حمیدرضا حاج‌بابایی در شرایطی اعلام نامزدی کرده است که سال گذشته و در انتخابات کرسی ریاست سال سوم مجلس دهم، با ناکامی روبه‌رو شد و از میان ۲۶۹ رای ماخوذه تنها توانست ۵۴ رای کسب کند. با این همه براساس تصمیمی که در فراکسیون نمایندگان ولایی، اتخاذ شده قرار بر این است که لیست واحدی نیز از سوی این فراکسیون برای تمام کرسی‌های هیات‌رئیسه مجلس ارائه شود. همچنین طبق تصمیم این فراکسیون قرار است لیست نمایندگانی که در ۳ سال گذشته با این فراکسیون همراهی داشته‌اند در اختیار عموم و رسانه‌ها قرار گیرد. از سوی دیگر، طی روزهای گذشته فراکسیون مستقلین که به طیف حامیان علی لاریجانی در مجلس دهم مشهور است، تکلیف نامزد مورد نظر خود برای ریاست پارلمان را روشن کرده و همانند دوره‌های قبل علی لاریجانی را گزینه قطعی این فراکسیون اعلام کرده است. مهرداد بائوج‌لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی مجلس سه روز پیش از تشکیل کمیته‌ای در این فراکسیون برای بررسی انتخابات هیات‌رئیسه مجلس خبر داده و گفته بود: پس از جمع‌بندی کمیته مذکور مشخص خواهد شد که برای نواب رئیس و باقی اعضای هیات‌رئیسه لیست جداگانه‌ای از سوی فراکسیون ارائه شود یا خیر. او همچنین از رایزنی‌ها با سایر فراکسیون‌های سیاسی مجلس خبر داد که درصورت توافق با آنها، لیست واحد ارائه کنند. هرچند دو فراکسیون نمایندگان ولایی (اصولگرایان) و مستقلین ولایی (اصولگرایان اعتدال‌گرا) گزینه قطعی خود برای ریاست مجلس را اعلام کرده‌اند اما همچنان از فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) خبری نیست.  محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس که طی سه سال گذشته مجلس دهم، پا به پای علی لاریجانی، نامزد ریاست پارلمان بود، در پاسخ به سوالی درباره نامزدی اش در انتخابات ۵ خرداد، گفت: در حال کار روی این موضوع هستیم. او ضمن عدم اعلام نظر درباره اینکه برای این پست کاندیدا خواهد شد یا خیر، ادامه داد: این موضوعی نیست که در یک جمله بگویم که کاندیدای ریاست مجلس می‌شوم یا خیر.

البته از سابقه ۴ انتخابات پیشین هیات‌رئیسه مجلس دهم (هیات‌رئیسه موقت، سال اول، سال دوم و سال سوم) چنین بر می‌آید که احتمالا عارف برای انتخابات سال چهارم نیز نامزد ریاست پارلمان خواهد شد؛ موضوعی که در صورت قطعی شدن می‌تواند روند انتخابات هیات‌رئیسه مجلس را همانند سال گذشته، با دو سال نخست مجلس دهم متفاوت کند. انتخابات هیات‌رئیسه مجلس در سال گذشته برای سومین سال مجلس دهم، از آن جهت در ادوار مجلس شورای اسلامی متفاوت بود که ۳ نماینده برای کرسی ریاست نامزد شدند و رقابت کردند؛ موضوعی که تبعاتی همچون شکست اجماع یک نامزد، تقسیم آرا میان نامزدها و کشیده شدن انتخابات به دور دوم را به‌دنبال داشت. در واقع یکی از ویژگی‌های متفاوت انتخابات سال گذشته هیات‌رئیسه مجلس، کشیده شدن انتخابات به دور دوم بود. این موضوع در ادوار گذشته مجلس سابقه نداشت و همواره نتیجه انتخابات در همان رای‌گیری نخست مشخص می‌شد. این انتخابات اما میان ۳ نامزد یعنی علی لاریجانی (نامزد فراکسیون مستقلین)، محمدرضا عارف(نامزد فراکسیون امید) و حمیدرضا حاجی‌بابایی (نامزد فراکسیون نمایندگان ولایی) برگزار شد و تقسیم آرا میان این افراد، انتخابات هیات‌رئیسه در حوزه ریاست مجلس را به دور دوم کشاند.

با این همه بررسی جزئیات انتخابات هیات‌رئیسه سوم مجلس دهم نشان داد که یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این انتخابات با ادوار قبل، از میزان آرای علی لاریجانی و روند انتخاب او شکل گرفت؛ لاریجانی که طی ۱۰ سال نامزدی ریاست مجلس، بدون مانع جدی و رقیب سرسخت، ریاست پارلمان‌های هشتم، نهم و دهم را عهده‌دار شده بود، در انتخابات ریاست سومین سال مجلس دهم، نه در اولین دور از انتخابات بلکه در دور دوم توانست به اتکای آرای نامزد منصرف، بار دیگر خود را در جایگاه ریاست تثبیت کند. تقسیم آرا در دور نخست، سبب شد او با ۱۰۱ رای، در مقایسه با سایر انتخابات‌های ریاست مجلس که در آنها توفیق یافته بود، کمترین آرا را به‌دست‌ آورد. او حتی در دور نخست انتخابات ریاست سال سوم مجلس دهم، ۱۳ رای از ۱۱۴ رای محمدرضا عارف عقب ماند و این خود رکوردی بود در رقابت این دو. حتی اگر از آرای مرحله اول انتخابات مذکور بگذریم، تعداد آرای علی لاریجانی در دور دوم هم با وجود انصراف یک رقیب به نفع او، یکی از کمترین آرایی بود که او طی سال‌ها برای ریاست مجلس کسب کرده بود.

او در دور دوم انتخابات ریاست سال سوم مجلس ۱۴۷ رای به‌دست آورد که کمترین آرای او برای جایگاه ریاست پارلمان در ادوار هشتم، نهم و دهم مجلس بود.  با همه نکاتی که درباره انتخابات سال گذشته کرسی ریاست پارلمان(سال سوم مجلس دهم) گفته شد، باید دید طی ۲۰ روز آتی، سه فراکسیون سیاسی در نهایت چه تصمیمی برای کسب بیشترین کرسی‌های هیات‌رئیسه برای آخرین سال حضورشان در مجلس دهم می‌گیرند و روند انتخابات مذکور به چه صورت پیش خواهد رفت.