تامین اثاثیه و پرداخت اجاره مسکن سیل‌زدگان

او همچنین با بیان اینکه برنامه‌های بازسازی باید بر مبنای تکرار سیل تدوین شود، حفظ حریم رودخانه‌ها و ساخت سد در مکان‌های مناسب برای پیشگیری و کاهش خسارات سیل را ضروری خواند و تاکید کرد: هلال احمر، اورژانس، مسوولان اجرایی، سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی کاری بزرگ و فداکارانه انجام دادند. روحانی روز شنبه ابتدا با سفر به استان لرستان، پس از شرکت در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان لرستان عازم مناطق سیل‌زده پلدختر شد و پس از دیدار با مردم این شهر، از روستای چم مهر از توابع شهرستان پلدختر و روستای سیل‌زده شوره از توابع بخش ماژین در استان ایلام بازدید کرد.

حسن روحانی روز شنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان لرستان، با ابراز امیدواری برای بازسازی واحدهای مسکونی در کوتاه‌ترین زمان اظهار کرد: لوازم زندگی آسیب‌دیدگان از سیل باید سریع‌تر و در حد متعارف تامین شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور با اشاره به تماس تلفنی با استاندار لرستان در ۱۲ فروردین‌ماه و هنگام بروز سیل در پلدختر گفت: در آن شب پس از قطع ارتباطات تلفنی با پلدختر بسیار برای مردم این شهر نگران شدیم. در تماس تلفنی مجددی که صبح روز بعد انجام شد متوجه شدم با وجود خسارات مالی بسیار سنگین، خسارت جانی نداشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی همچنین به تشکیل هیات بلندپایه از استادان و متخصصان برای بررسی سیل و سیلاب در ایران اشاره و تاکید کرد: گزارش علمی و ملی سیلاب‌های اخیر طی ۶ ماه ارائه خواهد شد . روحانی حفظ حریم رودخانه‌ها و ساخت سد در مکان‌های مناسب برای پیشگیری و کاهش خسارات سیل را ضروری دانست و اظهار کرد:صدور مجوز ساخت اماکن و منازل در حاشیه و گاهی حتی در بستر رودخانه‌ها کاری نادرست و خلاف قانون است. اکثر خانه‌های نزدیک رودخانه‌ها ویران شدند و این در حالی است که اگر حریم رودخانه‌ها مراعات می‌شد، خسارات کمتری می‌دیدیم و در مرحله حداقلی باید این امر پیگیری شود سپس برای بازسازی مناطق در نظر داشته باشیم محل اماکنی که تخریب شده برای بازسازی مناسب باشد.

وی با اشاره به تشکیل جلساتی در تهران برای پیش‌بینی بارندگی سال آینده افزود: مبنا بر این در نظر گرفته شد که سال آینده نیز با چنین سیلابی مواجه خواهیم بود و باید درس‌های لازم را از سیل اخیر گرفته و برنامه‌ریزی‌های مناسبی داشته باشیم. روحانی با اشاره به اینکه پاسخ مقام معظم رهبری درمورد شیوه برداشت از صندوق توسعه برای جبران خسارت سیل، دقیق و موثر بود، گفت: ایشان مفصل و دقیق راهنمایی کردند که دولت قبلا باید چه اقداماتی انجام دهد و ترمیم خسارات چگونه باشد و در کلیات موافقت کردند و من نیز وزیر کشور را به‌عنوان مسوول کل نوسازی و بازسازی مناطق سیل‌زده انتخاب کردم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه حتی‌الامکان اثاثیه منزل با قیمت ارزان‌تر از کارخانه تهیه و به مردم تحویل شود، ادامه داد: باید حتما کاری کرد که مردم زندگی معمولی خود را آغاز کنند و هر چه سریع‌تر خسارات برآورد و پرداخت شود و به مردم قول می‌دهم که دولت در کنار مردم سیل‌زده است؛ چراکه هر چه دولت دارد از آن مردم است و ما تنها امانتدار هستیم. رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر جنگل‌های زاگرس مانند گذشته بود قطعا خسارات کمتر می‌شد و باید بدانیم که جنگل در اماکن مرتفع تنها برای زیبایی نیست؛ بلکه برای حفاظت نیز است و احیای جنگل‌ها و سایر اقدامات در این زمینه بسیار تاثیرگذار و مهم است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، روحانی با مقایسه بارش‌ها و سال آبی امسال نسبت به سال‌های گذشته افزود: حجم آب بارش‌های امسال به ۴۸۰ میلیارد متر مکعب رسید که رقم بسیار متفاوتی نسبت به سال‌های قبل است.

