نشست روز دوشنبه اروپا

همزمان و به نقل از یک مقام آگاه اروپایی محتوای پیام ایران به اتحادیه اروپا در حال بررسی است.الجزیره انگلیسی در تحلیل خود، جلسه روز دوشنبه اتحادیه اروپا در بروکسل را بهترین زمان برای بحث حول تحولات پیش آمده در توافق هسته‌ای دانست.

هشدار لندن

معاون وزیرخارجه انگلیس به ایران درخصوص پایبندی به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای هشدار داد. به خبرگزاری فارس، «مارک فیلد» گفت که بیانیه ایران درخصوص عقب‌نشینی از برخی تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای (برجام) «یک گام ناخوشایند است.» معاون وزیرخارجه انگلیس در امور آسیا و اقیانوسیه علاوه بر این از ایران خواست «هیچ اقدام بیشتری که منجر به تشدید تنش‌ها شود، صورت ندهد و به تعهدات خود پایبند بماند.» او همچنین از تمام کشورها از جمله روسیه و چین خواست تا سیاست لغو تحریم‌ها علیه ایران را دنبال کنند.

ابراز تاسف آلمان

آلمان نیز خواستار خودداری تهران از هرگونه اقدام تهاجمی شد. به گزارش خبرگزاری فارس، آلمان ضمن ابراز تاسف از بیانیه دولت ایران در زمینه  پایان دو تعهد برجامی این کشور و دادن مهلت ۶۰ روزه به طرف‌های باقیمانده در این توافق برای عمل به تعهداتشان از تهران خواست تا  هیچ اقدام تهاجمی صورت ندهد.

واکنش چین

وزارت امورخارجه چین در واکنش به اقدام ایران گفته است که باید به‌طور کامل به توافق هسته‌ای پایبند بود. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، ژنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت امورخارجه چین در یک کنفرانس خبری روز چهارشنبه اعلام کرد که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ باید به‌طور کامل اجرا شود و تمامی اعضای آن مسوولیتی دارند که اطمینان حاصل کنند این کار انجام می‌شود.

واکنش نتانیاهو

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به اقدام ایران در کاهش سطح تعهداتش به برجام، بار دیگر با تکرار یاوه‌گویی‌های خود گفت: به ایران اجاره نمی‌دهیم به سلاح هسته‌ای دست یابد. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز عربی، بنیامین نتانیاهو در سخنانی در مراسم سالروز تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی گفت: صبح امروز که به اینجا می‌آمدم شنیدم که ایران قصد دارد برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد، ما به ایران اجازه نمی‌دهیم که به سلاح هسته‌ای دست یابد، ما به جنگمان با کسانی که می‌خواهند ما را بکشند ادامه می‌دهیم.

واکنش فرانسه

همزمان، وزیر دفاع فرانسه با تاکید بر اینکه اروپا خواهان حفظ برجام است، گفت: هیچ چیز بدتر از خروج ایران از توافق هسته‌ای نیست. فلورنس پارلی، وزیر دفاع فرانسه در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی تاکید کرد که اروپا خواهان حفظ توافق هسته‌ای با ایران است. او ادامه داد: هیچ چیز بدتر از خروج ایران از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نیست. اگر ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش عمل نکند، سازوکاری مورد بحث قرار خواهد گرفت که می‌تواند گزینه بازگشت تحریم‌ها را روی میز قرار دهد. فلورنس پارلی همچنین تصریح کرد: فرانسه، آلمان و انگلیس تمام تلاش خود را برای حفظ این توافق به‌کار گرفته‌اند. حسن روحانی در بخش‌هایی از صحبت‌های دیروز با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم از برجام خارج شویم، گفت: امروز روز پایان برجام نیست، بلکه گام جدید در چارچوب برجام است. برجام در بندهای ۲۶ و ۳۶ به ما حق داده است که اگر طرف مقابل تعهد خود را نقض کند ما آن را در کمیسیون مشترک مطرح کنیم، آن کمیسیون تشکیل شده است، اما با وجود آنکه اروپا و دوستان ما تاکید کرده‌اند که خروج آمریکا را جبران کرده و به تعهدات خود عمل می‌کنند، اما در مقام عمل شاهد آن نبوده‌ایم.

واکنش اسپانیا

از سوی دیگر، وزیرخارجه اسپانیا در واکنش به تصمیم ایران در توقف برخی تعهدات برجامی، خروج آمریکا از برجام را زمینه‌ساز تصمیم جمهوری اسلامی خواند. به گزارش خبرگزاری فارس، «ژوزف بورل» در گفت‌وگویی با شبکه یک تلویزیون اسپانیا عنوان کرد: دولت آمریکا با خروج از برجام،‌ اقدام بدی را صورت داد و زمینه‌ساز تصمیم اخیر ایران شد. او افزود: البته خوشبختانه تصمیم امروز ایران تا آنجا که اطلاع دارم به معنی خروج از برجام نیست و در چارچوب این توافق اتخاذ شده است. هر چند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این خصوص مسوول ارزیابی و تشخیص چارچوب‌های اجرای توافق برجام است.

ابراز تاسف لتونی

همچنین وزیر امورخارجه لتونی ابراز کرد که این اقدام امنیت منطقه و جهان را به خطر می‌اندازد. به گزارش «ایسنا» ادگار ریکوویچ، در واکنش به تصمیم امروز ایران مبنی بر توقف برخی تعهدات خود در قبال برجام در توییتر خود نوشت: «تصمیم ایران برای خارج شدن از برخی بخش‌های توافق هسته‌ای تاسف‌بار است، (این اقدام) به‌گونه‌ای منفی امنیت منطقه و جهان را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. او با متهم کردن ایران به نقض برجام گفت که اتحادیه اروپا باید با ایران درباره این اتفاق مذاکره کند و «پاسخی مناسب بدهد». این سخنان وزیرخارجه لتونی درحالی است که هیچ یک از اقدامات اعلام شده از سوی کشورمان نقض برجام محسوب نمی‌شود و در چارچوب برجام و اختیاراتی است که این توافق بین‌المللی به کشورمان داده است.

پیام وزیرخارجه قطر به ظریف

همچنین وزیرخارجه قطر پیامی درباره روابط دوجانبه و راه‌های گسترش آن به وزیرخارجه ایران ارسال کرد. به گزارش «ایسنا» وزارت‌خارجه قطر اعلام کرد که محمد بن عبدالرحمن، وزیرخارجه قطر پیامی در رابطه با روابط دوجانبه ایران و قطر و راه‌های تقویت و گسترش آن به محمد جواد ظریف، وزیرخارجه ایران ارسال کرده است. براساس این گزارش، فهد احمد الحمر، کاردار سفارت قطر در جمهوری اسلامی ایران در جریان دیدار با علی رضا عنایتی، مدیرکل خلیج‌فارس وزارت‌خارجه ایران این پیام را به وی تحویل داده است.

از تنش‌آفرینی با ایران خودداری کنید

رئیس‌جمهوری عراق نیز در دیدار وزیرخارجه آمریکا با وی تاکید کرده است عراق باید از تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران همچنان معاف باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق خطاب به مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا گفته است عراق باید از تحریم‌ها علیه ایران مستثنی باشد و از تنش با ایران هم باید خودداری شود. این خبر را یک منبع آگاه از دیدار سه‌شنبه شب برهم صالح و مایک پمپئو به السومریه گفت.