او با بیان اینکه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر حدود ۱۳ سال در نوبت انتظار اعزام به سرزمین وحی هستند، ابراز امیدواری کرد که عربستان با ازدیاد سهمیه موافقت کند تا این صف طولانی و زمان انتظار کاهش یابد. به گفته سرپرست حجاج ایرانی، امسال ۸۶ هزار و ۵۲۰ نفر اعزام می‌شوند که بیشتر از سال گذشته است. قاضی عسگر همچنین از درخواست ایران برای ۱۰ هزار نفر سهمیه اضافی نیز خبر داد و گفت که امیدواریم با آن موافقت شود.

حج ۹۸ با میانگین سنی ۵۶ سال

البته علی رضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت در گفت‌وگویی که روز جمعه با خبرگزاری صدا و سیما انجام داد، تعداد زائران ایرانی حج تمتع ۹۸ را ۸۶ هزار و ۵۵۰ اعلام کرد که شامل ۴۲ هزار و ۸۰۰ زائر زن و ۳۸ هزار و ۱۸۰ زائر مرد با میانگین سنی ۵۶ سال و بقیه مدیر و خدمه کاروان هستند.

رشیدیان با تاکید بر اینکه ثبت‌نام‌کنندگان حج ۹۸ در ۵۷۰ کاروان توزیع شده‌اند گفت: امیدواریم پیرو درخواست ۱۰ هزار سهمیه اضافه‌ای که در جریان مذاکرات از مسوولان حج عربستان داشتیم این سهمیه را به ایران اختصاص دهند. رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه عربستان در هفته‌های اخیر به درخواست خیلی از کشورها برای تخصیص ظرفیت اضافه به صورت غیررسمی پاسخ داده است، گفت: در همین رابطه ما هم نامه‌ای را به وزیر حج عربستان ارسال و از آنها خواستیم در پاسخ درخواست ما تعجیل کنند؛ زیرا در صورت تخصیص ۱۰ یا حتی ۵ هزار سهمیه جدید ما باید برای ساماندهی ثبت‌نام، موضوع حمل و نقل، اسکان، تغذیه و حتی خیمه‌های حجاج در عرفات و منا پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌های لازم را به عمل بیاوریم.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به شرایط دو سال گذشته حج و مدیریت هزینه‌ها و کاهش نرخ ارز اختصاص یافته به حجاج گفت: میانگین قیمت حج ۲۵ میلیون تومان است که با توجه به نوع پرواز و خدمات از ۲۱ میلیون تومان آغاز و تا ۲۸ میلیون تومان نیز محاسبه شده است البته ۶۲ درصد قیمت‌گذاری زیر ۲۵ میلیون تومان است.

رشیدیان با تاکید بر اینکه کل پروازهای حج ۹۸ به ایران واگذار شده گفت: این اتفاق بسیار مثبتی برای ما است که نشان می‌دهد این ظرفیت در شرکت‌های هواپیمایی ایجاد شده که کل ظرفیت پرواز حج را انجام دهند و از طرفی این موضوع اشتغال، درآمد و منافع حاصله را در شرکت‌های خودمان باقی می‌گذارد و همچنین از نظر قیمتی نیز برای زائران بسیار به‌صرفه‌تر تمام خواهد شد. وی افزود: بنایمان بر این است که امسال سفر حج را برای حجاج ۲۷ روزه تا حداکثر ۳۵ روزه برگزار کنیم، اما این برنامه‌ریزی موکول به توافق عربستان است؛ زیرا عربستان هنوز برنامه پروازی‌اش را به ما نداده است.