در این بیانیه همچنین محدودیت‌هایی مورد انتقاد قرار گرفته که آمریکا در رابطه با همکاری بین‌المللی با ایران در عرصه فناوری هسته‌ای قائل شده است. در این بیانیه آمده است: «برداشتن تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای بخش مهمی از توافق اتمی بوده و هدف آن تنها در رابطه با روابط اقتصادی و تجاری خوب با ایران نبوده، بلکه هدف تاثیرگذاری مثبت بر زندگی مردم ایران است.»

مقامات اروپایی سپس از محدودیت‌های هسته‌ای اعمال شده توسط آمریکا علیه ایران و پایان معافیت‌های نفتی مشتریان جمهوری اسلامی «عمیقا اظهار تاسف» کردند. این بیانیه برجام را «موضوعی کلیدی در ثبات و امنیت خاورمیانه» خوانده و تاکید کرده که اروپا «خود را ملزم می‌داند به این توافق پایبند باشد.»

در این بیانیه از ایران نیز خواسته شده به تعهدات هسته‌ای خود پایبند بماند. مقامات اروپایی همچنین اعلام کردند که «مصمم» هستند سازوکار مالی تجارت با ایران به نام «اینس‌تکس» را «راه‌اندازی» کنند و «کشورهای دخیل تعهد دارند تمام تلاش خود را برای افزایش هرچه بیشتر حمایت مالی از این کانال تجاری بکنند.»

«اینس‌تکس»، کوتاه‌شده عبارتی انگلیسی به معنی «ابزار حمایت از مبادلات تجاری»، نهادی ا‌ست که آلمان، فرانسه و بریتانیا برای حفاظت مبادلات مالی و تجاری با ایران از آثار تحریم‌های آمریکا راه‌اندازی کرده‌اند. گوردون ساندلند، نماینده آمریکا در اتحادیه اروپا، روز پنج‌شنبه ۲۲ فروردین گفته بود که این سازوکار هیاهویی بیش نیست و تنها حکم «دلجویی اروپا از ایران» را دارد.

همزمان با پایان مهلت معافیت تحریمی آمریکا برای ادامه همکاری‌ صلح‌آمیز هسته‌ای کشورها با ایران، وزارت امورخارجه آمریکا روز شنبه طی بیانیه‌ای برخی از معافیت‌های همکاری هسته‌ای با ایران را لغو کرد و به کشورهای ثالث در زمینه توسعه نیروگاه اتمی بوشهر یا انتقال اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین به خارج ایران هشدار داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از یورونیوز، همزمان با این تحول واشنگتن از اعمال تحریم‌های بیشتر بر برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.

براساس بیانیه وزارت‌خارجه آمریکا هرگونه همکاری کشورهای ثالث در زمینه توسعه نیروگاه اتمی بوشهر یا انتقال اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین به خارج ایران می‌تواند به تحریم کشورهای مزبور منجر شود. در آغاز این بیانیه آمده است: «دولت ترامپ همچنان ایران را مسوول فعالیت‌هایی می‌داند که تهدیدی برای منطقه به‌حساب می‌آید. این [سیاست] شامل محروم‌سازی ایران از هرگونه مسیری به‌سوی تسلیحات هسته‌ای نیز هست.»

بیانیه وزارت‌خارجه آمریکا می‌افزاید: «وزیر امورخارجه، [مایک] پمپئو در چارچوب سیاست دولت مبنی‌بر فشار حداکثری بی‌سابقه بر ایران برای ممانعت از تمامی اقدامات مخرب این کشور، از روز ۴ مه (۱۴ اردیبهشت) محدودیت‌های موجود علیه برنامه هسته‌ای ایران را سخت‌تر می‌کند.»

این بیانیه رسمی با ذکر این نکته که بنا به تصمیم وزیرخارجه آمریکا، این کشور همچنان مانع از اجرای طرح‌هایی خواهد شد که به بازگشت ایران به مسیر ساخت سلاح هسته‌ای کمک می‌کنند، در مورد برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران می‌نویسد: «سیاست ما حفظ نظارت بر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، کاهش خطرات اشاعه، محدودیت ایران در کوتاه کردن زمان رسیدن به سلاح اتمی و ممانعت از بازسازی تاسیسات هسته‌ای برای مصارف حساس اشاعه است.» پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد آمریکا از تمدید دست‌کم ۵ مورد از ۷ مورد معافیت تحریمی خبر داده بود، اما بیانیه وزارت‌خارجه آمریکا حاکی از سخت‌تر شدن این تحریم‌هاست. خبرگزاری فرانسه از تمدید ۹۰روزه سه مورد معافیتی مرتبط با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران خبر داده است. پیش‌تر «کریستوفر فورد» دستیار وزیر امورخارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد کاخ سفید قصد دارد معافیت‌های در نظر گرفته‌شده برای همکاری‌ کشورها در پروژه‌های هسته‌ای فردو، اراک و بوشهر را تمدید کند اما دوره این معافیت‌ها از ۱۸۰ روز به ۹۰ روز کاهش خواهد یافت.

واکنش روسیه

در ادامه واکنش‌ها به تصمیمات دولت ترامپ برای افزایش تحریم‌ها و از بین بردن معافیت‌های تحریمی، معاون وزیرخارجه روسیه تاکید کرد که تهدید آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نمی‌تواند همکاری‌های متقابلا سودمند، ازجمله در عرصه هسته‌ای، بین مسکو و تهران که سال‌هاست به این اعمال فشارها عادت کرده‌اند را متوقف کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امورخارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «نووستی» تاکید کرد که هیچ تهدیدی درباره تحریم‌های جدید از طرف آمریکا نمی‌تواند باعث توقف همکاری‌های متقابلا سودمند مسکو و تهران، از جمله در عرصه هسته‌ای شود.

او گفت: «ما مدت‌هاست که در شرایط اعمال تحریم‌های آمریکا علیه روسیه زندگی می‌کنیم. این اعمال فشار از سال ۲۰۱۲ وجود داشته است. واضح است که در طول این مدت به‌طور جدی به این اعمال محدودیت‌های غیرقانونی عادت کرده‌ایم. شرکای ایرانی ما نیز تجربه‌ای به مراتب طولانی‌تر از این دارند.»

ریابکوف افزود: «به همین دلیل ما با چنین تهدیداتی با آرامش برخورد می‌کنیم و این اعمال فشارها ما را تسلیم نکرده و به توسعه مشارکت خود با جمهوری اسلامی ایران، از جمله در زمینه هسته‌ای، براساس تطابق کامل با حقوق بین‌الملل و قوانین ملی دو کشور ادامه خواهیم داد و تصمیمات همتایان آمریکایی که به عقیده خودشان حق خود می‌دانند تا اقدامات محدودکننده‌ای را براساس قوانین داخلی آمریکا بر سایر کشورها تحمیل کنند، نمی‌تواند تاثیری بر روابط مسکو و تهران داشته باشد.» همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفت که ایران طبق برجام می‌تواند آب‌سنگین تولید کند و طبق این توافق خلافی مرتکب نشده است. پس ما کار غنی‌سازی را انجام می‌دهیم، می‌خواهید بخرید یا نخرید. به گزارش «ایسنا» علی لاریجانی روز شنبه در جمع معلمان نمونه کشور گفت: ما می‌دانیم که آنها چه می‌کنند، اما مثل برخی جوانان در منطقه نیستیم که بدون ارزیابی شرایط کشور کاری کنیم که به آشفته‌بازی در منطقه کمک ‌کند. البته که آنها جنگی تمام‌عیار علیه ملت ایران سامان داده‌اند.