طرفدار مذاکره هستم اما امروز شرایط فراهم نیست

اشاره حسن روحانی به سخنان اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی‌بر مذاکره با ایران است. هرچند آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال گذشته به‌صورت یک‌طرفه از توافق هسته‌ای خارج شد و اقدام به اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران کرد، اما در کنار آن پالس‌های مثبتی را برای مذاکره با ایران ارسال کرده است. در همین راستا کاخ سفید روز پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت شماره تلفنی را در اختیار سفارت سوئیس در واشنگتن قرار داد تا در صورت درخواست مقامات ایرانی برای تماس با دونالد ترامپ به آنها داده شود. پیش از این رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود دوست دارد مقامات ایران با او تماس بگیرند. اما این درخواست تاکنون ازسوی ایران بی‌پاسخ مانده است. همچنان که روز گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در صفحه کاربری خود نوشت: «ما کنار تلفن نشسته‌ایم؛ ولی هیچ پاسخی (تماسی) از سوی ایران در ارتباط با گفت‌وگوهای رو‌‌در‌رو دریافت نکرده‌ایم.» به گزارش «ایرنا» ترامپ همچنین در این توییت نوشت: «رسانه‌های جعلی بدون هیچ‌گونه مدرکی مدعی هستند که تنها ما در پی مذاکره هستیم. ایران اگر آماده باشد و اگر اساسا چنین آمادگی‌ در خود ببیند با ما تماس خواهد گرفت.»

ایران آغازگر تنش نیست

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شرایط پیچیده کنونی تاکید کرد: کسانی در کاخ سفید هستند که طی ۴۰ سال گذشته همیشه علیه جمهوری اسلامی ایران و نظام اسلامی عمل می‌کردند و راه مقابله با کشور ما را فشار و جنگ می‌دانستند و امروز همه این افراد در کاخ سفید یکجا جمع شده‌اند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با تاکید بر اینکه خوشبختانه مردم باور دارند که در این برخورد و تنش ما آغازگر نبودیم، افزود: دشمن همواره به‌دنبال این بود که ما آغازگر باشیم و یکی از اقداماتی که از این دولت در تاریخ ثبت خواهد شد، همین مهم است که جمهوری اسلامی ایران آغازگر تنش نبود. وی ادامه داد: البته برخی نیز در کشور با استدلال و دلایلی به‌دنبال این بودند که ما از برجام خارج شویم و ایستادگی در این زمینه هم کار سختی بود. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه اگر با تحریک‌های آمریکا از برجام خارج می‌شدیم، امروز دفاع از اقدامات دولت در برابر مردم بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر بود، افزود: در چنین فضایی علاوه‌بر آمریکا، جهان و سازمان ملل نیز تحریم‌هایی را علیه کشورمان اعمال می‌کرد.

لزوم داشتن اختیارات ویژه

روحانی با تاکید بر اینکه امروز برای مدیریت بهتر شرایط نیازمند تمرکز قدرت و تصمیم‌گیری هستیم، اظهار کرد: در دوران جنگ تحمیلی نیز در مقطعی که با مشکل مواجه شدیم، شورای‌عالی پشتیبانی جنگ ایجاد شد و همه اختیارات در دست این شورا بود و حتی مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه نیز در تصمیم‌گیری آن شورا دخالتی نداشتند و امروز هم در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم. رئیس‌جمهور تصریح کرد: همان‌گونه که در جنگ ۸ ساله اختیارات ویژه‌ای را از امام راحل گرفته و توانستیم جنگ را اداره کنیم و حتی موفقیت‌های بسیاری را به دست آوریم امروز هم به چنین اختیاراتی نیاز داریم.

