وی رونوشت استوارنامه خود را آذر ماه ۱۳۹۱ تقدیم علی‌اکبر صالحی، وزیرخارجه سابق ایران کرده بود. براساس این گزارش، «عبدالغفور لیوال» قرار است به‌جای نصیر احمدنور عهده‌دار سفارت افغانستان در تهران شود.  محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان با صدور حکمی، «عبدالغفور لیوال» معاون وزارت اقوام و قبایل این کشور را به‌عنوان سفیر افغانستان در تهران منصوب کرد.  لیوال پیش از این در سمت‌هایی چون ریاست مرکز مطالعات منطقه‌ای افغانستان، ریاست دفتر مطبوعاتی کمیسیون قانون‌اساسی افغانستان و عضو اداره امور ریاست‌جمهوری این کشور فعالیت کرده است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم ارتباطات، نویسنده و شاعر است.

دیدار با نایب‌رئیس مجلس نیجر

وزیر امورخارجه ایران همچنین روز گذشته میزبان نایب‌رئیس مجلس نیجر و اعضای گروه دوستی پارلمانی دو کشور در پارلمان نیجر نیز بود. محمدجواد ظریف در این دیدار گفت: «زمینه‌های زیادی برای گسترش هرچه بیشتر روابط و همکاری میان ایران و نیجر وجود دارد و لازم است دولت و پارلمان‌های دو کشور در این زمینه تلاش بیشتری کنند.»

به گزارش «ایرنا» از اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امورخارجه، ظریف در دیدار با سوولی ایدی، نایب‌رئیس مجلس نیجر و اعضای گروه دوستی پارلمانی دو کشور بر اهمیت روابط با کشورهای آفریقایی در سیاست خارجی ایران و روابط خوب و دوستانه کشورمان با نیجر تاکید کرد. وی ادامه داد: «زمینه خوبی برای همکاری‌های بخش‌های خصوصی دو کشور هم وجود دارد و آنها می‌توانند در گسترش هرچه بیشتر روابط نقش موثری داشته باشند.»

سوولی آیدی نایب‌رئیس مجلس نیجر نیز ضمن ارائه گزارشی از سفر خود به ایران، در مورد سیل اخیر و خسارت‌های آن از طرف دولت، پارلمان و مردم نیجر با مردم کشورمان ابراز همدردی و مردم ایران را سرزنده، خونگرم و میهمان‌نواز توصیف و از اینکه گروه دوستی پارلمانی دو کشور توانسته است در زمینه مراودات دوجانبه مخابراتی، دانشگاهی، سیاسی و پارلمانی در جهت توسعه روابط با ایران گام‌هایی بردارد، ابراز خرسندی کرد.

انتصاب‌های جدید 

همچنین خبرگزاری تسنیم در گزارشی به بررسی انتصاب سفیر جدید تاجیکستان در ایران پرداخت و نوشت نظام‌الدین زاهدی، سفیر جدید تاجیکستان در حالی روز یکشنبه رونوشت استوارنامه خود را تقدیم ظریف کرد که وزیرخارجه این کشور همچنان درخصوص روابط تهران و دوشنبه بر اتهامات سابق به‌عنوان مشکل سیاسی میان دو کشور تاکید می‌کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، نظام‌الدین زاهدی ماه آوریل سال جاری با دستور رئیس‌جمهوری تاجیکستان، امامعلی رحمان از وظیفه معاون اولی وزیر امورخارجه این کشور برکنار شده و به‌عنوان سفیر این کشور در جمهوری اسلامی ایران تعیین شد. ناظر خسرو، سفیر تاجیکستان در قاهره نیز به‌جای زاهدوف به‌عنوان معاون اول وزیر امورخارجه این کشور تعیین شده است. چندی پیش از این نیز، محمدتقی صابری، معاونت سابق اداری و مالی وزارت امورخارجه کشورمان به‌عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه، رونوشت استوارنامه خود را تقدیم سراج‌الدین مهرالدین، وزیر امورخارجه جمهوری تاجیکستان کرده بود. پیش از صابری، حجت‌الله فغانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان بود. معرفی و انتصاب سفرای جدید دو کشور درحالی صورت می‌گیرد که تهران و دوشنبه چند سال پر فراز و نشیب، مملو از تنش‌ها را پشت سر گذاشته‌اند. وزن سیاسی سفرای جدید دو کشور که هر دو معاونان وزیر سابق بودند نیز نشان از اراده مقامات تهران و دوشنبه برای حل مشکلات سیاسی گذشته دارد.

با این حال اگرچه دو کشور اراده مستحکمی برای بهبود روابط از خود نشان داده‌اند، اما طرف تاجیکی همچنان بر مسائل و مشکلات سابق تاکید می‌‌کند. اما به هر ترتیب درحال‌حاضر اراده و عزمی جدی در مقامات دو کشور برای حل مشکلات سیاسی سال‌های اخیر مشاهده می‌شود و انتظار می‌رود با انتقال این اراده به سطوح میانی و بدنه اجرایی دو طرف، شاهد بهبود روابط دو کشور باشیم. بدیهی است بهبود و توسعه روابط ایران و تاجیکستان نیازمند نشان دادن حسن‌نیت از سوی طرفین برای کنار گذاشتن اختلافات سابق در پرتو ارتقای گفت‌و‌گوهای سیاسی و اتکا بر اشتراکات است.