اصل 59 در هر مقطعی راهگشا است

رئیس‌جمهور افزود: در سال ۸۳ از رهبر معظم انقلاب خواستم تا موضوع هسته‌ای را به آرای مردم بگذارند که ایشان هم استفاده از این اصل را خوب دانسته و قبول کردند، اما در مورد زمان اجرای آن مطلبی عنوان نشد و پس از آن هم دولت تغییر کرد و روند به شکل دیگری ادامه یافت، اما به هر حال اصل ۵۹ در هر مقطعی می‌تواند راهگشا باشد. روحانی همچنین با اشاره به اصل ۱۳۴ قانون اساسی و اختیارات به دولت گفت: از شما می‌خواهم که این اصل را یک‌بار دیگر مطالعه کنید که طبق آن، برنامه و خط‌مشی را به عهده رئیس‌جمهور گذاشته است و بنابراین رئیس‌جمهور برنامه‌های خود را در قالب کتاب به مردم ارائه می‌کند. تا جایی که حتی قبل از معرفی کابینه ابتدا این برنامه به مجلس معرفی و به رای گذاشته می‌شود. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه بارها در جلسات مهم کشوری از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام به صراحت بیان کرده‌ام که مشکل این نیست که دولت چه اختیاراتی دارد و اگر قانون اساسی اجرا شود، دولت اختیارات کافی دارد، گفت: اما باید در نظر داشته باشیم که شرایط جنگ با شرایط عادی تفاوت دارد و در ۸ سال دفاع مقدس تمام اختیارات در شورای عالی پشتیبانی جنگ جمع شده بود و امام راحل تمام این اختیارات را به این شورا محول کرده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی نیاز به ساز و کار روان‌تری داریم، افزود: در آغاز تحریم‌های جدید در جلسه‌ای با مقام معظم رهبری مطرح کردم که کشور در این شرایط جنگی برنامه و فرمانده می‌خواهد و شما فرمانده و ما همه مطیع هستیم و ایشان فرمودند که خودتان فرماندهی را بر عهده بگیرید. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه اختیارات فرماندهی مهم است، تصریح کرد: در جنگ با آمریکا کشور هزینه می‌دهد اما ما قطعا پیروز این میدان هستیم و این پیروزی نیازمند شرایط و لوازمی است که مهم‌ترین آنها وحدت فکر و اعتماد به یکدیگر است.

این اولین بار نیست که رئیس‌جمهوری بر لزوم توجه به اصل ۵۹ قانون اساسی تاکید می‌کند. براساس این اصل در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم صورت گیرد. پیش از این روحانی یک بار درمراسم راهپیمایی ٢٢ بهمن سال ۹۶، توجهات را به موضوع اصل ٥٩ جلب کرده و گفته بود «اگر جناح‌ها اختلافی دارند، صندوق آرا را بیاوریم و هر چه مردم گفتند، عمل کنیم.» او همچنین در۲۹اردیبهشت ماه سال جاری در دیدار با جمعی از دانشجویان و جوانان گفته بود «قانون اساسی ما ظرفیت‌های بالایی دارد که یکی از آنها اصل ۵۹ است که می‌گوید اگر در یک مساله مهم فرهنگی، اجتماعی یا سیاست خارجی، اختلاف نظر داریم، می‌توانیم پای صندوق آرا برویم تا مردم نظر دهند. طبق این اصل و در مسائل اساسی نمایندگان ملت در مجلس می‌توانند تصمیم بگیرند تا موضوع به رای عمومی گذاشته شود و مشکل حل شود.»

این سخنان هم درسال ۹۶ و هم در اردیبهشت سال جاری با واکنش برخی از اصولگرایان مواجه شد. البته این تنها سخنان روحانی نیست که واکنش منفی برخی را دربرداشته است. سخنان اخیر او در مورد اختیارات ویژه نیز واکنش‌هایی را برانگیخته است. رئیس‌جمهوری همان‌طور که شامگاه شنبه در دیدار با جمعی از اصحاب رسانه بر لزوم داشتن اختیارات ویژه تاکید کرد، روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت در دیدار با جمعی از علما و شخصیت‌های حوزوی تاکید کرد که «همان‌گونه که در جنگ ۸ ساله اختیارات ویژه‌ای را از امام راحل گرفته و توانستیم جنگ را اداره کنیم و حتی موفقیت‌های بسیاری را به دست آوریم امروز هم به چنین اختیاراتی نیاز داریم.»

