براساس آنچه خبرگزاری فارس گزارش داده است، دیروز یک منبع آگاه در وزارت نفت درباره دلایل تعویق در اجرای سهمیه‌بندی بنزین گفت: مشکل فنی و جو روانی‌ای که نمایندگان مجلس ایجاد کرده بودند موجب تعویق در اجرای این تصمیم شده است. همچنین خبرگزاری تسنیم در این باره نوشت: در حالی که پمپ بنزین‌های سراسر شهر تهران با شلوغی محسوسی روبه‌رو هستند و صف‌های طولانی در برابر آنها تشکیل شده است، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده است: پنج‌شنبه (دوازدهم اردیبهشت‌ماه) زمان اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین نیست. زیبا اسماعیلی تاکید کرد: مردم به شایعه‌ها و فضاسازی‌ها، به‌ویژه در فضای مجازی توجه نکنند و عرضه بنزین به قیمت لیتری هزار تومان همچنان ادامه دارد.ازسوی دیگر، عصر دیروز دبیرخانه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور به انتشار برخی اخبار نادرست و شیوع شایعاتی مبنی‌‌بر سهمیه‌بندی بنزین از ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه واکنش نشان داد و اعلام کرد: تاکنون هیچ تصمیمی نسبت به مقدار سهمیه یا زمان سهمیه‌بندی بنزین گرفته نشده است و این موضوع در دست بررسی است. سیدرمضان شجاعی کیاسری، دبیر ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور با ابلاغ تذکر به رسانه‌هایی که به‌طور غیرمسوولانه به درج اخبار جعلی درخصوص افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین مبادرت کرده‌اند، تاکید کرد که رسانه‌ها از هر گونه پیش‌گویی یا گمانه‌زنی در این باره خودداری کنند. در غیر این صورت برخورد حقوقی و قضایی لازم صورت خواهد گرفت.

تصمیم شورای اقتصادی سران سه قوه

مجلسی‌ها می‌گویند که نمایندگان تصمیمی درخصوص سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت بنزین نگرفته‌اند و تصمیم به سهمیه‌بندی بنزین در جلسه سران سه قوه و شورای هماهنگی اقتصادی اتخاذ شده و مجلس در آن نقشی نداشته است. جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی‌بر سهمیه‌بندی و دونرخی شدن بنزین گفت: در زمان بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق پیشنهادهای نمایندگان درخصوص مدیریت مصرف سوخت بررسی شد ولی هیچ‌کدام رای نیاورد؛ چراکه اکثر پیشنهادها بر مبنای کمیته امدادی کردن جامعه بود. به گفته این عضو کمیسیون انرژی در زمان بررسی بودجه ۹۸ در پارلمان، نه دولت حاضر بود به تنهایی مسوولیت سهمیه‌بندی بنزین را قبول کند و نه مجلس آمادگی داشت مسوولیت این تصمیم را بپذیرد، چراکه وارد سال انتخابات شده است.

مجلس مخالف هر گونه افزایش قیمت بنزین

البته موضوع تصمیم‌گیری سران سه قوه درباره سهمیه‌بندی بنزین بدون اخذ نظر پارلمان‌نشینان هم ازجمله محورهایی است که برخی نمایندگان به آن انتقاد کرده‌اند. دیروز علی بختیار عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی انرژی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی‌بر افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن گفت: اگر دولت به استناد تصمیم سران سه قوه این کار را انجام دهد نیز توجیهی ندارد؛ چراکه مصوبه سران سه قوه صرفا باید در جهت راهکارهای مقابله با تحریم باشد و این تصمیم به مساله تحریم بازنمی‌گردد چراکه ما مشکلی در زمینه تامین بنزین نداریم. اگر نشستی در شورای سران سه قوه درخصوص بنزین برگزار شود یا قرار باشد تصمیمی در این زمینه گرفته شود باید کمیسیون تخصصی مجلس حضور داشته باشند. او تاکید کرد که مجلس مخالف هر گونه افزایش قیمت بنزین است.