روحانی خاطرنشان کرد: در هیچ دوره‌ای در تبادلات بانکی و فروش نفت با مشکلات و شرایط امروزه مواجه نبوده‌ایم؛ بنابراین نیازمند تمرکز و احساس شرایط جنگ اقتصادی از سوی همه هستیم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز وارد دوره و صحنه جدیدی شده‌ایم، اظهار کرد: خوشبختانه امروز اتفاق‌نظر داریم که باید در برابر آمریکا و تحریم بایستیم و در این زمینه هیچ اختلاف نظری بین مردم و مقامات کشور وجود ندارد. وی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم به اهداف بلند خود دست پیدا کنیم و مشکلات کمتر شود همه باید متحد و همنوا باشیم و همه باید احساس کنیم که در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و یکدیگر را یاری کنیم.

احاطه کافی دولت بر شرایط اقتصادی

روحانی در ادامه سخنانش با اشاره به احاطه و اطلاعات کافی دولت بر شرایط اقتصادی مردم و توجه به اقشار آسیب‌پذیر گفت: تلاش دولت همواره این بوده که به وضعیت این قشر آسیب‌پذیر جامعه رسیدگی کند و ۵۰۰ میلیارد تومان برای یاری این قشر جامعه اختصاص دادیم تا با پرداخت مبلغ ۱۰۰ هزار تومان و بالاتر فشار و مشکلات آنها کمتر شود. رئیس‌جمهور ادامه داد: طی ۵/  ۲ سال گذشته میزان پرداختی به این اقشار را ۵/  ۳ تا ۴ برابر افزایش دادیم و همواره تلاش بر این بوده تا حقوق‌بگیران همانند کارگران و کارمندان بیش از نرخ تورم، اضافه حقوق داشته باشند که این امر در دولت‌های گذشته سابقه نداشته است و حقوق کارمندان ۲۰ درصد و کارگران ۳۶ درصد اضافه شد. روحانی افزود: تلاش دولت بر این بوده که اقشار آسیب‌پذیر، آسیب کمتری ببینند اگرچه در شرایط امروز مردم با سختی و مشکلات زیادی مواجه هستند، اما آیا همه این مشکلات از ناحیه دولت است؟

کارآمدی دولت فرقی با گذشته ندارد

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: برخی‌ها در زمینه مشکلات اقتصادی کارآمدی دولت را مطرح می‌کنند، اما چطور همین دولت در دوره یازدهم توانست تورم را مهار و رشد اقتصادی را ارتقا دهد. بنابراین کارآمدی دولت فرقی با گذشته نکرده و ما همان دولت هستیم، اما در دوره یازدهم مردم امیدوار بودند که مشکلات‌شان حل و فصل می‌شود، اما در این دوره و به هر دلیل مقداری امید مردم نسبت به رفع مشکلات کمتر شده است؛ بنابراین همه برای ارتقای امید و نشاط اجتماعی مسوولیت سنگینی دارند. روحانی کاهش درآمد دولت و محدود شدن ارتباطات بانکی با دنیا را از جمله مشکلات موجود دانست و اظهار کرد: ۸۷ درصد گردش پول دنیا با دلار انجام می‌شود و امروز گردش تجاری با دلار برای کشورمان به شکلی یک‌جانبه و غیرقانونی تحریم است.

روحانی به ماکو رفت

همچنین رئیس‌جمهور روز گذشته به‌منظور بهره‌برداری از چند طرح و پروژه زیربنایی و اقتصادی در استان آذربایجان غربی به شهرستان ماکو رفت. در جریان این سفر یک‌روزه عملیات آبگیری و بهره‌برداری از سد مخرنی و شبکه آبیاری و زهکشی کرم‌آباد در شهرستان پلدشت به‌عنوان یکی از طرح‌های عظیم توسعه منابع آب و خاک وزارت نیرو در شمال غرب کشور با دستور رئیس‌جمهور صورت گرفت. به گزارش «ایرنا» روحانی در آیین افتتاح سد کرم آباد پلدشت گفت: کاخ سفید اعلام می‌کند که مردم ایران باید از حمله ما بترسند و دو ساعت بعد فشار پنتاگون باعث می‌شود رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کند که ما قصد تحریم و حمله نداریم و این همان قدرت ملت ایران است.