محمدرضا باهنر  در این گفت‌وگو درباره ائتلاف اصولگرایان در انتخابات آینده گفت: ما حداکثر تلاشمان را خواهیم کرد که اصولگرایان را دور هم جمع‌کنیم. در این میان حتما جمنایی‌ها هم هستند. تلاش می‌کنیم گروه‌های دیگری هم در این میان باشند اما اینکه همه آنها تحت‌عنوان جمنا وارد انتخابات شوند، فکر نمی‌کنم که اتفاق بیفتد اما اکثر جمنایی‌ها هم در این ائتلاف خواهند بود. وی افزود: ما همیشه این مشکل را داریم که چون حزب قدرتمندی در کشور وجود ندارد، روند انجام ائتلاف‌ها خیلی وقت‌گیر می‌شود. باید مرتب بنشینیم و مذاکره کنیم و هر دوره‌ای هم ائتلاف با یک اسم تازه آغاز می‌شود. این دوره هم این مشکل وجود دارد اما هدف ما وحدت حداکثری اصولگرایان است.

باهنر همچنین با بیان اینکه نواصولگرایان هم در این ائتلاف حضور خواهند داشت در پاسخ به این سوال که آیا همه این گروه‌ها را در ائتلاف خود جمع کرده‌اید، گفت: ما در مرحله مذاکره هستیم. امیدواریم که اکثر آنها ائتلاف را بپذیرند چرا که هدف ما این است که ائتلافی صددرصدی انجام شود. باهنر همچنین ابراز امیدواری کرد که این ائتلاف بهتر از ائتلاف دوره‌های گذشته باشد. دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین همچنین گفت: جامعه روحانیت در حال تجدید ساختار است اما قصد ندارد مثل سابق میدان‌دار باشد. جامعه روحانیت بیشتر امید دارد خود اصولگرایان با هم وحدت کنند و سازوکارش را فراهم سازند. ضمن اینکه فکر نمی‌کنم روند تجدید ساختار جامعه روحانیت به این انتخابات برسد. از طرفی اصولا جامعه روحانیت هم ورودی مصداقی به انتخابات نمی‌کند.

ائتلاف با رقیب معنایی ندارد

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در مورد احتمال ائتلاف با اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان معتدل نیز گفت: ما اخیرا فضایی را ایجاد کردیم که جلساتی برگزار شود و با رقیبان هم گفت‌وگو کنیم اما معنای این مذاکره، ائتلاف نیست. بالاخره لازم است در دوران انتخابات، رقابت داشته باشیم. ما می‌گوییم برای اینکه این رقابت‌ها تبدیل به خصومت و خشونت نشود باید گفت‌وگو کنیم اما این معنایش ائتلاف با رقبایمان نیست. انتخابات به معنای رقابت است. دو گروه اصلی در کشور ما اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هستند؛ در این میان گروه‌های فرعی هم ایجاد می‌شود اما تهران اصولا در زمان انتخابات دو لیست دارد. به‌هرحال همان‌طور که گفتم ما داریم با رقبا تعامل می‌کنیم اما به نظرم ائتلاف با رقیب معنایی ندارد.

آخرین وضعیت گفت‌وگوی ملی

باهنر درادامه این گفت‌وگو درپاسخ به سوالی درمورد گفت‌وگوی ملی گفت: هنوز این گفت‌وگوها تبدیل به ساختار نشده است که مثلا مشخص شود عده‌ای از طرف اصلاح‌طلبان و عده‌ای از طرف اصولگرایان چه کاری خواهند کرد. ما علاقه‌مند هستیم ضمن اینکه با جناح‌های مختلف سیاسی رقابت می‌کنیم، دشمنی نکنیم و در گفت‌وگوها خیلی از مشکلات را حل کنیم. طبیعی است که در حل برخی مشکلات مملکت بسیاری از مواضع ما و اصلاح‌طلبان مشترک است؛ مثلا اینکه تلاش کنیم رکود برطرف شود، تولید راه بیفتد و امثال این موارد، اعتقاد همه گروه‌های سیاسی در کشور است. بنابراین ما می‌گوییم آنجا که باهم اختلاف نداریم، می‌توانیم همکاری کنیم که این تلاش را آغاز کردیم. البته در نهادهای دیگری مثل مجلس هم عده‌ای این اندیشه را آغاز کرده‌اند.

