بحث موشکی قابل مذاکره نیست

تخت‌روانچی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما در سازمان ملل افزود: مواضع ما بسیار روشن است و موشک‌های ما به هیچ‌وجه در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ نمی‌گنجد. سفیر و نماینده دائم ایران افزود: قطعنامه ۲۲۳۱ که خود دولت آمریکا و سایر اعضای برجام در تهیه آن نقش داشتند به روشنی اعلام می‌کند موشک‌هایی که برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده باشد. اولا موشک‌های ما برای این طراحی نشده و روشن و واضح است و بارها اعلام کرده‌ایم و فعالیت‌های هسته‌ای ما هم صلح‌آمیز است و ۱۴ گزارش آژانس را در این زمینه داریم.

او یادآور شد: بحثی که آمریکا مطرح می‌کند به هیچ‌وجه مسموع نیست. تخت‌روانچی گفت: آمریکایی‌ها به جای اینکه توضیح بدهند چرا اصلا از برجام خارج شدند، باید توضیح بدهند چرا قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض می‌کنند، درحالی‌که برجام خود بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ است و باید بگویند چرا با خروج خود از برجام قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده‌اند، در بیانیه وزارت‌خارجه آمریکا که برای سفر این مقام آمریکایی به نیویورک منتشر شد، هیچ اشاره‌ای به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نمی‌کند و این یعنی آنها به‌دنبال سوءاستفاده از موقعیتی هستند که ان‌شاءالله به‌جایی نخواهد رسید.

سفیر ایران در سازمان ملل تاکید کرد: موضع ما در این زمینه کاملا روشن است و با اعضای مختلف شورای امنیت در تماس هستیم، گفته‌ایم و خواهیم گفت. تخت‌روانچی یادآور شد: ایران از موضع خود کوتاه نمی‌آید و بحث موشکی بحث دفاع ملی ماست و اصلا قابل مذاکره نیست و به هیچ‌وجه با قطعنامه ۲۲۳۱ مغایرتی ندارد. سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در بیانیه‌ای بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) از سفر «برایان هوک» نماینده ویژه وزارت‌خارجه آمریکا در امور ایران به نیویورک برای دیدار با سفرای دائم اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد خبر داد. در این بیانیه آمده است: «هوک اعضای شورای امنیت را از جدیدترین تحولات درباره سیاست‌های دولت [آمریکا] در قبال ایران مطلع خواهد کرد. او اهمیت پاسخگو کردن ایران بابت سرپیچی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در زمینه آزمایش موشک‌های بالستیک را مورد تاکید قرار خواهد داد.»

بیانیه نمایندگی ایران در سازمان ملل

همزمان با این تحولات، نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای تاکید کرد که آمریکا اعضای سازمان ملل را تهدید می‌کند که یا قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کند یا با تنبیه مواجه شوند. به گزارش «ایسنا» در این بیانیه آمده است: یک مقام وزارت‌خارجه آمریکا به نیویورک سفر کرد که با اعضای شورای امنیت ملاقات کند تا براساس ادعای نادرست وزارت‌خارجه آمریکا «اهمیت پاسخگو کردن ایران به خاطر عدم توجه به قطعنامه‌های شورای امنیت در مورد توسعه و آزمایش موشک‌های بالستیک» را خاطرنشان کند. به آمریکا یادآوری می‌شود قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که آمریکا هم بانی آن بود و به اجماع تصویب شد، جایگزین همه قطعنامه‌های سابق شورای امنیت در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران شد و آن قطعنامه برجام را تایید کرد.

پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش ذیل برجام تاکنون ۱۴ بار توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید شده است. همین‌طور، برخلاف جعلیات و دروغ پراکنی آمریکا، هیچ یک از موشک‌های ایران «طراحی شده برای پرتاب تسلیحات هسته‌ای» نیستند و بنابراین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به هیچ طریقی فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک متعارف جمهوری اسلامی ایران را محدود نمی‌کند. در نتیجه، فعالیت‌های این چنینی ایران غیرسازگار با قطعنامه نیستند، بلکه خارج از چارچوب یا دایره صلاحیت قطعنامه قرار می‌گیرند. اما آمریکا در نقض آشکار و جدی قطعنامه ۲۲۳۱ از برجام خارج شده است. بدتر اینکه، آمریکا به‌عنوان یک عضو دائم شورای امنیت، بی‌شرمانه دیگر اعضای سازمان ملل را تهدید می‌کند که یا آن قطعنامه را نقض کنند یا با تنبیه مواجه شوند. این یک سیاست واقعا مخرب و ریاکارانه است.

به جای تلاش برای انتشار اتهامات ساختگی و سوءاستفاده از شورای امنیت برای پیشبرد سیاست‌های بدخواهانه علیه ایران، مقامات آمریکایی باید مسوولانه براساس تعهدات بین‌المللی‌شان عمل کنند و به اعضای شورای امنیت توضیح دهند که چرا کشورشان قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض می‌کند و چرا تلاش دارند دیگر دولت‌ها را وادارند که همان کار را بکنند.