این درحالی است که روز گذشته سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت‌خارجه ایران در سخنانی با اشاره به ابراز نگرانی وزیران امورخارجه آلمان و سوئد درباره وضعیت پیرامون برجام و تاکید بر اینکه نابودی این توافق به نفع هیچ‌کس نیست، گفت که دوستان اروپایی اگر خیلی نگران حفظ برجام هستند باید از همه طرف‌ها بخواهند به آن عمل کنند و بیش از همه خودشان به تعهدات‌شان پایبند باشند.

هشدار آلمان و سوئد درباره نابودی برجام

هایکو ماس، وزیر امورخارجه آلمان در پی سفر چهار روزه به منطقه غرب آسیا، سه‌شنبه شب راهی استکهلم پایتخت سوئد شد و در نشستی یک روزه درباره تسلیحات هسته‌ای شرکت کرد. ماس و مارگوت والستروم وزیر امورخارجه سوئد به همراه شماری از کشورهایی که دارای تسلیحات هسته‌‌ای نیستند، درباره گام‌های بیشتر به منظور جهان عاری از تسلیحات هسته‌ای در استکهلم تشکیل جلسه دادند.  وزرای‌خارجه آلمان و سوئد همچنین درباره نابودی توافق هسته‌ای با ایران (برجام) هشدار دادند و اعلام کردند که خروج ایران از این توافق می‌تواند به انزوای جهانی این کشور منجر شود. آنها در عین حال از ایالات‌متحده هم به دلیل بر هم زدن یک دهه تلاش دیپلماتیک انتقاد کردند. به گزارش خبرگزاری فارس، مالستروم گفت: «خروج واشنگتن از توافقی که سال ۲۰۱۵ به‌دست آمد، اقدامی کاملا غیر سازنده بود که فقط متوجه ایران نبود بلکه تهدیدی علیه اعتبار قدرت‌های جهانی در مذاکره با کره‌شمالی محسوب می‌شود.» هایکو ماس وزیر امورخارجه آلمان که هفته جاری برای رایزنی درباره توافق هسته‌ای به ایران سفر کرده بود، در این نشست با ابراز نگرانی درباره احتمال نابودی این توافق گفت که چنین اتفاقی نه به نفع ایران و نه به نفع اروپا است.

به گزارش «ایسنا» ماس افزود: «اگر ایران بخواهد از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شود با انزوای بین‌المللی روبه‌رو خواهد شد و به نقطه پیش از توافق هسته‌ای باز خواهد گشت که شامل تمام تحریم‌ها خواهد بود. این، نمی‌تواند به نفع ایران باشد.» وی همچنین با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس و واهی غرب و آمریکا درباره برنامه هسته‌ای کشورمان گفت که بدون برجام هیچ‌کس دیگر نمی‌تواند با اطمینان بگوید که ایران توسعه یک سلاح هسته‌ای را از سر نخواهد گرفت. وزیرخارجه آلمان در آخرین مقصد از سفر به غرب آسیا، روز دوشنبه به تهران آمد. سفر وی اولین سفر یکی از وزرای‌خارجه عضو گروه ۱+۴ بعد از بیانیه اخیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران در مورد توقف برخی تعهدات برجامی بود.

شورای‌عالی امنیت ملی ایران ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام، اعلام کرد اجرای بخشی از تعهدات خود از جمله در زمینه سقف ذخایر اورانیوم با غنای پایین و آب سنگین را متوقف می‌کند. ایران ۶۰ روز به طرف‌های برجام فرصت داد تا راهی برای تحقق منافع اقتصادی متصور در برجام بیابند، در غیر این‌صورت ایران دیگر تعهدات برجامی خود را نیز کنار می‌گذارد.  ماس در جریان این سفر با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود و حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد. وزیر امورخارجه آلمان در بازگشت از سفر چهار روزه، با مثبت برآورد کردن سفر به منطقه بار دیگر ابراز امیدواری کرد که اینس‌تکس در هفته‌های آینده اجرایی شود و گفت که طرف‌های اروپایی هر آنچه بتوانند انجام می‌دهند تا بدون آمریکا به تعهدات خود به توافق هسته‌ای عمل کنند.

اروپا اگر نگران است به تعهدات برجام پایبند باشد

پس از سخنان اخیر وزرای‌خارجه آلمان و سوئد، سخنگوی وزارت‌خارجه ایران در سخنانی تاکید کرد که دوستان اروپایی اگر خیلی نگران حفظ برجامند باید از همه طرف‌ها بخواهند به آن عمل کنند و بیش از همه خودشان به تعهدات‌شان پایبند باشند. به گزارش «ایسنا» سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات وزیرخارجه آلمان در استکهلم گفت: «با سخنان ایشان درباره اهمیت برجام برای جامعه جهانی و اروپا هم نظریم‌؛ اما تاکید ایشان مبنی بر اجرای تعهدات یک‌جانبه توسط ایران در یک توافق چند جانبه را خیلی درک نمی‌کنیم. اگر این توافق چند طرف دارد همه اطراف آن به‌طور یکسان باید به تعهدات‌شان عمل کنند و اگر نمی توانند باید درک کنند ما هم با استفاده از سازوکارهایی که برجام در اختیار ما گذاشته نسبت به برجام و تعهدات‌مان بازنگری داشته باشیم.» سیدعباس موسوی تصریح کرد: « به اروپایی‌ها و دیگرانی که از تصمیمات اخیر برجامی ایران ابراز نگرانی می‌کنند پیشنهاد می‌کنیم ماده ۳۶ توافق برجام و مقدمات علم حقوق را یک بار دیگر با دقت مطالعه کنند.»

سفر اشمید به منطقه

از سوی دیگر به گزارش پایگاه اینترنتی سرویس روابط خارجی اتحادیه اروپا، هلگا اشمید، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوازدهم ژوئن، سفری رسمی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس را آغاز کرد که در این سفر به ترتیب به امارات‌متحده‌عربی، عمان، قطر و ایران خواهد رفت. در بیانیه سرویس روابط خارجی اتحادیه اروپا آمده است که این سفر در برابر تنش‌های همه‌گیر در منطقه انجام می‌شود و فرصتی برای تاکید بر درخواست اتحادیه اروپا برای کاهش تنش‌های منطقه، پیدا کردن راهکارهایی برای کاهش دامنه تنش‌ها و توسعه گفتمان خواهد بود. سرویس روابط خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرده است: «به‌عنوان بخشی از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای بالا بردن ثبات منطقه، این سفر بر مذاکره برای حفظ توافق هسته‌ای ایران نیز معطوف خواهد بود که [این توافق] هنوز هم رکنی مهم در ساختار عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و ستونی مهم برای امنیت جهانی و منطقه‌ای به‌شمار می‌رود.» در این بیانیه آمده است: «این سفر فرصتی برای مذاکره درباره روابط دوجانبه و همچنین موضوعات دیگری در منطقه که اهمیت مشترکی دارند، خواهد بود.»

عراقچی به سوئیس می‌رود

از دیگرسو سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امورخارجه به منظور برگزاری چهارمین دور گفت‌وگوهای سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و کنفدراسیون سوئیس به برن سفر می‌کند. به گزارش «ایسنا» در این دور از گفت‌وگوها همکاری‌های دوجانبه، تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای، آخرین تحولات برجام و موضوعات قضایی و حقوق بشری مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.