حامیان آمریکا مجرم شناخته می‌شوند

براساس آنچه در ماده ۹ این طرح آمده و با رای موافق ۱۶۲ نماینده، ۶ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده حاضر به تصویب رسید، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است ضمن اعتراض و اقدام حقوقی به تصمیم غیر‌قانونی ایالات‌متحده آمریکا در تروریست نامیدن سپاه در مراجع بین‌المللی از طریق مراودات دوجانبه و چندجانبه با کشورها و رایزنی با مجامع و سازمان‌های بین‌المللی از حداکثر توان خود برای بی‌اثر کردن اقدام آمریکا در نقض مصونیت حاکمیتی ارکان دفاعی جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

تکلیف به وزارت اطلاعات

همچنین نمایندگان در ماده‌ای دیگر از این طرح، وزارت اطلاعات را مکلف به شناسایی حامیان اقدام آمریکا درباره سپاه کردند. براساس ماده ۱۲ این طرح، وزارت اطلاعات مکلف است اسامی کسانی را که در تصمیم آمریکا مبنی بر تروریست نامیدن سپاه مشارکت داشتند به قوه‌قضائیه اعلام کند تا اقدام قانونی مقتضی به عمل آید. در ماده ۱۳ این طرح که به تصویب نمایندگان رسید نیز همه تکالیف مرتبط با نیروهای مسلح مقرر در این قانون، براساس تدابیر فرماندهی کل قوا قابل اجرا خواهد بود.

البته در ماده‌ای دیگر از این طرح یعنی در ماده ۱۰ آن، مجلسی‌ها علاوه‌بر تکالیف امنیتی که در سایر مواد در نظر گرفتند، منابع بودجه‌ای نیز برای اجرایی شدن این قانون پیش‌بینی کردند که سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است این منابع را سالانه در بودجه سنواتی دستگاه‌های مجری این قانون پیش‌بینی و تخصیص ۱۰۰ درصد را صادر کند. از سوی دیگر، دولت و کلیه دستگاه‌های مشمول این قانون موظف شده‌اند که هر چهار ماه یک بار گزارش عملکرد خود را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای طرح در مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.

نیروهای سنتکام تروریست‌‌اند

یکی دیگر از مواد طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه به‌عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا، مستقیما به اقدام متقابل ایران اشاره دارد. براساس ماده یک که با ۱۷۳ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید، فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، نیروها و سازمان‌ها یا نهادهای تحت اختیار این فرماندهی، تروریست اعلام می‌شوند.

بنابر آنچه در این ماده تصریح شده است، به موجب این قانون و به‌منظور اقدام متقابل در برابر تصمیم یا اقدام ایالات‌متحده آمریکا در تضعیف صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و از آنجا که این رژیم بر خلاف اصول مسلم حقوق بین‌الملل سپاه پاسداران را که مطابق اصل ۱۵۰ قانون اساسی به‌عنوان یکی از ارکان حاکمیتی دفاعی ایران شناخته می‌شود، سازمان تروریستی خارجی اعلام کرده است، فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، نیروها و سازمان‌ها یا نهادهای تحت اختیار این فرماندهی، تروریست اعلام می‌شوند. همچنین هر گونه کمک اعم از نظامی، اطلاعاتی، مالی، فنی و آموزشی خدماتی و تدارکاتی به این نیروها جهت تقابل با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران همکاری و اقدام تروریستی محسوب می‌شود.

این اما پایان اقدامات متقابل ایران نیست؛ مجلسی‌ها در ادامه این طرح، تکالیفی را برای دستگاه‌های اطلاعاتی برای اعلام فهرست فرماندهان سنتکام برای تعقیب قضایی مشخص کردند. براساس ماده (۴) این طرح که با ۱۸۱ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر به تصویب رسید، وزارت اطلاعات و دستگاه‌های اطلاعاتی مکلف‌ هستند فهرست فرماندهان ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) و سازمان‌ها و نهادهایی که تحت اختیار این فرماندهی هستند و از تروریست‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کنند را برای تعقیب قضایی اعلام کرده و قوه‌قضائیه جمهوری اسلامی ایران حداکثر ظرف مدت سه ماه از تصویب این قانون سازوکاری را ایجاد کند و براساس آن اسامی اعلام شده را به‌عنوان سازمان و افراد تروریستی تحت تعقیب و مجازات قضایی براساس قانون مجازات اسلامی و سایر قوانین مربوطه قرار دهد.

تشکیل فراکسیون پیگیری اقدامات متقابل

نمایندگان علاوه بر آنچه دیروز در طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه به‌عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا به تصویب رساندند، یک فراکسیون هم برای پیگیری اقدامات متقابل رفتارهای خصمانه آمریکا تشکیل دادند. خبر تشکیل این فراکسیون را امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، سید‌جواد ابطحی، علی‌اکبر رنجبر‌زاده و سید‌حسین نقوی‌حسینی در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران دادند.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی از اعضای هیات‌رئیسه این فراکسیون در توضیح محور فعالیت‌های این فراکسیون، هدف از تشکیل آن را پیش دستی در برابر اقداماتی خواند که آمریکا علیه ما انجام می‌دهد. سید‌جواد ابطحی هم درباره این فراکسیون گفت: اقداماتی که دولت زیاده‌خواه آمریکا به همراه کشورهای مرتجع منطقه در حال انجام است ما را به این فکر انداخت تا از موضع انفعال خارج شویم. ما با این فراکسیون این پیام را به آمریکا می‌دهیم که فکر نکند ما دست روی دست گذاشته‌ایم بلکه خیلی از مسائل را نمی‌توان رسانه‌ای کرد. ما می‌دانیم که دشمن بیدار است و دشمنی می‌کند و آمریکا بداند که با یک مصوبه یا قطعنامه نمی‌تواند کار ما را تمام کند.

همچنین علی‌اکبر رنجبر‌زاده از دیگر اعضای هیات‌رئیسه این فراکسیون در خصوص محورهای فراکسیون پیگیری اقدامات متقابل رفتارهای خصمانه آمریکا گفت: این فراکسیون دقیقا در راستای تقویت پایه‌های انقلاب و مقابله مستقیم ملت ایران با دولت آمریکا شکل گرفته است. آمریکا از روی عصبانیت سپاه پاسداران را تحریم کرد و در طول این ۴۰ سال مانند ماری زخمی هر جا که توانست به ما نیش زد. منافع آمریکا اکنون به خطر افتاده است و ملت ایران و جهان اسلام بیدار شده و ذره‌ای عقب‌نشینی نخواهد کرد. این فراکسیون در مقابل تمام اقدامات آمریکا خواهد ایستاد. سید‌حسین نقوی حسینی سخنگوی این فراکسیون هم درباره محورهای فعالیت این فراکسیون گفت: آمریکا به‌عنوان دشمن اصلی ملت ایران از سال‌های اولیه انقلاب هر روز علیه ملت و انقلاب اسلامی رفتارهای خصمانه و تحریم و فشار را پیش گرفته است. ما نیز برای مقابله با این اقدامات آمریکا باید ساز و کارهای اجرایی و قانونی لازم را داشته باشیم و این فراکسیون نیز برای مقابله با رفتارهای خصمانه آمریکا تشکیل شده است و متقابلا طرح‌های قانونی لازم تهیه خواهد شد.

حمایت مجلس از فرمانده جدید سپاه

از سوی دیگر دیروز ۲۵۱ نفر از نمایندگان مجلس هم در بیانیه‌ای حمایت قاطع خود را از انتصاب فرمانده جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کردند.