باید دشمن را به نقطه عقلانیت برگردانیم عكس:بازدید روحانی از روستای زلزله‌زده دره‌ ژاله

روحانی همچنین با اشاره به اعمال تحریم‌های آمریکا در رابطه با فروش نفت کشورمان اظهار کرد: اگر به فرض با فشارهایی که بر ما وارد می‌شود پول کمتری از نفت به ما برسد، آن را جبران خواهیم کرد. ضمن اینکه نفت خود را به حول و قوه الهی به فروش می‌رسانیم و این حرف کاملا بی‌اساس و بی‌پایه‌ای است که آمریکایی‌ها بر زبان می‌آورند که جلوی فروش نفت ایران را بگیرند. نفت خودمان را می‌فروشیم و نیازهای خود را جبران می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری روز گذشته در جریان سفر به استان کرمانشاه و در جریان مراسم بهره‌برداری همزمان از چند طرح عمرانی، آبی و نیروگاهی در این استان با بیان اینکه روابط ما با همسایگان و به‌ویژه همسایگان غربی صمیمانه است گفت: با همسایگان شرقی و همسایگان شمالی هم روابط بسیار خوب است. در جنوب نیز به‌جز با یکی دو همسایه که اشکال دارند و در این ماه رمضان دعا می‌کنیم خدا عقل را به آنها برگرداند، با بقیه همسایگان روابط خوبی داریم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی همچنین گفت: منافع آن یکی دو همسایه نیز در این است که با ایران باشند. ما با هیچ‌کس دشمنی نداریم ولی در برابر هر توطئه‌ای نیز دست روی دست نخواهیم گذاشت و پاسخ دشمنی‌ها و توطئه‌ها را می‌دهیم و مقاومت می‌کنیم. ایران با ملتی متحد از اقوام و گویش‌های مختلف، هزاران سال در برابر انواع توطئه‌ها مقاومت‌ کرده و مانده است. روحانی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: خوشحالم در روزهایی که عربده‌کشی دشمنان بیشتر شده و حرف‌های بی‌ربط، ناروا و غلط می‌زنند، مردم ما شاهد افزایش روحیه تلاش و کوشش هستند و افتتاح چنین طرح‌های مهمی را داریم که افتتاح هریک از آنها، ضربه‌ای بزرگ به دشمنان است.

یادی از آیت‌الله هاشمی

روحانی در ادامه سخنانش با بیان اینکه مجموعه طرح‌های آبی- خاکی که روز گذشته در استان کرمانشاه افتتاح شد بزرگ‌ترین طرح افتتاحیه توسعه‌ای منابع آب، خاک در تاریخ کشور است، خاطرنشان کرد: طرح آب‌های گرمسیری غرب کشور طرحی بسیار عظیم و سرنوشت‌ساز برای امنیت و توسعه منطقه است و تحولات بزرگی را ایجاد خواهد کرد. برای اجرای این طرح در دوران ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی سال‌ها فکر شد و در دوران آقای خاتمی این طرح در شورای عالی امنیت ملی مطرح و جلساتی درباره آن برگزار شد. همچنین در ایام مختلف آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به‌طور مداوم درباره سرنوشت و اجرای این طرح‌ها از من می‌پرسید. وی با گرامی داشتن یاد کسانی که برای اجرای طرح آب‌های گرمسیری از گذشته تاکنون تلاش کرده‌اند گفت: برای اجرای طرح آب‌های گرمسیری کار عظیمی انجام شده و من از همه مسوولان دولتی، نمایندگان مجلس و مسوولان منوط به آب و خاک در استان کرمانشاه و استان‌های همجوار تشکر می‌کنم.

سال خوب منابع آبی

در ادامه روحانی با اشاره به بارش‌های بی‌سابقه باران در ماه‌های اخیر در کشور گفت: امسال از نظر منابع آبی در کشور سال بسیار خوبی داشتیم. مجموعه ذخایر سدهای کشور ۸۰ درصد پرشده است و از اول فروردین ماه تا امروز حدود ۳۲ میلیارد مترمکعب آب وارد کشور شده و این نعمت بزرگ خداوند برای کشور خیر و برکت به همراه داشته است. به گزارش «ایرنا» روحانی همچنین به بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه هم اشاره کرد و گفت: تاکنون ۶۶ هزار خانه تعمیر و ۲۰ هزار خانه نیز تکمیل شده است. او ادامه داد: حتما نقص‌هایی در روند بازسازی وجود داشته است، اما امیدواریم مردم راضی باشند و ما شاهد توسعه در این منطقه حساس و راهبردی باشیم.

افتتاح چند طرح عمرانی

رئیس‌جمهور همچنین روز گذشته پس از ورود به کرمانشاه با حضور در سد شهدای ازگله در شهرستان ثلاث باباجانی، قطعه یک طرح آب‌های گرمسیری را افتتاح کرد. این پروژه ۴ هزار میلیارد تومان هزینه داشته است. ازسوی دیگر روزگذشته با حضور رئیس‌جمهور و به‌صورت ویدئو کنفرانس سدهای جامیشان و شرفشاه در استان کرمانشاه افتتاح شدند. همچنین رئیس‌جمهور پس از افتتاح تعدادی از طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای استان کرمانشاه در حوزه آب، از روستای زلزله‌زده دره ژاله در شهر ازگله از شهرستان ثلاث باباجانی بازدید کرد. رئیس‌جمهور با اشاره به افتتاح طرح ملی آب‌های گرمسیری در استان گفت: امروز بزرگ‌ترین طرح آب و خاک تاریخ ایران را در کنار روستای شما افتتاح کردیم و معنایش این است که آینده درخشانی در انتظار منطقه شماست. رئیس‌جمهور ظهر روز گذشته نیز با حضور در شرکت مجتمع ذوب‌آهن بیستون در شهر هرسین استان کرمانشاه، فاز اول این مجتمع را افتتاح کرد. در ادامه این سفر به گزارش «ایرنا» با دستور حسن روحانی رئیس‌جمهوری دریچه‌های سد انحرافی «هیروی» باز و و آب وارد تونل نوسود شد.