گلایه روحانی از مجلس به روایت لاریجانی عكس: سفر رئیس مجلس به تربت حیدریه، ایرنا

ایشان هم می‌گوید این مساله برای کنترل بازار در شرایط فعلی ضروری است. قبلا برای این کار این نظر را نداشتیم و اعتقاد داشتیم اختیارات وزارت بازرگانی به بخش کشاورزی داده شود و چون بخش‌های صنعت هم به این مساله مربوط بود، این مجموعه‌ها در قالب یک وزارتخانه ادغام شد. حال این استدلال وجود دارد که کنترل این مساله مشکل است. استدلال طرف مقابل نیز این است که زمان زیادی برای تفکیک وزارتخانه نیاز است. بیشتر از مجلس، در دولت روی این مساله حساسیت وجود دارد.

به گزارش «ایسنا» وی گفت: اعتقاد نداریم وزارت بازرگانی نقش اصلی که تراز تجاری کشور است را فراموش کند و به سمت واردات رود. حتی صحبت این بود که نام این وزارتخانه توسعه صادرات شود؛ زیرا صادرات برای ما مهم است. لاریجانی در ادامه اظهار کرد: سال گذشته تراز بازرگانی کشور ۷/ ۱ میلیارد دلار مثبت شد که این رقم بدون احتساب نفت است. همچنین واردات کل کشور در سال ۹۷، ۷/ ۲۱درصدکاهش داشته و به ۶/ ۴۲ میلیارد دلار رسید. صادرات غیرنفتی ما نیز ۶/ ۵ درصد کاهش داشته و به ۳/ ۴۴ میلیارد دلار رسیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: البته باید توجه داشت برخی از اقلامی که صادر کرده‌ایم، کاری مضر بوده است. مثلا صادرات دام زنده ما محل اشکال است. از یک طرف دام زنده را با هواپیما وارد می‌کنیم و بعد صادرات دام زنده هم می‌کنیم. پیاز همین‌گونه است. نمونه دیگر صادرات روغن خام و پالم بود که به ۸۷ درصد در سال گذشته رسید. سخنان علی لاریجانی در شرایطی مطرح شده است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سوم تیرماه، هفتم مردادماه و ۱۱ مهر ماه سال گذشته با تصویب این پیشنهاد مخالفت کرده‌اند.

لایحه «اصلاح بخشی از ساختار دولت» با هدف تفکیک سه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و همچنین ورزش و جوانان در تاریخ ۱۷ خردادماه ۹۶ به‌صورت دوفوریتی تقدیم مجلس شد، ولی در جلسه علنی مورخ ۲۱ خردادماه صرفا یک فوریت آن به تصویب رسید. نهایتا در جلسه علنی مجلس در تاریخ ۳ تیرماه سال گذشته و با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به‌عنوان نماینده دولت، نمایندگان مجلس با ۱۱۳ رای موافق از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در جلسه با تصویب کلیات لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت مخالفت کردند.

به‌دنبال آن طرحی با عنوان «تشکیل وزارتخانه‌های «صنعت و معدن» و «توسعه صادرات و بازرگانی»» با هدف تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت توسط رمضانعلی سبحانی‌فر، از اعضای فراکسیون امید تهیه شد و در دستور کار قرار گرفت اما یک فوریت این طرح هم به تصویب مجلس نرسید. همان زمان علی لاریجانی، رئیس مجلس اعلام کرد که مجلس با تغییر تشکیلات در شرایط موجود کشور موافق نیست و دولت مسیر دیگری را جهت اصلاح امور پیگیری کند. با این حال در ادامه تلاش‌های دولت برای تفکیک وزارتخانه‌ها این موضوع در جلسه ۱۱ مهرماه سال گذشته در جلسه غیرعلنی مجلس مطرح شد، اما نمایندگان یک بار دیگر با آن مخالفت کردند. پس از آن علی لاریجانی از دولت خواست تا تفکیک وزارتخانه‌ها را از دستور کارش خارج کند. از همین رو حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز اعلام کرد که دولت تفکیک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت (صمت) را به‌طور کامل از دستور کار خارج کرده است. با تمام اینها حسن روحانی، رئیس‌جمهوری بارها از عدم‌تفکیک وزارت صمت و احیای وزارت بازرگانی گلایه کرده است. به باور دولت برای کنترل توزیع کالا و قیمت‌ها نیاز به تشکیل مجدد وزارت بازرگانی بیش از گذشته احساس می‌شود و بدون وزیر بازرگانی مستقل مسائل و مشکلات صادرات، واردات و تنظیم بازار در کشور حل نمی‌شود. از همین رو برخی از نمایندگان مجلس سال گذشته طرح تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت را مطرح کردند و در نهایت اواخر سال گذشته کمیسیون اجتماعی مجلس به تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت رای مثبت داد. در همین راستا، روز ۲۵ فروردین‌ماه سال‌جاری نیز جزئیات طرح تفکیک وزارت تجارت و خدمات بازرگانی از وزارت صنعت و معدن در کمیسیون صنایع مجلس تصویب شد. در طرح جدید وزارت بازرگانی به وزارتخانه «تجارت و خدمات بازرگانی» تغییر نام داده است.