دلیل حضور احمدی‌نژاد در مراسم افطار

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین درادامه این گفت‌وگو درباره احتمال حضور احمدی‌نژاد در انتخابات آینده گفت: در جریان اصولگرایی و حتی نو اصولگرایی تاکنون هیچ بحثی برای ائتلاف با آقای احمدی‌نژاد انجام نشده و بعید می‌دانم که صحبتی هم پیش‌ آید. از طرفی پیش‌تر فعالیت‌ها و حضور آقای احمدی‌نژاد هم برای ریاست‌جمهوری انجام شده بود که منتفی شد اما اینکه ایشان برای انتخابات مجلس بخواهد با حزبی به میدان بیاید یا نه را باید صبر کنیم و ببینیم. باهنر درباره حضور احمدی‌نژاد در مراسم افطاری جامعه مهندسین نیز گفت: این دعوت که واقعا یک دعوت عام بود و ایشان در همان قالب به مراسم تشریف آوردند. مساله خیلی کوچکی از نظر اجتماعی بود. شوهر همشیره بنده که پدر آقای ثمره هاشمی می‌شود، حدود ۲۵ روز قبل فوت کرده بود و آقای احمدی‌نژاد هم از آنجا که با آقای ثمره‌هاشمی برو و بیایی دارند و ارتباطشان خوب است، از تهران برای مراسم ختم به کرمان آمدند. همچنین در مراسم ختمی که در مسجد نور تهران برگزار شد هم حاضر شدند و همان‌جا از من پرسیدند دعوتتان برای افطاری جامعه اسلامی مهندسین جدی است یا نه؟ من هم گفتم بله؛ ما دعوت کرده‌ایم و هرکس بیاید خوب است که ایشان هم بر همین اساس تشریف آوردند. بنابراین فکر نمی‌کنم علتی جز برای همان رفت‌وآمدهای مرسومی که گفتم، وجود داشته باشد. ضمن اینکه فکر نمی‌کنم خود احمدی‌نژاد هم میلی برای رفت‌وآمد با اصولگرایان داشته باشد.

برنامه باهنر برای انتخابات

باهنر همچنین درپاسخ به این سوال که آیا قصد ندارید برای حضور در انتخابات مجلس برنامه‌ریزی داشته باشید، گفت: من حتما یک فعال سیاسی در انتخابات مجلس خواهم بود چرا که نیرو و حزب داریم اما شخص خودم برای انتخابات مجلس نمی‌آیم و برنامه‌ای ندارم.

امکان ائتلاف جریان‌های اصولگرا با احمدی‌نژاد

ازسوی دیگر روز گذشته محسن کوهکن نایب رئیس‌جبهه پیروان خط امام و رهبری درگفت‌وگو با «ایلنا» گفت: یقین دارم باهنر برای انتخابات مجلس و برای اینکه یک مجلس خوب و قدرتمند شکل بگیرد که بتواند مشکلات مردم را حل کند با صد در صد ظرفیتش به صحنه می‌آید. اما ممکن است الان سکوت کند و فردا که زمان ثبت‌نام است ناپدید شود و زمان یک هفته‌ای ثبت‌نام که به پایان رسید ظاهر شود و معلوم شود که ثبت‌نام هم نکرده است. این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا امکان ائتلاف جبهه پیروان یا سایر جریان‌های اصولگرا با آقای احمدی‌نژاد وجود دارد یا خیر، گفت: فرق آقای احمدی‌نژاد با دیگران این است که اگر الان آن دو مجموعه‌ای که در دو دوره ریاست جمهوری‌اش بوده‌اند همه را یکجا جمع کنید و بگویید شما چند درصدتان حاضرید دوباره با او کار کنید یک اقلیت انگشت‌شمار جواب مثبت می‌دهند اما دولت‌های دیگر مثل دولت آقای روحانی و دوره‌های قبل‌تر را جمع کنید به نظر من اکثریت‌شان حاضر هستند (با روسای جمهورشان) دوباره کار کنند. کوهکن گفت: در ارتباط با آقای احمدی‌نژاد اگر کسی بگوید ایشان مطرود است و هیچ رایی در جامعه ندارد این حرف غلط است و کسانی که این چنین فکر می‌کنند چشمانشان را روی واقعیات می‌بندند؛ چراکه شما الان هم به روستایی بروید می‌گویند همین یارانه را هنوز از آن رئیس‌جمهور داریم و این ذهنیت بخشی از جامعه است. وی درادامه گفت: صددرصد ویژگی‌های آقای احمدی‌نژاد که منفی نبود ما حتی نمی‌گوییم صفر تا صد آقای خاتمی هم منفی بوده به هر حال آقای خاتمی یک ویژگی داشته که شاید بعضی از دیگران نداشتند که از جمله آن ادب و احترام و تواضع ایشان است که می‌توان آن را مثال زد.