سهمیه‌بندی، نیازمند مجوز مجلس است؟

از سوی دیگر برخی نمایندگان بر این باورند که دولت به تنهایی نیز نمی‌تواند بدون آنکه نظر مجلس را اخذ کند تصمیمی در زمینه سهمیه‌بندی بنزین بگیرد. این البته نظر برخی نمایندگان است و برخی دیگر نظری مخالف دارند؛ یعنی سهمیه‌بندی بنزین نیازبه مجوز مجلس ندارد.علی بختیار که عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی انرژی است، در ادامه گفت‌و‌گوی دیروز خود با «ایسنا» گفت: اگر دولت بدون نظر مجلس و خودسرانه نسبت به افزایش قیمت بنزین اقدام کند حتما مجلس برخورد لازم را انجام خواهد داد چراکه این کار کاملا غیر‌قانونی است و مجلس هیچ تصمیمی درخصوص افزایش قیمت بنزین نداشت. این نماینده مجلس تاکید کرد که دولت اگر تصمیمی در این زمینه دارد، باید تحت عنوان لایحه به مجلس ارائه کند. بختیار در ادامه تاکید کرد: باتوجه به شرایط معیشتی مردم دست زدن به قیمت بنزین و حامل‌های انرژی اشتباه است و باعث بروز تنش می‌شود. به لحاظ تخصصی و فنی ما معتقدیم درخصوص قیمت بنزین باید به‌طور تدریجی تصمیم‌گیری شود. مجلس موافق افزایش قیمت بنزین به‌دلیل تاثیراتی که بر نرخ تورم دارد، نیست.

برخی نمایندگان در شرایطی از لزوم اخذ مجوز از مجلس برای سهمیه‌بندی بنزین سخن می‌گویند که گروهی دیگر این مجوز را ضروری نمی‌دانند. دیروز سیدحسن حسینی شاهرودی، عضو هیات‌رئیسه مجلس گفت: افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی بنزین نیازی به کسب مجوز از مجلس ندارد، اما دولت برای تعیین محل هزینه‌کرد این درآمد باید به مجلس لایحه متمم بودجه ارائه کند. حسینی‌شاهرودی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت که سهمیه‌بندی بنزین و تصمیم‌گیری در مورد افزایش قیمت سوخت از اختیارات دولت است و نیازی به ارائه لایحه در این خصوص نیست.به گفته عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس، دولت باید قبل از تدوین بودجه سال ۹۸ در این خصوص تصمیم می‌گرفت تا محل هزینه‌کرد این درآمدها در قانون بودجه تعیین شود، با توجه به اینکه بودجه تصویب شده است، دولت به جای ارائه لایحه سهمیه‌بندی قیمت بنزین باید لایحه متمم بودجه برای تعیین محل هزینه‌کرد درآمدهای ناشی از افزایش قیمت بنزین را به مجلس ارائه دهد.او تصریح کرد: طبق قانون دولت نمی‌تواند درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین را صرف پوشش هزینه‌های جاری خود کند بلکه این درآمدها باید در مسیر و محل‌های مورد نظر قانون هدفمندی یارانه‌ها در راستای حمایت از تولید هزینه شود.این نماینده همچنین گفت که با توجه به اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی در پیش است هر گونه لایحه دولت برای افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی بنزین با توجه به تورم بالا و افزایش قیمت کالاهای اساسی در مجلس تصویب نخواهد شد. حسینی تاکید کرد: تورم به اوج خود رسیده و افزایش قیمت بنزین در بازار تنش ایجاد خواهد کرد. پیش‌تر، وزیر اقتصاد اعلام کرده بود که دولت در آستانه نهایی‌سازی لایحه «سهمیه‌بندی بنزین» است. فرهاد دژپسند ششم اردیبهشت‌ماه امسال با اشاره به برنامه دولت برای انجام سهمیه‌بندی بنزین گفته بود: با توجه به هدررفت منابع ملی از طریق دادن یارانه به انرژی، در آستانه نهایی‌سازی لایحه سهمیه‌بندی بنزین هستیم.

طی روزهای گذشته، اخباری در برخی رسانه‌ها منتشر شد مبنی‌بر اینکه قیمت بنزین ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه دونرخی و با قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای یک هزار تومان عرضه می‌شود. کارشناسان معتقدند روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر بنزین از کشور قاچاق می‌شود و تنها راه کنترل این شرایط، عرضه بنزین با کارت سوخت و سهمیه‌بندی مجدد آن است.

 


 

نظر رئیس مجلس درباره موضوع بنزین

علی لاریجانی، رئیس مجلس دیروز با اشاره به اخبار درخصوص سهمیه‌بندی بنزین گفت: آنچه در مورد بنزین در شبکه‌های اجتماعی بیان می‌شود، صحیح نیست. امروز در جلسه سران قوا بحثی در این خصوص شد که بنا شد سهمیه‌بندی به نحوی انجام شود که هم قانون رعایت شود و هم به مردم فشاری نیاید. قانون به این مساله مجوز داده است تا با شرایطی انجام شود