در همین حال به گفته سیدجواد حسینی‌کیا، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و احیای وزارت بازرگانی هزینه دو هزار میلیارد تومانی برای دولت و کشور در پی خواهد داشت. او در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه این موضوع دوباره از سوی برخی از نمایندگان به‌صورت طرح در مجلس مطرح شده است تاکید کرد که در صورت طرح مجدد در صحن مجلس رد خواهد شد. وزارت بازرگانی در ۱۲ تیر ۱۳۹۰ با وزارت صنایع و معادن ایران ادغام شد و با ادغام این دو، وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌وجود آمد.

واکنش به کاندیداتوری در انتخابات

علی لاریجانی همچنین روز پنج‌شنبه در ادامه سخنانش در جریان سفرش به استان خراسان رضوی در همایش بزرگداشت روز معلم در دانشگاه تربت حیدریه در پاسخ به اشاره علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان رضوی مبنی‌بر حضور لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: استاندار با مطلبی که بیان کردند، قصد جان ما را دارند، ما در این وادی نیستیم. لاریجانی پیش از این یک بار در سال ۱۳۸۴ در نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران شرکت کرده است. همچنین به گزارش «ایسنا» رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به شروط ۱۲ گانه آمریکا برای مذاکره با ایران گفت: ترامپ ۱۲ مورد نوشت و گفت که اگر بپذیریم، حرفی ندارد. این ۱۲ مورد شرف ملت را زیر پا می‌گذارد و حقوق ملت ایران را به ذلت می‌کشد؛ بنابراین باید بایستیم و صبور باشیم و اگر امروز در مقابل آمریکا نایستیم، چند قدم جلوتر می‌آید.

پاسخ به یک پیشنهاد

در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشنهادی که نمایندگان معلمان مبنی‌بر کاهش سن بازنشستگی مطرح کردند، تصریح کرد: همه اطلاع دارید که صندوق‌های بازنشستگی چه وضعی دارند. باید این صندوق‌ها سرپا شوند تا نیازهای عزیزان را جبران کنند. اصلاحاتی را به ما دادند که برخی را در بودجه امسال جانمایی کردیم تا ظرفیت این صندوق‌ها را افزایش دهیم که بتوانند به بازنشستگان خدمات دهند. صندوق باید توانمند شود، کمبود دارد، امکاناتی دادیم که دولت باید آستین بالا بزند. سال قبل نیز این کار را کردیم، من تعجب می‌کنم که چرا این کار را انجام ندادند.

وی اضافه کرد: کار مجلس همین است. صندوق‌ها را سرپا کردیم، دولت نیز باید امکاناتش را فراهم کند. یکی از توصیه‌هایی که شد، این بود که بازنشستگی را کاهش دهند و این باعث ایجاد مشکل شده است. توان اجرایی برای صندوق وجود ندارد، بنابراین کسی که کار کرده و بازنشسته شده، کمبود منابع دارد و ضرر می‌کند. برخی پیشنهادات ممکن است برای قشر محدودی مفید باشد و برای قشر عظیمی مشکل ایجاد می‌کند. باید پیشنهادات بررسی شود. لاریجانی همچنین بر حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط به‌عنوان گامی در جهت اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی کشور تاکید کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی چهارشنبه هفته گذشته به‌منظور سفری ۲ روزه به استان خراسان رضوی رفت.