رحمانی‌فضلی که برای بازدید از مناطق سیل‌زده به استان خراسان‌شمالی سفر کرده بود در جمع خبرنگاران به دفاع از تصمیم دولت به سهمیه‌بندی بنزین پرداخت و گفت که قیمت فروش و حجم مصرفی بنزین در کشور از نظر اقتصادی، زیست‌محیطی و سلامت انسان‌ها قابل‌قبول نیست. وزیر کشور با اشاره به اینکه متوسط حجم بنزین مصرفی در کشور ۹۰ میلیون لیتر بنزین در روز است و در پیک مصرف تا ۱۱۰ میلیون لیتر در روز نیز می‌رسد، تاکید کرد که قیمت و زمان سهمیه‌بندی بنزین هنوز اجرایی نشده است و شایعات مطرح شده از سوی دو خبرگزاری موجب نگرانی مردم و حتی باعث ایجاد صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها شد.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه با عملکرد خوب وزارت نفت در تامین سوخت هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد، افزود: بنزین و گازوئیل مازاد بر نیاز کشور تولید می‌شود و هیچ‌یک از جایگاه‌های سوخت دچار کمبود سوخت نیستند. او همچنین گفت که هر نوع تغییر به اطلاع مردم خواهد رسید و با مشارکت مردم انجام می‌شود و تاکید دارم رسانه‌ها موضوعاتی که به امنیت ملی گره می‌خورد را حتما از کانال‌ها و مجراهای اصلی یعنی وزارت نفت و ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور پیگیری کنند و موجب نگرانی مردم نشوند.

سهمیه‌بندی سوخت در دستور کار کمیسیون‌ انرژی

با این حال برخی نمایندگان مجلس نظری متفاوت نسبت به اجرایی شدن این تصمیم دولت برای سهمیه‌بندی بنزین دارند و به آن انتقاد کرده‌اند. برخی نمایندگان بر این باورند که هر تصمیمی در این زمینه باید مجوز مجلس را داشته باشد. بر این اساس، مجلسی‌ها این هفته موضوع تصمیم دولت به اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین را با حضور بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در کمیسیون انرژی بررسی می‌کنند.

مجلسی‌ها می‌گویند که نمایندگان تصمیمی درخصوص سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت بنزین نگرفته‌اند و تصمیم به سهمیه‌بندی بنزین در جلسه سران سه قوه و شورای هماهنگی اقتصادی اتخاذ شده و مجلس در آن نقشی نداشته است. گواه این مدعا اظهارنظر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی است؛ او چهارشنبه با اشاره به اخبار درخصوص سهمیه‌بندی بنزین گفت: در جلسه سران قوا بحثی در این خصوص شد که بنا شد سهمیه‌بندی به نحوی انجام شود که هم قانون رعایت شود و هم به مردم فشاری نیاید. او تاکید کرد که قانون به این مساله مجوز داده است تا با شرایطی انجام شود.

با وجود این اظهارنظر همچنان برخی نمایندگان تاکید دارند که کسی نمی‌تواند بدون مجوز قانونی مجلس قیمت بنزین را افزایش دهد. حمیدرضا حاج‌بابایی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و رئیس فراکسیون ولایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با بیان این مطلب گفت: اخیرا شایعاتی در جامعه مبنی‌بر گرانی بنزین مطرح شده است که متاسفانه بعضی از مسوولان به‌ویژه ریاست محترم مجلس به‌گونه‌ای صحبت کرده‌اند که گویا قانون چنین اجازه‌ای را به دولت داده است.

او تاکید کرد: براساس ماده ۳۹ برنامه ششم، بند الف به‌منظور ارتقای عدالت اجتماعی افزایش بهره‌وری در مصرف آب وانرژی و هدفمند کردن یارانه، در جهت افزایش تولید و توسعه نقش مردم در اقتصاد به دولت اجازه داده می‌شود که قیمت آب و حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات یارانه‌ای را با رعایت ملاحظات اجتماعی واقتصادی و حفظ وضعیت نسبی و رقابتی برای صنایع و تولیدات به‌تدریج تا پایان سال ۱۴۰۰، باتوجه به مواد یک و ۲ و ۳ قانون هدفمندی یارانه ۱۵/ ۱۰/ ۱۳۷۸ اصلاح و از منابع حاصل به‌صورت هدفمند برای افزایش تولید، اشتغال، حمایت از صادرات غیر‌نفتی، بهره‌وری، کاهش شدت انرژی، کاهش آلودگی هوا و ارتقای شاخص‌های عدالت اجتماعی و حمایت‌های اجتماعی از خانوارهای نیازمند و تامین هزینه‌های عملیاتی و سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های ذی‌ربط در چارچوب، بودجه‌های سالانه اقدام لازم را به‌عمل آورد.

عضو کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس گفت: با توجه به نص صریح قانون، دولت فقط با در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادی و اجتماعی اجازه افزایش قیمت حامل‌های انرژی را دارد، اما شرایط موجود اقتصادی و به‌ویژه وضعیت اجتماعی حاکم بر فضای کشور، به هیچ‌عنوان برای اجرای این قانون مناسب نیست. حاج‌بابایی ادامه داد: مضاف بر این دولت باید براساس بودجه سالانه این قانون را اجرایی کند، حال آنکه در چارچوب بودجه سالانه موجود (لایحه بودجه ۹۸) دولت این اجازه را ندارد.عضو کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس افزود: براساس ماده ۳۹ قانون برنامه ششم دولت به‌جز از طریق بودجه‌های سالانه نمی‌تواند قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد و هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی، بدون مصوبه مجلس غیر‌قانونی است.او همچنین تاکید کرد هر اظهارنظری مبنی‌بر اجازه قانون برای افزایش قیمت بنزین غیرکارشناسی و غیر‌قانونی است.از سوی دیگر امیر خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس هم در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور، تصریح کرد: افزایش قیمت بنزین اقدامی غیرقانونی و برخلاف مصوبه مجلس در قانون بودجه است.

طی روزهای گذشته، اخباری در برخی رسانه‌ها منتشر شد مبنی‌بر اینکه قیمت بنزین ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه دونرخی و با قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای یک هزار تومان عرضه می‌شود. اخبار ضد و نقیض درباره این موضوع سبب شد روز چهارشنبه گذشته صف‌های طولانی در مقابل جایگاه‌های ارائه بنزین در سراسر کشور تشکیل شود که در نهایت با تکذیب زنگنه وزیر نفت این التهاب کاهش یافت. همان روز یک منبع آگاه در وزارت نفت درباره دلایل تعویق در اجرای سهمیه‌بندی بنزین گفت که مشکل فنی و جو روانی‌ای که نمایندگان مجلس ایجاد کرده بودند، موجب تعویق در اجرای این تصمیم شده است.