از سوی دیگر ممکن است یک فرد خیلی خوب باشد ولی وقتی که بر کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی نشست ۱۸۰ درجه تغییر موضع دهد. نظارت هیات نظارت مجلس شورای اسلامی نیز راه به جایی نمی‌برد بنابراین شورای نگهبان باید به این موضوع ورود پیدا کند. البته نمایندگان با رای منفی به این پیشنهاد، با آن مخالفت کردند.

بررسی هزینه‌های انتخاباتی احزاب

همچنین نمایندگان در مصوبه‌ای از این طرح، وزارت کشور را مکلف کردند که هزینه‌کرد انتخاباتی احزاب و جبهه‌ها و نامزدهای مستقل را بعد از برگزاری انتخابات بررسی کند.

مخالفت با تعیین سهم برای اهل سنت

مجلسی‌ها همچنین با پیشنهاد دیگری برای الحاق به قانون انتخابات مجلس مخالفت کردند که به دنبال اختصاص سهم برای اهل سنت در فهرست‌های انتخاباتی مجلس بود. این پیشنهاد را جلیل رحیمی جهان‌آبادی، رئیس فراکسیون اهل سنت مطرح کرد و در دفاع از آن گفت: با طرح اصلاح قانون انتخابات عملا اهل سنت حذف خواهند شد که این به معنای رشد افراط‌گری و کمک به دشمنان کشور است. ما در این پیشنهاد به دنبال آن هستیم که نمایندگان اهل سنت طبق ادوار گذشته کرسی در مجلس شورای اسلامی داشته باشند، به اهل سنت اجازه داده شود که به تعداد حوزه‌هایی که طی ادوار گذشته نمایندگان سنی داشتند، در هر استان سنی‌نشین کاندیداهای مشخصی در فهرست انتخاباتی داشته باشند. البته علی لاریجانی در واکنش به این اظهارات گفت‌: طرح اصلاح قانون انتخابات به دنبال حذف هیچ جریان و اهل سنت نیست. این تلقی اشتباهی است، هرکسی می‌تواند لیست دهد. شما می‌گویید سهمیه داده شود، اما سهمیه را مردم در رای خود انتخاب می‌کنند. البته علی مطهری، نماینده مردم تهران در موافقت با پیشنهاد رحیمی جهان‌آبادی، این پیشنهاد را به نفع و مصلحت کشور خواند و توضیح داد: درخواست ایشان این نیست که کرسی‌های معین به اهل سنت داده شود،‌ بلکه پیشنهاد آن است که اهل سنت در فهرست احزاب و جبهه‌ها به تعداد کرسی‌هایی که در ادوار گذشته نماینده اهل سنت داشتند، حضور پیدا کنند تا از بین داوطلبان اهل سنت کسانی که بالاترین رای را کسب کرده‌اند، انتخاب شوند. در نهایت اما نمایندگان با ۶۳ رای موافق، ۱۰۴ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در مجلس با این پیشنهاد مخالفت کردند.

همچنین نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس به ماده‌ای رای دادند که طی آن شمارش و تجمیع آرای کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌صورت استانی و تناسبی خواهد بود. براساس تبصره ۲ ماده ۸ این طرح شمارش و تجمیع آرای نامزدهای انتخابات مجلس به‌صورت استانی و تناسبی و با شرایط است. این شرایط عبارت است از اینکه از هر حوزه انتخابیه فرعی صرفا نامزد یا نامزدهایی که حداقل ۱۵ درصد از آرای صحیح ماخوذه آن حوزه را کسب کرده‌اند مجاز به کسب آرای حوزه استانی و تناسبی هستند. همچنین درصد کسب آرای فهرست‌های احزاب، جبهه‌ها و نامزدهای مستقل از کل آرای صحیح ماخوذه در حوزه انتخابیه اصلی، ملاک تخصیص کرسی در مجلس شورای اسلامی خواهد بود.