بازسازی پلدختر در اولویت است

رئیس‌جمهور در جمع مردم سیل‌زده پلدختر تصریح کرد: بازسای پلدختر، معمولان و روستاهای آسیب‌دیده استان لرستان که خسارات سنگینی دیده‌اند، در اولویت برنامه‌ها قرار دارد و قرارگاه بازسازی و سازندگی زمینه‌های لازم را برای مردم این مناطق مهیا خواهد کرد.

روحانی با بیان اینکه با خرید زمین‌های لازم بلافاصله ساخت‌‌و‌ساز منازل جدید و بازسازی‌ خانه‌های آسیب‌دیده آغاز خواهد شد، گفت:‌ نحوه جبران خسارات کشاورزان و مردم در جلسه هیات دولت تصویب شده است و پرداخت خواهد شد. رئیس‌جمهور همچنین از دستور به رئیس بنیاد مسکن برای بازسازی هرچه سریع‌تر خانه‌سازی و جبران خسارات خبرداد. روحانی در جمع مردم سیل‌زده چم‌مهر نیز با اشاره به اینکه رئیس بنیاد مسکن اعلام کرده دو قطعه زمین برای ساخت مسکن با عناوین چم‌سفلی و علیا آماده می‌شود، گفت: در این قسمت ساختمان‌سازی آغاز می‌شود تا مردم در مناطق مسکونی قرار گیرند که در صورت بروز سیل در سال‌های آینده به آنان خساراتی وارد نشود.

رئیس‌جمهور در ادامه سفر به مناطق سیل‌زده روز شنبه در راستای بررسی میدانی وضعیت سیلاب در این مناطق، وارد استان خوزستان شد. او در این بازدید با گزارش و توضیحات استاندار و مسوولان مربوطه در جریان آخرین وضعیت رودخانه‌های خوزستان با توجه به بارندگی‌های اخیر قرار گرفت. رئیس‌جمهور همچنین از کمپ اسکان اضطراری بخشی از سیل‌زدگان استان خوزستان در ورزشگاه تختی اهواز بازدید کرد.

روحانی شامگاه شنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان نیز حادثه سیل در آق‌قلا و پلدختر را بسیار اندوهناک و تاثرانگیز توصیف کرد و گفت: زمانی که این حوادث اتفاق افتاد شب بسیار سختی داشتم و مدام با مسوولان در تماس بودم تا هرچه زودتر بتوانیم از شرایط خطر عبور کنیم. روحانی با تاکید بر اینکه مسوولان باید قدر فرصت خدمت را بدانند، اظهار کرد: دوران دولت‌ها تمام می‌شود و دوره مسوولیت‌ها زودگذر است، اما افتخارات ملی برای همیشه در تاریخ ماندگار است و ملت ایران در کنار مسوولان خود در حادثه اخیر افتخار بزرگی را خلق کردند.

روحانی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه مبنای محاسبات مسوولان باید بر این باشد که روند ترسالی ادامه خواهد یافت، اظهار کرد: بدون تردید اگر مشکلات کنونی ناشی از سیل سال بعد هم تکرار شود برای هیچ کس پذیرفتنی نیست، بنابراین باید برنامه‌ریزی‌های جامع و کاملی برای مقابله با حوادث احتمالی در نظر بگیریم.رئیس‌جمهور افزود: با توجه به اینکه به روزهای گرم شدن هوا نزدیک می‌شویم و در این وضعیت زندگی برای کسانی که دچار آسیب شده و در چادر زندگی می‌کنند بسیار دشوار خواهد بود، بنابراین باید مسوولان مربوطه موضوع اسکان همه آنهایی که محل مسکونی آنها آسیب دیده را در اولویت قرار دهند.

روحانی در ادامه بازسازی جاده‌ها و پل‌ها را که در حوادث اخیر دچار آسیب شده‌اند و همچنین لایروبی اروند رود را مورد تاکید قرار داد و گفت: لایروبی اروندرود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در این زمینه در سفر به عراق به توافق رسیدیم و لازم است کارهای آن هرچه سریع‌تر آغاز شود.رئیس‌جمهور گفت: هر کس که بذر یاس می‌پاشد برخلاف منطق اسلام و همه ادیان الهی است. کاملا به آینده کشور امیدواریم و حتی به آینده عدالت جهان امیدواریم و با این روشنایی آینده و تصمیم قاطع باید مسیر خود را ادامه داد.