باید هزینه جنگ را کم کنیم

در کنار این سخنان حسن روحانی شامگاه شنبه در دیدار با جمعی از اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه روزانه هنگام رفت و آمد در خیابان‌ها و همچنین در سفرهای استانی از چهره‌های مردم شرایط کشور و زندگی آنها را شخصا ارزیابی می‌کنم، افزود: امروز می‌توانیم از این جنگ عبور کنیم، اما باید هزینه جنگ را کم کنیم و این اختلاف و تفرقه است که هزینه جنگ را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر هر چه این جنگ اقتصادی زودتر به پایان رسد، به نفع مردم خواهد بود چرا که همه رنج‌ها بر دوش آنان است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با تاکید بر اینکه من قطعا از رنج و مشکلات مردم خبر دارم، افزود: بیشترین رنج را حقوق‌‌بگیران ثابت می‌برند و به‌عنوان رئیس‌جمهور در ابتدای هر سال میزان حقوق حقوق‌بگیران را تعیین می‌کنم و می‌دانم قشر مهمی از جامعه به‌ویژه مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از لحاظ اقتصادی در فشار هستند و با مسوولان مربوطه، به‌صورت روزانه در ارتباط بوده و از وضع زندگی آنها اطلاع به دست می‌آورم.

شرایط ویژه نسبت به دهه‌های گذشته

او در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه باید در نظر داشت که شرایط ما نسبت به دهه‌های گذشته ویژه است گفت: اینکه کشتی باری ایرانی بعد از ۱۰ روز نتوانسته در یکی از بنادر کشورها پهلو بگیرد و بار خود را خالی کند، در تاریخ ایران بی‌سابقه است. وزارت خارجه آمریکا برای یک کشتی مرتب با آن کشور کوچک در تماس است و این امر در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است و اینکه یک نفتکش ایرانی برای رساندن نفت به‌صورت مداوم تحت تعقیب ماهواره‌ها و رصد قرار دارد در طول ۴۰ سال گذشته سابقه نداشته است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه آمریکا نمی‌تواند کشور ما را به زانو درآورد و امسال نیز با وجود سختی‌ها و فشارها کشور را اداره می‌کنیم، به بازدید خود در ابتدای سال از یک کارخانه صنایع لبنی اشاره کرد و افزود: در بررسی فروش و قیمت‌های این کارخانه متوجه شدم که دامدار صد در‌صد سود برده، اما کسی نیست که این موضوع را بازگو کند که دامدار شرایط بهتری دارد. روحانی افزود: اما اینکه قیمت دام در چند روز به‌خاطر اینکه چند قاچاقچی، دست به صادرات گسترده دام زدند، افزایش یافت، تبیین نشد و صرفا برخی فریاد می‌زنند که دولت در این زمینه ضعف‌ داشته است حال آنکه باید صدا‌و‌سیما این موضوع را مطرح و ریشه‌یابی کند. رئیس‌جمهور تصریح کرد: افتخار دولت این است که با توجه به شرایط سخت کنونی، ذخیره کالاهای اساسی نسبت به سال‌های قبل بهتر است و این یعنی دولت تلاش می‌کند که اجازه ندهد شرایط برای زندگی مردم سخت‌تر شود.

فخر دیپلماسی ایران

روحانی با بیان اینکه نباید اعتماد مردم نسبت به نظام و دولت از بین برود، گفت: برخی در کشور صرفا به انگیزه سیاسی به دنبال این موضوع هستند که اگر اعتماد مردم به دولت کاهش یابد مثلا در نتیجه در انتخابات آتی مجلس، حامیان دولت نمی‌توانند به مجلس شورای اسلامی راه یابند، یا اینکه برخی معتقدند با فشار به دولت و ناچیز شمردن تلاش‌ها می‌توانند دو سال آینده در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شوند و این بزرگ‌ترین‌ خیانت به تاریخ و ملت ایران است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه افتخار می‌کنیم در برجام اجازه ندادیم دنیا ما را محکوم کند گفت: اگر این دولت نبود، برجام توسط دولت ایران شکسته می‌شد و این کار مهم دولت دوازدهم بود که از جان و آبروی خود مایه گذاشت و اجازه نداد برجام بشکند. روحانی ادامه داد: در این صورت مردم و سایر کشورهای جهان مقصر اصلی را مسوولان ما می‌دانستند لذا اینکه آغازگر خروج برجام آمریکا بود، فخر دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است.