روایت روحانی از سیاست ارزی دولت یازدهم

به گزارش «ایرنا» وی با بیان اینکه ما در آن تاریخ به‌دنبال این بودیم که قیمت ارز را بالا ببریم ولی موفق نمی‌شدیم، تصریح کرد: ما می‌گفتیم قیمت ارز سه هزار تومان است ولی مردم می‌گفتند قیمت ارز ۲۸۰۰ تومان است. رئیس بانک مرکزی ما می‌خواست قیمت ارز را بالا ببرد ولی ناتوان بود. چرا؟ امیدی که مردم پیدا کرده بودند، دلاری که وارد کشور می‌شد، همه منابع ما درحال آزاد شدن بود. در مرحله بعد، به‌دنبال توافق دائم رفتیم. سخنان روحانی در شرایطی مطرح می‌شود که منتقدان همواره نسبت به سیاست تثبیت نرخ ارز که از سوی دولت ارائه می‌شد، انتقاد جدی داشتند و زمانی که رئیس کل سابق بانک مرکزی در اتاق بازرگانی، از مخالفت این بانک با کاهش نرخ دلار به زیر ۳ هزار تومان سخن گفت مورد هجمه بسیاری، از جمله برخی هواداران دولت قرار گرفت. رئیس‌جمهوری دربخش دیگری ازسخنانش با تاکید بر اینکه امروز دعواها و فحاشی‌های داخلی نباید خریدار داشته باشد، گفت: راهی جز مقاومت و اتحاد و امید به آینده نداریم. جنگ امروز آمریکا جنگ با امید است. روحانی با بیان اینکه راهی جز امید به آینده و اتحاد نداریم، تاکید کرد: می‌خواهند امید ما را بشکنند و ما باید امید آنها را بشکنیم. آنها می‌خواهند امید را از ما بگیرند و ما باید با این حربه آمریکایی‌ها مقابله کنیم و من از آینده نظام، کشور و جوانان کاملا مطمئن هستم.

معنای نخست تحریم‌ایران

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور با اشاره به تاریخچه وضع تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: معنای نخست تحریم‌ها این بود که کشورهای قلدر جهان این‌گونه در اذهان جامعه بشری تبلیغ کردند که ایران کشوری خطرناک و دنبال ساخت بمب اتمی است و پس از دستیابی به این بمب برخی کشورها را با خاک یکسان خواهد کرد و باید مراقب ایران باشیم. روحانی با بیان اینکه این موضوع از ایران‌هراسی و انقلاب‌هراسی نشأت می‌گرفت که ایران مجموعه‌ای خطرناک برای جامعه جهانی است، ادامه داد: سپس پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت رفت و بدترین قطعنامه این شورا علیه ایران تصویب شد و تا مرز جنگ پیش رفتیم. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه از ابتدای دولت یازدهم سخن ما با مردم این بود که امکان دارد هم فناوری اتمی داشته باشیم و هم دنیا به ما اعتماد کند که برای آنها خطر نیستیم، گفت: ما با این شعار که سانتریفیوژ باید بچرخد و اقتصاد نیز بچرخد پا به عرصه انتخابات گذاشتیم و یکی از دلایل رای مردم این بود که ان‌شاءالله این دولت می‌تواند با زبان دیپلماتیک، منطق و استدلال دنیا را از این تصمیم غلط بازگرداند و شرایط را عادی کند.

روند امضای توافق دائم با ۶ قدرت جهانی

رئیس‌جمهور سپس به روند امضای توافق دائم با ۶ قدرت جهانی در سال ۹۳ اشاره و تاکید کرد: رژیم صهیونیستی و عربستان در آن سال تلاش می‌کردند تا توافق دائم را عقب بیندازند و تقریبا تا ۷ ماه رسیدن به این توافق عقب افتاد و وارد مرحله و بحث‌های پیچیده‌ای تا زمان رسیدن به توافق هسته‌ای در رمضان سال ۹۴ شدیم.

