در این زمینه، دستگاه قضایی اطمینان می‌دهد که هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد و مردم مطمئن باشند که در صورت از بین رفتن اسنادشان، صدور اسناد المثنی با مانعی روبه‌رو نیست. رئیسی یکی دیگر از وظایف قوه‌قضائیه برای کاهش درد و رنج مردم سیل‌زده را تلاش در جهت تامین امنیت مناطق آسیب‌دیده عنوان کرد و گفت: دادستان‌های محترم این مناطق و روسای کل دادگستری استان‌ها، تمهیدات لازم را برای تامین امنیت هرچه بیشتر شهرهای درگیر سیل اندیشیده‌اند و مردم بدانند که دستگاه‌های انتظامی و امنیتی نیز از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذار نمی‌کنند.

از سوی دیگر از استان سیستان و بلوچستان که این روزها درگیر سیلاب است، خبر می‌رسد که حجم سیلاب ورودی به این استان افزایش یافته است. البته احمد علی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان از مدیریت سیلاب ورودی به منطقه سیستان با وجود افزایش حجم آن خبر داده است. براساس گزارش «ایسنا» موهبتی افزود: با آمادگی‌های ایجاد شده به جز سه روستای شهرستان هیرمند که روز دوشنبه با شدت یافتن سیلاب در معرض خطر قرار گرفتند و همه ساکنان آنها تخلیه شدند، این سیلاب در حال حاضر مشکل جدی ایجاد نکرده است. استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر آمادگی همه اعضای ستاد مدیریت بحران استان، از مردم خواست به همکاری خود با این ستاد ادامه دهند و به هشدار‌ها توجه کنند.از سوی دیگر شهنوازی، مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: افزایش حجم ورودی سیلاب افغانستان به سمت منطقه سیستان موجب نفوذ آب به برخی از روستاها در هیرمند و مسدود شدن سه محور در این منطقه شد.همچنین رسول راشکی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: چهار مکان با ظرفیت ۵۰۰ خانوار در شهرستان هیرمند برای اسکان اضطراری سیل‌زدگان پیش‌بینی شده است که افراد به این مکان‌ها انتقال یافتند. او افزود: سه مدرسه و شهرک صنعتی هیرمند برای اسکان سیل‌زدگان روستاهای این شهرستان تدارک دیده شده است.

خروج خوزستان از اضطرار

همچنین رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از پایان شرایط اضطراری در استان خوزستان خبر داد. اسماعیل نجار در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: برابر گزارش‌های دریافتی در حال حاضر حجم آب ورودی به پشت سدهای استان خوزستان کاهش یافته و به تبع آن خروجی سدها به رودهای کرخه و کارون نیز کاهش پیدا کرده است که همین امر موجب فروکش کردن آب در برخی از مناطق سیل‌زده شده است. او افزود: نگرانی اصلی در مورد سیل در استان خوزستان رفع شده و البته دستگاه‌های امدادی همچنان در آماده‌باش هستند و امدادرسانی‌ها به سیل‌زدگان ادامه خواهد داشت.ازسوی دیگر روز گذشته عبدالکریم درویش‌زاده، مدیرکل راه‌آهن جنوب به خبرگزاری فارس گفت: کارگران راه‌آهن به‌صورت شبانه‌روزی و مستمر در حال تلاش برای بازگشایی مسیر ریلی جنوب هستند و این مسیر تا ۳ روز آینده بازگشایی خواهد شد.