به گزارش «ایسنا» محمود نیلی احمدآبادی در نخستین نشست خبری خود با رسانه‌ها گفت: هیات ویژه بررسی دلایل سیلاب‌های اخیر کشور هیاتی کاملا مستقل است که از تجارب جهانی نیز غافل نخواهد شد. بعد از صدور این حکم از سوی رئیس‌جمهور عده‌ای از دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور با برقراری تماس اعلام آمادگی کردند تا کمک‌های لازم را به کارگروه‌های تخصصی ارائه بدهند.نیلی با تاکید بر اینکه برآورد هزینه هیات ویژه بررسی سیلاب‌های اخیر کشور هنوز صورت نگرفته گفت: قطعا در این زمینه به اعتبار مجزایی نیاز داریم؛ اما ما باید ابتدا برآورد هزینه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم اعتبار آن را به منظور دریافت به خدمت رئیس‌جمهور ارسال کنیم.

درخواست وزیر کشور برای ارائه فوری خدمات بهداشتی

از سوی دیگر، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در نامه‌ای خطاب به سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان، خواستار اتخاذ تمهیدات فوری برای ارائه خدمات بهداشتی، درمان و بازتوانی روحی افراد آسیب دیده و بازیابی هویت و ارتقای خودباوری و همچنین بازسازی و نوسازی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی -درمانی در مناطق سیل‌زده شد. به گزارش «ایرنا» رحمانی‌فضلی در این نامه عنوان کرد: لازم است اقدامات این وزارت در حوزه بهداشت با همکاری و هماهنگی شورای هماهنگی مدیریت بحران استان‌های حادثه دیده، در حداقل زمان ممکن و با بررسی و ارزیابی میزان خسارت‌های وارده به مراکز درمانی انجام شود.

دولت کنار سیل‌زدگان می‌ماند

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز در پیامی با تقدیر از صبوری و استقبال مردم سیل‌زده استان‌های لرستان، ایلام و خوزستان از رئیس‌جمهوری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: اطمینان می‌دهم دولت تا بر طرف شدن همه مشکلات در کنار مردم عزیز سیل‌زده خواهد ماند.

نگرانی از ورود سیلاب افغانستان به سیستان

با این همه مردم در مناطق سیل‌زده همچنان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. آخرین خبرها از نگرانی مردم از ورود سیلاب افغانستان به سیستان حکایت دارد. البته احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان با تایید اینکه سیلاب غیر‌قابل‌کنترل کشور افغانستان با حداکثر ممکن در حال وارد شدن به رودخانه هیرمند است تاکید کرد که نگرانی برای این موضوع وجود ندارد. موهبتی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از منطقه سیستان در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه در بارندگی‌های اسفندماه، ۳۱ نقطه آسیب‌پذیر در سیستان شناسایی شد گفت: همزمان با اوج گرفتن آب سیلاب ورودی به منطقه در روز‌های گذشته همه دستگاه‌های دولتی و عمومی از تمام ظرفیت‌های خود برای جلوگیری از بروز خسارت این سیلاب استفاده کردند. استاندار سیستان و بلوچستان ابراز امیدواری کرد که با آورد خوب رودخانه هیرمند بتوانیم ذخیره لازم در چاه نیمه‌ها و تالاب بین‌المللی‌هامون برای جلوگیری از توفان‌های شن، بحث‌های زیست محیطی و رونق صید و دامداری در منطقه داشته باشیم.

لزوم تخلیه ۲ روستای ساحلی تالاب شادگان

خبرها از خوزستان هم حاکی است که ۲ روستای ساحلی تالاب شادگان باید تخلیه شوند. سعید حاجیان فرماندار شادگان در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: با توجه به تصمیم اتخاذ شده ستاد هماهنگی بحران شهرستان، روستاهای رگبه و حدبه از توابع بخش خنافره هرچه سریع‌تر نسبت به تخلیه اقدام کنند. دبی سطح آب در روستاهای ذکر شده در حال بالا رفتن است.

خدمات‌رسانی ۸ شناور حشدالشعبی

همچنین سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه از امدادرسانی ۸ فروند شناور حشدالشعبی به سیل‌زدگان خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، سردار تنگسیری در گفت‌‌وگو با بخش ویژه خبری شبکه دو توضیح داد: فرماندهان نیروهای حشد الشعبی در زمان جنگ تحمیلی در کنار ما و مقابل نیروهای بعثی جنگیدند. در امدادرسانی به سیل‌زده‌های استان خوزستان نیروهای حشدالشعبی نقش قابل توجهی داشتند و شناورهای آنان نیز قابل و کارآمد بود. او گفت: ما اولین تجربه بسیج نیروی دریایی سپاه را در سیل خوزستان شاهد بودیم؛ بالغ‌بر ١٠٠ شناور و قایق بسیجی آمدند و در مجموع ٣٠۴ فروند شناور را در منطقه گسیل کردیم.

زمان آغاز بازسازی منازل سیل‌زدگان

با این همه براساس اعلام سازمان مدیریت بحران و استانداری‌های مناطق سیل‌زده، عملیات بازسازی بعداز تثبیت شرایط و پاکسازی مناطق آغاز می‌شود. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بهنام سعیدی، سخنگوی سازمان مدیریت بحران از پاکسازی تمام منازل مسکونی درگیر سیل خبر داد و افزود: از ۱۱۴۵ روستایی که مشکل قطعی برق داشتند، فقط ۷ روستا مشکل دارند که علت آن نیز آسیب اساسی به تاسیسات برق رسانی است. سعیدی درباره وضع فعلی پلدختر گفت: در پلدختر ۹۵ درصد شبکه آبرسانی ترمیم شده و فقط در ۵ درصد شهر کارهای فنی برای وصل مجدد آب ادامه دارد. او درباره وضع راه‌های این منطقه نیز گفت: از ۸۷۰ محور فقط ۴۶ محور هنوز بازگشایی نشده که علت آن جمعیت بسیار کم یا دور از دسترس بودن آنهاست.