احتمال منتفی شدن طرح استانی شدن انتخابات مجلس

خبر دیگر آنکه قاسم میرزایی نیکو، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به ایراد شورای نگهبان به طرح استانی شدن انتخابات گفت که احتمالا این طرح منتفی و لایحه جامع انتخابات جایگزین آن خواهد شد. میرزایی نیکو در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: با توجه به ایرادات شورای نگهبان به طرح استانی شدن انتخابات مجلس، کمیسیون شوراها باید بعد از تشکیل جلسه، برای اصلاح این طرح براساس ایرادات اقدام کند اما ایرادات وارده از سوی شورای نگهبان به گونه‌ای است که مطمئنا این طرح به این دوره انتخابات نمی‌رسد و احتمالا نیز منتفی خواهد شد. او افزود: دولت لایحه جامع انتخابات را ارائه کرده و با توجه به اینکه لایحه، مشکل بار مالی نیز ندارد و همه انواع انتخابات از جمله مجلس، شوراها و ریاست‌جمهوری در آن دیده شده، احتمالا پیگیر این لایحه خواهیم بود و آن را جایگزین طرح استانی شدن انتخابات مجلس خواهیم کرد.

سازمان سنجش به‌دنبال اختصاص سهمیه به سیل‌زدگان

در خبری دیگر از مجلس، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این که سهمیه جدیدی در کنکور ایجاد نخواهد شد، گفت‌ که سازمان سنجش به‌دنبال آن است که برای سیل‌زدگان همان سهمیه زلزله‌زدگان را اختصاص دهد. میر حمایت میرزاده در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره آخرین وضعیت اختصاص سهمیه برای کنکور سراسری سیل‌زدگان، اظهار کرد: سهمیه جدید در کنکور ایجاد نخواهد شد،‌ بلکه همان سهمیه و ظرفیت قانونی اجرایی خواهد شد با این تفاوت که همان پنج درصد سهمیه‌ای که قبلا برای زلزله‌زده‌ها اعمال می‌شد، سازمان سنجش در تلاش است همان را برای سیل‌زدگان اعمال کند. او ادامه داد: سازمان سنجش می‌خواهد عنوان سهمیه پنج درصدی را تغییر داده و آن را به حوادث غیر مترقبه تبدیل کند که به مصوبه مجلس شورای اسلامی هم نیازی ندارد. در این شرایط با وقوع بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله سهمیه پنج درصدی اختصاص می‌یابد. او با تاکید مجدد بر اینکه هیچ سهمیه جدیدی اضافه نشده است و از هیچ ظرفیتی کم نخواهد شد و تاثیری در سهمیه‌ها ندارد، گفت: سال قبل برای زلزله‌زدگان این گونه سهمیه اعمال شد که اگر دانشگاه استان زلزله‌زده مثلا ۵۰ نفر ظرفیت برای یک رشته را داشت جدا از ظرفیت‌های داده شده برای رزمندگان و فرزندان شهدا پنج درصد به آن سهمیه اضافه می‌شد و آن رشته به جای ۵۰ نفر ظرفیت ۵۳ نفر داوطلب را می‌گرفت. قرار است این کار هم برای سیل‌زده‌ها انجام شود. البته تنها مشمول دانشگاه‌های استان‌های سیل‌زده می‌شود. اینکه این موضوع به کنکور سراسری امسال می‌رسد یا نه بستگی به سازمان سنجش دارد.

استیضاح سلطانی‌فر ۱۹ خرداد اعلام وصول می‌شود

همچنین دیروز علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیات‌رئیسه مجلس از استیضاح مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان خبر داد و گفت: طرح استیضاح آقای سلطانی‌فر به هیات‌رئیسه آمد،‌ ما آن را به کمیسیون فرهنگی ارجاع دادیم. این عضو هیات‌رئیسه مجلس ادامه داد: کمیسیون فرهنگی با وزیر ورزش و جوانان جلسه‌ای را برگزار کرد که اعضای کمیسیون از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند و مجددا طرح استیضاح به هیات‌رئیسه بازگشت. یوسف‌نژاد تاکید کرد: اگر تعداد امضاها تا اولین جلسه مجلس بعد از تعطیلات کاهش پیدا نکند، روز ۱۹ خرداد این استیضاح اعلام وصول خواهد شد.