نباید مدیران کشور را در جبهه‌های داخلی هم درگیر کنیم

اسحاق جهانگیری در این جلسه تاکید کرد: درست است که با شرایط تحریم مواجه هستیم، اما هنر مدیریت این است که از دل محدودیت‌ها فرصت خلق کند. فرصت‌های زیادی در کشور داریم که اگر به درستی از آنها استفاده کنیم می‌توانیم از دل همین شرایط سخت کارهای ماندگاری برای کشور انجام دهیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید فضا را برای فعالیت‌های سازنده در مسیر مقابله با تحریم‌ها آرام و امن کنیم، تصریح کرد: یا باید در برابر مردم و ملت ایران سر تعظیم فرود بیاوریم تا همه ظرفیت‌ها را در جبهه مقابله با جنگ اقتصادی پای کار بیاوریم یا اینکه در برابر دشمنان سر تعظیم فرود بیاوریم. هر عقل سلیمی تایید می‌کند که کار منطقی تعظیم و تکریم در برابر مردم خودمان است.

جهانگیری با اشاره به اینکه توانمندی‌های عبور از شرایط سخت اقتصادی در کشور قابل توجه است تاکید کرد: امروز باید عبور از این شرایط دغدغه همه ما باشد و صرف حرف و گفتن کمکی به کشور نمی‌کند. اینکه بگوییم ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور داریم کافی نیست و باید در عمل چاره‌ای بیندیشیم تا این یارانه‌ها که طبقات مرفه بیشتر از آن بهره‌مند می‌شوند، نصیب طبقات محروم جامعه شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه امروز هر تصمیمی برای مقابله با شرایط سخت اقتصادی گرفته می‌شود باید با حمایت همگانی اجرا شود نه اینکه در مسیر اجرای آن اخلال شود، یا حتی همان‌طور که بعضا مشاهده کرده‌ایم در مسیر اتخاذ این تصمیمات اخلال ایجاد شود یا مشکل‌تراشی شود، گفت: می‌شود از دل همین شرایط سخت نیازمندی‌های توسعه کشور و معیشت بهتر مردم را تامین کرد.

جهانگیری با بیان اینکه تولید و اشتغال دو مساله اصلی و اساسی امروز کشور هستند، گفت: برنامه‌هایی برای رونق تولید از سوی بخش‌های مختلف ارائه شده است اما آنچه تعیین‌کننده است تمرکز روی حوزه‌هایی است که پیشران تولید هستند و یکی از مهم ترین این حوزه‌ها عرصه تولیدات و صادرات غیرنفتی است. باید به جای مانع تراشی بر سر راه صادرات غیرنفتی موانع را برطرف کرده و به شناسایی و ورود به بازارها از سوی تولید‌کنندگان کشورمان کمک کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با تاکید بر اینکه شورای عالی صادرات باید فعال شود و وزیر صمت بر موضوع تسهیل صادرات غیرنفتی تمرکز کند تا موانع پیش روی صادرات غیرنفتی برطرف شود، مسکن را یکی دیگر از حوزه‌های پیشران تولید خواند که مزیت بزرگ آن این است که هیچ وابستگی و نیازی به خارج از کشور ندارد و از سوی دیگر حداقل ۱۲۰ رشته صنعتی با رونق ساخت و ساز مسکن فعال می‌شوند.

جهانگیری با اشاره به موضوع حمل و نقل عمومی که ازجمله حوزه‌های پیشران تولید است که نوسازی و توسعه آن ده‌ها مشکل کشور را از جمله مصرف بالای سوخت و آلودگی هوا حل می‌کند، تاکید کرد: توسعه قطار شهری در کلانشهرها و به خصوص تهران به‌طورخاص مورد توجه دولت بوده است و پس از برجام یکی از موضوعات اولویت‌دار برای جذب منابع خارجی تلقی شد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه استفاده نکردن از ظرفیت متروی تهران جفا به تهران و کشور است، افزود: بنده نسبت به اینکه روند استفاده از دو میلیارد یورو فاینانس تخصیص داده شده برای متروی تهران طولانی شده است گلایه دارم و این گلایه وقتی جدی‌تر می‌شود که می‌بینیم امروز فضا برای استفاده از این ظرفیت فاینانس محدودتر هم شده است.