به گزارش میزان، وی با بیان اینکه ابعاد دیگر فرهنگی و اجتماعی لایحه در بخش‌های مختلف مطرح است و نظر قوه‌قضائیه نسبت به این لایحه اعلام خواهد شد، تصریح کرد: از زمانی که ما در مورد این لایحه آغاز به کار کردیم، دوستان ما با همه ظرفیت تلاش کردند که کار آماده شود. آیت‌الله رئیسی افزود: معاون فرهنگی قوه‌قضائیه نظر قضات و فرهیختگان را در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی خواسته که ضمیمه بُعد حقوقی خواهد شد تا نظر به این لایحه نظر کاملی باشد.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: هر آنچه بانوان را برای ایفای نقش‌های خود در زمینه‌های مختلف خانوادگی و اجتماعی و علمی در مضیقه قرار دهد، در زمره خشونت علیه زنان محسوب می‌شود.رئیس قوه‌قضائیه با بیان اینکه مطابق نگاه دینی مطلقا هیچ تعرضی به زنان قابل قبول نیست، گفت: لایحه‌ای که در خصوص تامین امنیت زنان تهیه شده، نواقصی دارد که باید برطرف شود؛ اما در مجموع باید از دست‌اندر‌کاران این لایحه تقدیر کرد.وی با اشاره به ضرورت توجه به امر پیشگیری در موضوع خشونت و تضییع حقوق زنان گفت: در بحث پیشگیری موضوعی که مطرح است این است که در ابتدا اقداماتی صورت گیرد تا انگیزه و اندیشه جرم ایجاد نشود و در مرحله بعد ابزار جرم در اختیار افراد قرار نگیرد. در این مبحث یعنی مبحث چگونگی به وجود نیامدن انگیزه‌های جرم، بحث نظام تعلیم و تربیت مطرح است.رئیس قوه‌قضائیه درخصوص لایحه تامین امنیت زنان گفت: امیدواریم در لایحه مذکور و لایحه‌های مشابه این لایحه که مطرح است و علی‌القاعده حقوقی است، ابعاد فرهنگی، اجتماعی و جهات مختلف دیده شود، درخصوص این لایحه که شما آن را پیگیری کردید و در ایام ابتدای مسوولیت بنده بانوان در مجلس نکاتی را پیرامون آن مطرح کردند، باید بگویم ما هم به دنبال این بودیم که در این روز‌ها کار به سرانجام برسد و ان‌شاءالله می‌رسد.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: در موضوع بررسی و اخذ نظرات دیگران در لایحه مذکور نباید نگران بود. بگذارید کار با غنای لازم عملیاتی شود.

خشونت علیه زنان مطلقا پذیرفته نیست

رئیس قوه‌قضائیه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مطابق آموزه‌های قرآن کریم، از حیث جایگاه انسانی، تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد، گفت: در جامعه ما خشونت علیه هیچ کس پذیرفته نیست و خشونت علیه زنان نیز مطلقا پذیرفته نیست. وی با اشاره به ضرورت تعریف انواع خشونت اظهار کرد: باید مصادیق خشونت علیه زنان تعیین شود. خشونت علیه زنان صرفا به مسائل خانوادگی محدود نمی‌شود؛ بلکه اگر در یک شرکت هواپیمایی گفته شود که یک خانمی به منظور کار بیشتر حق بچه‌دار شدن ندارد، این نیز از مصادیق خشونت علیه زنان است. رئیس قوه‌قضائیه تصریح کرد: یا وقتی یک استاد دانشگاه برای آنکه خودش بتواند به کارهایش برسد، یک کلاس دانشگاه را دیروقت برگزار می‌کند، اقدام او خشونت علیه آن دختر دانشجویی است که مجبور می‌شود یک مسیر طولانی را دیروقت طی کند تا به منزل برسد.

تعدد پرونده‌های نفقه

وی با اشاره به موضوع مهریه گفت: در این جا سوالی که مطرح است آن است که اگر کسی دِینی دارد و امکان پرداخت آن را ندارد، چه باید کرد. در اینجا بحث‌های مهم حقوقی و فقهی مطرح است که من در این جلسه نمی‌خواهم وارد آنها شوم. قرآن کریم می‌فرماید اگر کسی تمکن مالی برای پرداخت ندارد، نمی‌توان او را حبس کرد.

آیت‌الله رئیسی بیان کرد: اگر فردی توانایی مالی داشت و مهریه را پرداخت نکرد، مطابق قانون حتما باید با مستنکف برخورد شود؛ اما در اینجا بحث در مورد کسی است که توانایی مالی ندارد. سوالی که مطرح است این است که باید درباره این فرد چه کرد؟

رئیس قوه‌قضائیه با بیان اینکه تعداد پرونده‌های نفقه در دستگاه قضایی از مهریه بیشتر است، گفت: باید توجه داشت که در این‌گونه امور حساسیت فقط روی مهریه نیست؛ بلکه سخن از مواردی است که فرد مدیون است؛ اما توانایی مالی برای ادای دین خود را ندارد. اگر فرد مدیون توانایی پرداخت دِین خود را ندارد، راهکارش زندانی کردن اوست؟ آیا از زندان رفتن این فرد پولی حاصل می‌شود؟

پوشش متهمان زن نباید چادر باشد

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: اینکه هر کسی که متهم شد، چادر سرش کنند، مورد انتقاد برخی از بانوان در این جلسه نیز بود؛ در خصوص چادر سر کردن متهمان بنده هم معتقدم متهمان زن لزوما نباید چادر بپوشند، بلکه می‌توان ترتیباتی اتخاذ کرد که هر متهم زن با همان پوششی که به‌صورت عادی دارد منتها با رعایت شئونات، در دادگاه، دادسرا و زندان حضور یابد.

نگاه مثبت به حضور زنان

در ادامه این جلسه معصومه ابتکار، معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور گفت: در جمهوری اسلامی در رابطه با عفو زنان زندانی که مادر هستند، همواره توجه ویژه وجود داشته است و در عفو اخیری که مقام معظم رهبری صادر کردند در ضمن شروطشان، به این موضوع توجه داشتند. ابتکار با اشاره به همکاری معاونت حقوقی قوه‌قضائیه در موضوع لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت گفت: در جامعه ما در مقایسه با دیگر جوامع خشونت علیه زنان گسترده نیست؛ اما با توجه به مبانی دینی که ما داریم در این رابطه حتی یک مورد هم زیاد است.