وی تاکید کرد: تروریسم، یکجانبه‌گرایی و مشکلات زیست‌محیطی از مسائل و معضلات دنیای امروز است که برای رفع آنها نیاز بیشتری به توسعه همکاری‌های پارلمانی و بین‌المللی داریم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره همکاری خوب و نزدیکی با اتحادیه بین‌المجالس جهانی داشته است، یکجانبه‌گرایی را معضلی بزرگ در جهان امروز عنوان و اظهار کرد: بسیاری از مشکلات منطقه‌ای و جهانی به‌خاطر دیکتاتوری و قلدرمآبی برخی کشور‌ها به‌ویژه آمریکا بوده که ریشه آن زیر پا گذاشتن مقررات بین‌المللی و حرکت در مسیر یکجانبه‌گرایی است.گابریلا کوئواس بارون، رئیس اتحادیه بین‌المجالس جهانی نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رئیس‌جمهور کشورمان، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران نقش مهم و قدرتمندی در راستای گفت‌وگو و حل مسالمت‌آمیز مناقشه‌ها و ترویج چندجانبه‌گرایی در جهان ایفا کرده است.

او با بیان اینکه برجام ثابت کرد چندجانبه‌گرایی و تعامل برای برقراری صلح در منطقه و جهان، حائز اهمیت است، افزود: این توافق محتوای بسیار قدرتمندی دارد و امروز همه دنیا می‌دانند که گفت‌وگو و تعامل برای دستیابی به ثبات و صلح بسیار مهم است. کوئواس بارون ایران را کشوری قدرتمند در منطقه دانست و گفت: امروز دنیا باید از تجربه موفق ایران در تعامل درس گرفته و به گفت‌وگو و توافقات بین‌المللی احترام بگذارد. رئیس اتحادیه بین‌المجالس برجام را نمونه‌ای بسیار خوب از چندجانبه‌گرایی در نظام بین‌الملل دانست و گفت: امیدواریم اروپا هر چه سریع‌تر مسوولیت خودش را در مورد برجام انجام دهد؛ چراکه معتقدیم مردم نباید هزینه اشتباه دیگران را پرداخت کنند.

دیدار رئیس IPU با لاریجانی

همچنین کوئواس بارون دیروز با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، لاریجانی، در این دیدار بر نقش اتحادیه بین‌المجالس جهانی در جلوگیری از بحران‌ها تاکید کرد و گفت: چون نمایندگان پارلمان‌ها عضو IPU هستند، راحت‌تر و آزادتر حرف می‌زنند؛ لذا تحرک رئیس IPU می‌تواند موجب استفاده از ظرفیت پارلمان‌ها شود. لاریجانی به بحران یمن اشاره و تصریح کرد: بحران یمن خیلی دردآور است و برخی کشورها با این بحران و آدمکشی تجارت اسلحه می‌کنند. راه‌حل مساله یمن، جنگ نیست بلکه با تشکیل دولت وحدت ملی امکان‌پذیر است.