.» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه اظهار کرد: «آنکارا تلاش‌های گسترده‌ای برای پایان دادن به جنگ در سوریه و تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی و تضمین انتقال سیاسی از طریق برگزاری انتخاباتی که وحدت و تمامیت ارضی سوریه را تضمین کند انجام می‌دهد.»