او در این دیدار با اشاره به سیاست فشار حداکثری و جنگ اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: استقرار و امنیت کامل زمانی در منطقه شکل می‌گیرد که امنیت ملی و منافع اقتصادی همه کشورها تامین شود. معاون سیاسی وزارت خارجه ایران بار دیگر هر گونه مذاکره با آمریکا را منتفی دانست و با تاکید بر اولویت جمهوری اسلامی ایران برای گفت‌وگو با کشورهای منطقه افزود: با ساز‌و‌کارهایی همچون تشکیل مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج فارس و امضای پیمان عدم‌تجاوز می‌توان راه‌های اعتمادسازی و تعامل سازنده بین کشورهای همسایه را هموار کرد.

در این دیدار شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی با استقبال از رایزنی‌ها و دیدارهای عالی بین دو کشور، از شرایط سخت به‌وجود آمده در منطقه ابراز نگرانی کرد و خواهان استمرار رایزنی و گفت‌وگو بین دو کشور شد. عراقچی پیش از سفر به قطر، به عمان و کویت سفر کرده بود. محمدجواد ظریف نیز روز یکشنبه در بغداد، اعلام کرد که تهران پیش از این پیشنهادهای مختلفی برای امضای معاهده عدم تعرض با همه کشورهای منطقه خلیج فارس ارائه کرده که این پیشنهادها همچنان روی میز است.

استقبال ایاد علاوی

همزمان نخست‌وزیر اسبق عراق و رهبر فراکسیون الوطنیه در پارلمان عراق تاکید کرد که از پیشنهاد وزیر امور خارجه ایران مبنی‌بر گفت‌و‌گو و همکاری منطقه‌ای برای کاهش تنش‌ها حمایت می‌کند. «ایاد علاوی» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با «ایرنا» با انتقاد تلویحی از سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت که تضعیف ایران به منزله تضعیف کل منطقه و جهان است و این مطلب را به اطلاع آمریکایی‌ها نیز رسانده است. او از فراخوان جمهوری اسلامی ایران برای گفت‌وگو با کشورهای منطقه استقبال کرد و افزود که فراخوان جمهوری اسلامی ایران برای گفت‌وگو بین کشورهای منطقه باهدف کاهش تنش‌ها، مساله جدیدی است و از آن حمایت می‌کند.