تحلیل هاآرتص از هراس اسرائیل درباره تعهدات برجامی دموکرات‌ها

به گزارش تابناک، مقاماتی که در هفته‌های اخیر با نشریه اسرائیلی ‌هاآرتص صحبت کرده‌اند، سناریوی کابوس سیاسی را توصیف کرده‌اند که در آن پای اسرائیل به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کشیده می‌شود؛ تنها به این دلیل، در همان حالی که ترامپ و نامزد نهایی دموکرات‌ها بر سر سرنوشت معاهده هسته‌ای ایران جدال می‌کنند، نخست‌وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو و دیگر مقامات بلندپایه اسرائیل در مورد آن سخن بگویند.

در کنفرانس سیاست AIPAC ماه گذشته، رون درمر، سفیر اسرائیل گفت که درخواست تجدید تعهد آمریکا به توافق هسته‌ای ایران از نگاه اسرائیل غیرقابل قبول است. درمر گفت: رهبرانی هستند که خواهان بازگشت به این توافقند و این کاملا غیرقابل قبول است. شما می‌دانید، در سال ۲۰۱۵ زمانی که ما بر سر این موضوع بحث داشتیم، علامت‌های سوال زیادی وجود داشت؛ چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا این کار رفتار ایران را معتدل می‌کند؟ این کار خوبی است؟ آیا این کار احتمال جنگ را بیشتر می‌کند؟

درمر در ادامه مدعی شد: هم اکنون و در سال ۲۰۱۹ جای علامت سوال را علامت تعجب گرفته و این کار باعث خطرناک‌تر شدن ایران شده است. این کار احتمال جنگ را خیلی بیشتر کرده است. بنابراین هر که می‌گوید قصد دارد به این توافق بازگردد، انگار گفته که صدها میلیارد دلار را برای افرادی در نظر گرفته که متعهد به نابودی اسرائیل و نابودی همسایگان عرب ما هستند و مسیر مستقیمی به ایران، برای رسیدن به سلاح هسته‌ای نشان می‌دهد.

در ماه‌های اخیر، ۶ تن از کاندیداهای ریاست‌جمهوری دموکرات با شانس واقعی برای ورود به مبارزه برای نامزدی، اعلام کرده‌اند که حمایت خود را از ورود دوباره به معاهده‌ای که ترامپ از ماه مه ‌سال گذشته از آن خارج شده است، اعلام می‌کنند.  این نامزدها عبارتند از سناتور برنی سندرز (ورمونت)، الیزابت وارن (ماساچوست)، کامالا هریس (کالیفرنیا)، امی کلوبوچار (مینه‌سوتا) و همچنین نماینده جمهوری‌خواه تولسی گابارد (هاوایی) و جولیان کاسترو، وزیر پیشین در کابینه اوباما.

انتظار می‌رود، دیگر نامزدهای دموکرات نیز در ماه‌های آینده چنین اظهاراتی را بیان کنند، از جمله جو بایدن، معاون پیشین، که عضوی از دولت اوباما بود که مذاکره در مورد این توافق را در اولویت قرار داد و همچنین بتو اورورک، نماینده سابق کنگره که در سال ۲۰۱۵ از حامیان این توافق بود. وب‌سایت المانیتور در ماه گذشته گزارش داد که ورود مجدد به توافق هسته‌ای با ایران به سرعت به یک آزمایش برای دموکرات‌ها تبدیل شده که امیدوارند تا دسامبر سال ۲۰۱۰ دونالد ترامپ را به چالش بکشند. همزمان با اعلام این موضع از سوی بسیاری از نامزدها، در ماه فوریه کمیته ملی دموکراتیک تصمیم به تصویب طرحی گرفت که در حمایت از بازگشت دوباره به توافق هسته‌ای با  ایران بود.

اکثریت قاطع دموکرات‌ها در کنگره، از جمله بسیاری از کسانی که بر ضدتوافق هسته‌ای در سپتامبر ۲۰۱۵ رای دادند، مخالف تصمیم ترامپ برای خروج از توافق بین ایران و ۶ قدرت جهانی در سال گذشته بودند. خروج او تا به حال به فروپاشی این توافق منجر نشده است، زیرا قدرت‌های جهانی دیگر و ایران همچنان از آن حمایت می‌کنند.در ایالات‌متحده، مبارزه برای حفظ توافق هسته‌ای به واسطه گروه‌های چپ متمرکز بر سیاست خارجی، از جمله سازمان یهودی J Street ـ که حامی کمپین‌های کاندیداهای دموکرات برای متعهد شدن مجدد به توافق هسته‌ای است ـ هدایت می‌شود. این سازمان پیگیری می‌کند که کدام نامزدها از قبل چنین تعهدی را اعلام کرده و چه کسانی هنوز چنین تعهدی را قبول نکرده‌اند.

حمایت رو به افزایش از سوی حزب دموکرات برای ورود دوباره به این توافق، دو نگرانی عمده در اسرائیل ایجاد کرده است. در درازمدت، ترس از آن وجود دارد که یک رئیس‌جمهور دموکرات در آینده سیاست ترامپ در رابطه با ایران را معکوس کند. نگرانی کوتاه‌مدت که عمدتا در میان رده‌های حرفه‌ای در اسرائیل وجود دارد، شامل سناریویی است که در آن اسرائیل در انتخابات آینده ایالات‌متحده به‌عنوان «حامی یک طرف» دیده شود. منابعی که با‌ هاآرتص صحبت کرده‌اند، گفته‌اند، اگر نامزد احتمالی دموکرات متعهد شود مجددا وارد توافق هسته‌ای ایران شود، هر گونه اظهارنظر در مورد این موضوع از سوی مقامات اسرائیل می‌تواند بخشی از مباحث سیاسی ایالات‌متحده باشد.

در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ میان ترامپ و هیلاری کلینتون، اسرائیل به ندرت در کانون توجهات سیاسی قرار گرفت و بحث جدی در مورد تمایل نتانیاهو بین دو نامزد وجود نداشت؛ هرچند بسیاری از دموکرات‌ها هنوز از سخنرانی نتانیاهو در سال ۲۰۱۵ در کنگره، که در آن دو هفته قبل از انتخابات آن سال اسرائیل، به سیاست‌های خاورمیانه‌ای اوباما حمله کرد، خشمگین هستند. در سال ۲۰۱۲، اما جریان فرق داشت و نتانیاهو از سوی بعضی دموکرات‌ها به کمک به مبارزات انتخاباتی میت رامنی علیه باراک اوباما متهم شد. حال آنکه نخست‌وزیر اسرائیل این اتهام را به شدت انکار کرده است. یک نامزد ریاست‌جمهوری دموکرات متعهد به بازگشت دوباره به توافق ایران می‌تواند یک دردسر جدی برای AIPAC ایجاد کند که در تلاش برای حفظ حمایت دو حزب از اسرائیل است.