روحانی با بیان اینکه مخالفان و تندروهای آمریکایی و همچنین رژیم صهیونیستی و عربستان اجازه نمی‌دادند این توافق اجرایی شود، اما با وجود مشکلات فراوان در ۲۶ دی‌ماه ۹۴ توافق هسته‌ای با ۶ کشور دنیا اجرایی شد، گفت: بسیاری می‌گفتند که این توافق تضمینی ندارد و ما اعلام کردیم با بردن این توافق هسته‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، آن را به‌صورت یک قطعنامه الزامی می‌کنیم تا جایی که برخی در داخل به ما می‌گفتند شما نسبت به کشورهای غربی ساده عمل می‌کنید. رئیس‌جمهور افزود: اما ۵ روز بعد در شورای امنیت سازمان ملل با یک قطعنامه توافق هسته‌ای را الزامی کردیم و این بدان معنا بود که همه دنیا امضا کرده‌اند و وقتی برخی افراد غیردقیق این‌گونه می‌گفتند که دولت تضمین‌های لازم را نگرفته است، ما بزرگ‌ترین‌ تضمین‌ها را گرفتیم و جامعه جهانی تایید کرد.

تسخیر بازار نفت

روحانی با تاکید بر اینکه بعد از عملیاتی شدن توافق هسته‌ای، تحولاتی در کشور ایجاد و فروش نفت یک میلیون بشکه در روز اضافه شد و توانستیم بازار نفت را تسخیر کنیم، تصریح کرد: شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران به کشور هجوم می‌آوردند تا جایی که در هتل‌ها جا برای اقامت آنها نبود و همه صف بسته بودند و حدود ۱۰۰ میلیارد دلار اعتبار را بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ جهان نسبت به ایران تعهد کردند که این مقدار می‌توانست تولید و توسعه کشور را متحول کند. به گزارش «ایرنا» روحانی درادامه گفت: عده‌ای که مخالف برجام بودند نیز خیلی عصبانی بودند و شب خوابشان نمی‌برد و می‌گفتند که چرا این همه به تهران می‌آیند و صف بستند مگر چه خبر است؟ رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه پس از این امر تندروهای آمریکایی، عربستان و رژیم صهیونیستی با عصبانیت شروع به اقداماتی علیه توافق هسته‌ای کردند و به آمریکا این‌گونه می‌گفتند که چه بلایی بر سر شما آمده است، ادامه داد: آنها این‌گونه القاء می‌کردند که برنامه هسته‌ای در نطنز و فردو و همچنین کار سانتریفیوژها و تحقیق و توسعه هسته‌ای ادامه دارد و می‌گفتند آمریکا بدترین توافق هسته‌ای را با جمهوری اسلامی ایران امضا کرده است.

نظر آمریکایی‌ها در مورد توافق

روحانی با بیان اینکه این جماعتی که الان در آمریکا بر سر کار هستند با پول تبلیغات تندروهای نژادپرست‌، صهیونیست‌ها و عربستان اقدامات خود را انجام می‌دهند، اظهار کرد: پس از پیروزی در انتخابات اعلام کردند که از این توافق خارج می‌شوند چراکه دارای ۳ نقص است، اولا برنامه موشکی ایران آزاد شده است، ثانیا طی چند سال فعالیت هسته‌ای ایران به‌طور کامل آزاد می‌شود و در نهایت اینکه فعالیت‌های منطقه‌ای ایران در این توافق هسته‌ای بحث نشده است! رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها برای خروج اروپا و چین و روسیه تا ۶ ماه مشغول فعالیت و رایزنی بودند، اما در نهایت به تنهایی از برجام خارج شدند، تاکید کرد: آنها مجبور شدند تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کنند، اما دولت‌های جهان با آمریکا همراهی نکردند ولی متاسفانه شرکت‌های خارجی در برابر آمریکا به دلیل منافع و شراکت با این کشور تسلیم شدند و این شرایط در کشور تحمیل شد. روحانی گفت ما امروز با دولتی در آمریکا روبه‌رو‌ هستیم که عهد خود را زیر پا می‌گذارد و برخلاف همه مقررات بین‌المللی به شرکت‌ها و بانک‌های جهان فشار می‌آورد.

باید درآمد ارزی خود را اضافه کنیم

وی  تاکیدکرد: آمریکا برای رسیدن به اهداف نامشروع خود می‌خواهد از میزان ارز ما بکاهد و برای رسیدن به این مهم باید نیاز به ارز کاهش یابد و در غیراین صورت بر نرخ آن افزوده خواهد شد. همچنین آمریکایی‌ها به‌دنبال این هستند که تعاملات ارزی ما را دچار مشکل کنند که این نرخ ارز در سایر اقلام نیز تاثیرگذار است و ما باید درآمد ارزی خود را اضافه کنیم و در عین حال مخارج ارزی را کاهش دهیم. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه از سوی دیگر باید درآمد ارزی افزایش یابد و در سال گذشته نزدیک به ۴۳ میلیارد دلار درآمد ارزی غیرنفتی و تقریبا شبیه به همین مقدار درآمد ارزی نفتی داشتیم، گفت: آنها به‌دنبال پایین آمدن این دو نرخ هستند و باید با فروش نفت و افزایش تولیدات و صادرات در برابر توطئه‌های آمریکا برای جلوگیری از فروش نفت بایستیم.

