اگر با احترام سر میز بنشینند اهل مذاکره‌ایم عكس: peresident

روحانی شنبه شب در دیدار با ورزشکاران و قهرمانان ملی با بیان اینکه دشمنان از اردیبهشت سال گذشته تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کردند تا به تعبیر خودشان بالاترین فشار در طول تاریخ را بر ملت وارد کنند، گفت: دشمنان آرزوی واهی داشتند که ملت ایران را وادار به تسلیم کنند، اما تا امروز به‌رغم سختی و مشکلات، مردم در برابر فریادهای دشمن با غرش قهرمانانه مقاومت کردند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: دشمنی که تا سال گذشته اعلام می‌کرد هدفم از بین بردن نظام جمهوری اسلامی ایران است امروز به صراحت اعلام می‌کند کاری با نظام ندارد. دشمنی که تا چند ماه قبل ادعا می‌کرد بزرگ‌ترین قدرت نظامی جهان است و اگر اراده کند نیروهای مسلح ایران را می‌تواند در هم بشکند، امروز اعلام می‌کند که قصد جنگ ندارد و چند ماه پیش خلیج فارس، جولانگاه ناوهای آنها بود اما امروز از ناوگان آنها خبری نیست و تا ۳۰۰ و ۴۰۰ مایلی دورتر در آب‌های بین‌المللی لنگر انداخته‌اند. روحانی همچنین با بیان اینکه در طول این مدت نشان دادیم در برابر قدرت‌های زورگو و زیاده‌خواه، تسلیم نمی‌شویم، تصریح کرد: اگر امیدوارانه بایستیم، پیروز نبرد خواهیم بود.

اشاره حسن روحانی به سخنان اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر اعلام آمادگی برای مذاکره با ایران است. ترامپ پس از خروج از برجام درکنار تهدیدهایش، بارها خواستار مذاکره با مقامات ایران شده است. اما درخواست گفت‌وگو با ایران را او طی هفته گذشته درشرایطی برای چندمین بار مطرح کرده که تنش لفظی میان دو کشور در یک ماه گذشته به شدت افزایش یافته بود و بسیاری از ناظران و کارشناسان نسبت به احتمال وقوع یک درگیری نظامی میان ایران و آمریکا هشدار می‌دادند؛ در چنین شرایطی ترامپ پنج‌شنبه گذشته در کاخ سفید درگفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «من حتی می‌خواهم با ایران راه بیایم. ایران در پی مذاکره است و اگر آنها بخواهند با ما گفت‌وگو کنند، من برای مذاکره حاضرم.» همزمان با سخنان ترامپ، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم در سخنانی با خبرنگاران در لندن تاکید کرد آمریکا در پی تغییر رژیم در ایران نیست. مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا هم دهم خرداد ماه در جریان دیدارش از آلمان اعلام کرد مادامی که معامله با ایران شامل کمک‌های انسان‌دوستانه و اجناس دارای مجوز باشد، ایالات‌متحده ممانعتی برای تجارت کشورهای اروپایی از طریق سیستم مالی اینس‌تکس با ایران نمی‌بیند. او همچنین روز گذشته درسفرش به سوئیس گفت که کشورش حاضر است «بدون پیش‌شرط» با ایران مذاکره کند. در کنار این سخنان قرار است نخست‌وزیر ژاپن اواخر ماه جاری به تهران سفری سه روزه داشته باشد. «شینزو آبه» درحالی به تهران سفر خواهدکرد که ترامپ هفته گذشته سفری به ژاپن داشت و ازهمین رو سفرنخست‌وزیر ژاپن و دیدارش با مقامات ایران به‌عنوان سفری در راستای میانجیگری میان تهران و واشنگتن ارزیابی می‌شود.

هشدار در مورد طرح مسائل تفرقه‌افکنانه

حسن روحانی همچنین شامگاه شنبه در دیدار با ورزشکاران و قهرمانان ملی با تاکید بر اینکه معلولان ورزشکار غرور مضاعف ملی ایجاد می‌کنند و نماد پیروزی اراده هستند، از وزیر ورزش و رئیس کمیته المپیک خواست با همه توان به ندای قهرمانان پاسخ مثبت دهند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی دربخش دیگری از سخنانش افزود: باید به هر چیزی که به تقویت امید، روحیه و اراده مردم بازمی‌گردد، تکیه کنیم. اگر در جنگ با آمریکا امیدوارانه بایستیم، پیروز می‌شویم، کما اینکه همه دلاوران در خط این مبارزه فداکاری بزرگی از خود نشان می‌دهند و انتظار داریم همه ورزشکاران باعث تقویت وحدت و اتحاد شوند و قهرمان فضیلت در بین ملت باشند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه ورزش می‌تواند برای جوانان سلامت جسم و جان را به ارمغان بیاورد و در عین حال باید مراقب بود تا این میدان ورزش، میدان وحدت، اتحاد و یگانگی باشد، از همه مسوولان و قهرمانان درخواست کرد که اجازه ندهند در میدان مسابقات و مراکز ورزشی مسائل تفرقه‌افکنانه طرح شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما در میدان بزرگ ایستادگی، رقابت و تقابل در برابر دشمنان نیز با وحدت و یکپارچگی پیروز خواهیم شد.