طرح‌های متعددی برای مقابله با آمریکا پایه‌ریزی کرده‌ایم

به گزارش «ایسنا» ظریف در ابتدا در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه تروریستی اعلام کردن نیروهای نظامی آمریکا چه اهمیتی داشته و چه هدفی را دنبال می‌کند، گفت: این اقدامی نبود که ما خودمان انجام داده باشیم و در واقع واکنشی به تصمیم آمریکا مبنی بر اعلام کردن سپاه پاسداران ایران به‌عنوان سازمانی تروریستی بود. همان طور که می‌دانید این نیروها در خط مقدم مبارزه با تروریسم در عراق، سوریه و افغانستان بوده‌اند. اما متاسفانه آنها (آمریکا) براساس منافع خود و برخی در منطقه ما (خاورمیانه) و در آمریکا به‌دنبال تحریک برای ایجاد مشکل در منطقه هستند. همان‌طور که می‌دانید نتانیاهو در پیام توییتری خود به زبان عبری اعلام کرد که این پیشنهاد او بوده است که رئیس‌جمهور ترامپ سپاه پاسداران ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد. بنابراین این یک تصمیم از سوی آمریکا و نه از سوی مجلس ایران بوده که اتخاذ شده است و پیش از آن شورای امنیت ملی ایران اقدامی انجام داد که تنها واکنشی به این حرکت (آمریکا) بود.

مجری الجزیره از ظریف پرسید که شما همیشه گفته‌اید که ایران به‌دنبال درگیری و افزایش تنش‌ها نیست اما آیا این اقدام تروریستی اعلام کردن نظامیان آمریکایی اقدام کشوری است که به‌دنبال جنگ نیست؟ ظریف در ادامه برای تشریح این موضوع گفت: به‌طور حتم ایران به‌دنبال درگیری و گسترش دامنه تنش‌ها نیست اما ما ملتی نیستیم که با فرار از زورگویان دوام آورده باشد. ما به وضوح گفته‌ایم که هیچ تمایلی به گسترش دامنه تنش‌ها نداریم و به وضوح گفته‌ایم که خلیج‌فارس و تنگه هرمز شریان‌های حیاتی ما هستند و ما برای معاش خود به آنها وابسته هستیم و می‌خواهیم که برای ترابری کشتیرانی تمام کشورها از جمله ایران امن و امان باشند.

وزیر امورخارجه همچنین در توضیح اظهارات برخی مقامات عالی‌رتبه نظامی کشورمان مبنی بر اینکه اگر ایران نتواند از تنگه هرمز استفاده کند، سایر کشورها نیز این امکان را نخواهند داشت گفت: این بستگی به تصمیم آمریکا دارد که بخواهد گذرگاه آبی پشت در خانه ما را برایمان ناامن کند که ما اجازه رخ دادن چنین چیزی را نخواهیم داد.

مجری الجزیره از ظریف درباره عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران از سوی آمریکا و برنامه ایران برای بعد از دوم ماه مه که این معافیت‌ها منقضی شده‌اند پرسید و ظریف در پاسخ تشریح کرد: به نظر ما آمریکا نمی‌تواند درباره تنگه هرمز یا خلیج‌فارس اقدامات پیوسته‌ای انجام دهد که اگر چنین کاری انجام دهد با مقابله به مثل ایران مواجه خواهد شد که من فکر نمی‌کنم (چنین اقدامی از سوی آمریکا) در میان باشد. ما به فروش نفت خود و پیگیری مشتریان ادامه خواهیم داد و همیشه به یاد خواهیم داشت که چه کسانی در روزهای سخت با ما همکاری کردند.

ظریف سپس درباره این موضوع که اثربخشی این تحریم‌ها به این بستگی دارد که آیا مشتریان نفتی ایران به خریدن نفت ایران ادامه می‌دهند یا نه گفت: دو نکته وجود دارد. اول آنکه هیچ‌یک از این کشورها تحریم‌های آمریکا را تحریم‌هایی قانونی نمی‌دانند؛ ممکن است شرکت‌های خصوصی این کشورها با تهدید و اجبار آمریکا و سخت‌گیری آن در این مسائل در کوتاه‌مدت احتیاط کنند اما من فکر نمی‌کنم که در میان‌مدت و بلندمدت احتیاط کنند که (خرید نفت را) کاهش دهند، اما این وضعیت به این معنی نیست که دولت آن کشورها موافق هستند و در واقع اعلام کرده‌اند که (تحریم‌های آمریکا را) به رسمیت نمی‌شناسند.

پایه‌ریزی طرح‌های متعدد

مجری الجزیره از برنامه ایران برای ممانعت از تاثیر فشار آمریکا بر مردم ایران پرسید و ظریف تصریح کرد: اول از همه به تعامل با شرکایمان ادامه خواهیم داد. طرح‌های متعددی را پایه‌ریزی کرده‌ایم که یکی از آنها در بلندمدت به زیان آمریکا خواهد بود و درحال همه‌گیر شدن است که استفاده نکردن از دلار برای معاملات است. دومی سازوکاری است که درحال ایجاد آن با اروپایی‌ها هستیم و پیش از این با همسایگان خود و با چینی‌ها آن را ایجاد کرده‌ایم و آن عدم گردش پول در مرزهایی است که امکان دارد آمریکا در آن‌جا مداخله کرده و کشورهایی را که (براساس تحریم‌های آمریکا) به‌طور غیرقانونی در این کار مشارکت دارند تحت فشار قرار دهد.

او در ادامه در این باره گفت: فکر می‌کنم (دولت) آمریکا در راستای منافع این کشور عمل نمی‌کند و بیش از اینکه در خدمت منافع آمریکایی باشد در خدمت منافع اسرائیلی است و متاسفانه برخی در منطقه ما خود را با منافع اسرائیلی متحد کرده‌اند اما این دسیسه گروه کوچکی است که من آنها را گروه ب می‌نامم (بی‌بی، بن‌زائد، بن‌سلمان، بولتون) که رئیس‌جمهور ترامپ و آمریکا را به سمت درگیری و عواقبی فاجعه‌بار سوق می‌دهند که متاسفانه آنها اولین کسانی بود که در اثر عواقب (چنین تحرکاتی) آسیب خواهند دید.

ظریف در توضیح اینکه آیا این به معنای آن است که ایران مقابله به مثل خواهد کرد و بی‌ثباتی بیشتر در منطقه ایجاد خواهد شد گفت: ثبات این منطقه برای ما بسیار مهم است و ما می‌خواهیم با تمام همسایگانمان و با تمام کسانی که عضو شورای همکاری خلیج‌فارس هستند روابط خوبی داشته باشیم و این را از طریق کمک به قطر که از سوی برخی اعضای گروه ب به مخاطره افتاده بود ثابت کرده‌ایم و در کنار دوستانمان در منطقه خواهیم ایستاد. ما در جریان کودتای ترکیه در کنار این کشور بودیم و وقتی کردستان عراق مورد حمله داعش قرار گرفته بود در کنار آنها ماندیم؛ همیشه هواخواه ثبات در این منطقه هستیم. ما دوست داریم با عربستان سعودی و امارات‌متحده‌عربی و هر عضو دیگری از شورای همکاری خلیج‌فارس روابط بسیار خوبی داشته باشیم؛ به این امیدواریم و انتظار ما این است. اما ملزوماتی وجود دارد. ما باید این خونریزی را در یمن پایان ببخشیم.