روحانی همچنین با تاکید بر اینکه آمریکا برای زمین زدن جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال اختلاف‌افکنی و چنددستگی در کشور است تا با هم بجنگیم و علیه هم پرونده‌سازی کنیم، تصریح کرد: الان مقداری وضع در این حوزه در کشور بهتر شده اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم و متاسفانه برخی باور ندارند که ما در جنگ سیاسی، اقتصادی و روانی با آمریکا هستیم و همه باید به این باور برسیم.

تنها راه اشتغال، استخدام دولتی نیست

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش در مراسم نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران، با اشاره به ضرورت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان برای داشتن کار و شغل مناسب و مشکلاتی که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها برای داشتن شغل مناسب دارند، گفت: حتما این‌گونه نیست که هرکس دوران مدرسه خود را تمام کرده و دیپلم می‌گیرد، باید کنکور داده و به دانشگاه برود؛ در هیچ کجای دنیا این‌گونه نیست. روحانی افزود: حتما این‌طور نیست که هر کس از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود، باید کارمند یک دستگاه یا اداره شود یا به‌دنبال آن باشد که در مقاطع بالاتر باید تحصیل کند؛ امروز در دانشگاه‌های بزرگ اروپا افرادی که در مقطع دکترا تحصیل می‌کنند به تعداد انگشتان دست هستند. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه باید در هر مقطعی به نیازمندی جامعه نگاه کنیم و براساس آن در بخش‌های مختلف مهارت‌های گوناگون را آموزش دهیم، گفت: باید به نسل جوان خود ضمن اینکه مهارت می‌آموزیم، یاد بدهیم که تنها راه زندگی و اشتغال، استخدام دولتی نیست و بسیاری از کارها و تلاش‌های دیگر وجود دارد که می‌توانند براساس علایق خود، آنها را با مهارت انجام دهند.

انتقاد از نحوه آموزش زبان خارجی

روحانی ادامه داد: وقتی دانش‌آموز در مدارس و دبیرستان‌ها زبان خارجی یاد می‌گیرد آیا قادر است به اندازه دو دقیقه و دو جمله به این زبان‌ها صحبت کند و باید پرسید که این چه سبک تعلیم و تربیت است که از ابتدا با گرامر یا خواندن متون شروع می‌کنند. رئیس‌جمهور با طرح این پرسش که آیا مادر برای آموزش زبان به فرزند با گرامر شروع می‌کند، تاکید کرد: زبان از لسان و حرف زدن شروع می‌شود و فرد ابتدا باید خوب یاد بگیرد سخن بگوید و سپس گرامر را به سادگی یاد خواهد گرفت. روحانی با تاکید بر اینکه نحوه آموزش در کشور باید متحول شود و ضرورت این مهم آن است که توسط مدیران و معلمان ماهر صورت پذیرد، تصریح کرد: ما به تحولی نوین با توجه به سال رونق تولید و مهارت نیاز داریم. به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری گفت: مگر ما دانشگاه درست کردیم که کسی که فارغ‌التحصیل دانشگاه می‌شود کارمند اداری شود، مگر هرکس مدرسه می‌رود و دیپلم می‌گیرد حتما باید کنکور دانشگاه بدهد. مگر در دنیا و جهان غرب و شرق این گونه است؟ مگر بچه‌هایی که مدرسه می‌روند همه دانشگاه می‌روند؟ درحالی‌که تعدادی دانشگاه می‌روند، ولی در جامعه ما فکر می‌کنند که همه باید به دانشگاه بروند لیساس و فوق لیسانس و دکترا بگیرند.  وی افزود: در یک دانشگاه بزرگ در اروپا آنهایی که در دانشگاه دوره دکترا می‌گذرانند به تعداد انگشتان یک دست است درحالی‌که در دانشگاه ما ببینید چه خبر است. همین‌طور فقط می‌روند درس می‌خوانند و دکترا می‌گیرند. ما در هر مقطعی باید نیازمندی جامعه را نگاه کنیم در یک کارخانه چقدر نیازمندی هست چند مهندس و چند کارگر ماهر و چند کارگر ساده می‌خواهیم؟