خبرها از حاشیه جلسات مجلس حاکی از آن است که فراکسیون نمایندگان ولایی(اصولگرایان) بر سر دوراهی میان دو نام برای ریاست مجلس مانده و از تصمیم این فراکسیون خبرهای ضد و نقیضی شنیده می‌شود؛ با وجود آنکه حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس این فراکسیون هفته گذشته تصمیم خود را برای کاندیداتوری  کرسی ریاست مجلس اعلام کرد، اما دیروز محمدحسین قربانی یکی از اعضای شورای مرکزی فراکسیون مستقلین از انصراف حاجی‌بابایی برای رقابت با لاریجانی بر سر کرسی ریاست مجلس خبر داد. قربانی گفت که حاجی بابایی رئیس فراکسیون ولایی تا دیروز مصمم به نامزدی برای ریاست مجلس بود اما با صحبت‌هایی که امروز انجام شد، او منصرف شد و اجماع فراکسیون ولایی نیز این است که حاجی بابایی نامزد ریاست مجلس نشود.

همچنین غلامرضا کاتب یکی دیگر از اعضای فراکسیون مستقلین ولایی با اشاره به جلسه این فراکسیون - که البته خود او در آن حضور نداشت - تاکید کرد که در نهایت علی لاریجانی گزینه نهایی ۲ فراکسیون ولایی و مستقلین است؛ این موضوعی است که در صورت تایید، از ائتلاف دو فراکسیون مستقلین ولایی با فراکسیون نمایندگان ولایی بر سر ابقای علی لاریجانی در پست ریاست مجلس حکایت خواهد داشت. ماجرا اما اینجا پایان نمی‌یابد؛ سید حسین‌نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، با رد هرگونه توافق درباره ریاست مجلس و ائتلاف درباره انتخابات هیات‌رئیسه مجلس گفت تاکنون هیچ توافقی نکرده‌ایم. او تاکید کرد که فراکسیون نمایندگان ولایی تاکنون هیچ توافقی نکرده و نتیجه نهایی تصمیم خود را صبح روز یکشنبه هفته آینده یعنی همان روز برگزاری انتخابات هیات‌رئیسه اعلام خواهد کرد.خبرها درباره تصمیم فراکسیون نمایندگان ولایی آن زمان مبهم‌تر شد که دیروز خبرگزاری تسنیم در گزارشی همچنان حمیدرضا حاجی بابایی را گزینه این فراکسیون برای ریاست مجلس معرفی کرد. این خبرگزاری با انتشار فهرستی که آن را «احتمالی» خواند، حمیدرضا حاجی‌بابایی را به‌عنوان نامزد ریاست و محمدحسین فرهنگی و عبدالرضا مصری را نیز به ترتیب به‌عنوان گزینه‌های فراکسیون نمایندگان ولایی برای نواب اول و دوم اعلام کرد. براساس آنچه در این فهرست آمده، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، احمد امیرآبادی‌فراهانی، اکبر رنجبرزاده و اسدالله عباسی نیز گزینه‌های فراکسیون نمایندگان ولایی برای دبیری هیات‌رئیسه مجلس در سال آخر مجلس دهم هستند.

نام حمیدرضا حاجی بابایی در حالی به‌عنوان نامزد فراکسیون نمایندگان ولایی مطرح شده که او سال گذشته و در انتخابات کرسی ریاست سال سوم مجلس دهم، با ناکامی روبه‌رو شد و از میان ۲۶۹ رای ماخوذه تنها توانست ۵۴ رای کسب کند. خبرگزاری تسنیم در این گزارش با استناد به آنچه «اظهارات برخی اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی» خوانده، این فهرست را نهایی ندانسته و تاکید کرد که قطعی شدن این لیست منوط به رأی اکثریت اعضای فراکسیون در جلسه روز سه‌شنبه (۳۱ اردیبهشت) است.

تصمیم مستقلین

در این میان فراکسیون مستقلین ولایی که نزدیک به علی لاریجانی است، بر سر نامزد ریاست مجلس مناقشه‌ای ندارد؛ آنها مانند سه دوره پیشین، تنها علی لاریجانی را شایسته ریاست پارلمان می‌دانند. اما با وجود مصر بودن بر گزینه ریاست علی لاریجانی، همچنان درباره سایر ارکان هیات‌رئیسه تصمیم‌گیری نکرده‌اند. اعضای این فراکسیون قرار است امروز (سه‌شنبه) در جلسه شورای مرکزی، نحوه ورود به انتخابات و گزینه‌های احتمالی انتخابات هیات‌رئیسه را بررسی کنند. البته مهرداد لاهوتی سخنگوی این فراکسیون در گفت‌و‌گوی دیروز خود با «ایسنا» اعلام لیست نهایی نامزدهای مستقلین ولایی را به روز یکشنبه (۵ خرداد) یعنی همان روز برگزاری انتخابات موکول کرد که جلسه مجمع عمومی این فراکسیون برگزار و لیست نهایی تعیین می‌شود.

هرچند این فراکسیون درباره ارکان هیات‌رئیسه، با سایر فراکسیون‌ها به توافق نرسیده، اما محمدحسین قربانی عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین مجلس از رایزنی جدی این فراکسیون با فراکسیون‌های ولایی و امید بر سر ادامه ریاست لاریجانی در مجلس دهم خبر داد و در حالی که موضوع انصراف حاجی بابایی نامزد ولایی‌ها برای ریاست مجلس را اعلام کرد، گفت هنوز با فراکسیون امید بر سر ریاست مجلس به اجماع نرسیده‌اند. او در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: انتخابات هیات‌رئیسه در اجلاسیه چهارم متفاوت با دوره‌های قبل است و با توجه به اینکه در اجلاسیه آخر مجلس قرار داریم، باید تدابیر ویژه‌ای برای اجماع اندیشیده شود.با این همه فراکسیون امید هنوز درباره هیچ یک از کرسی‌های هیات‌رئیسه نامزد موردنظر خود را معرفی نکرده است؛ هیات‌رئیسه این فراکسیون همچنان به موضوع ائتلاف با دیگر فراکسیون‌ها بر سر ارکان مختلف هیات‌رئیسه واکنشی نشان نداده است. تنها اعلام نظر در زمینه انتخابات هیات‌رئیسه سال آخر مجلس دهم را محمدرضا عارف داشته است؛ رئیس فراکسیون امید مجلس که طی سه سال گذشته مجلس دهم، پا‌به‌پای علی لاریجانی، نامزد ریاست پارلمان بود، طی روزهای گذشته در پاسخ به سوالی درباره نامزدی‌اش در انتخابات ۵ خرداد، گفت در حال کار روی این موضوع هستیم. او ضمن عدم اعلام نظر درباره اینکه برای این پست کاندیدا خواهد شد یا خیر، تاکید کرد این موضوعی نیست که در یک جمله بگویم که کاندیدای ریاست مجلس می‌شوم یا خیر.براساس بندی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، انتخابات هیات‌رئیسه پارلمان باید در روز هفتم خرداد هر سال و به مناسبت سالگرد تشکیل مجلس برگزار شود، اما امسال به‌دلیل تقارن هفتم خرداد با شب‌های قدر و تعطیلی جلسات علنی مجلس، این انتخابات در روز پنجم خرداد برگزار می‌شود و ترکیب جدید اعضای هیات‌رئیسه، اعم از رئیس، نواب اول و دوم و دبیران با رأی اکثریت نمایندگان مجلس مشخص خواهد شد.