توصیه‌های رئیس‌جمهور به قوه قضائیه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با بیان اینکه در قوه‌قضائیه، تمام افراد از دیدگاه اسلام، امیرالمؤمنین(ع) و شهید بهشتی باید یکسان دیده شوند، بر اهمیت استقلال دستگاه قضایی و قاضی به‌عنوان مهم‌ترین رکن در عدالت و احقاق حقوق مردم و امنیت فکری و اجتماعی در جامعه تاکید کرد و گفت: هیچ مقام، حزب و وزیر، وکیل، امیر و سرداری حق ندارد در حکم قاضی دخالت کند.رئیس‌جمهور با بیان اینکه دست آن قضاتی را که مستقل هستند، می‌بوسیم که خداوند را ناظر اعمال خودشان می‌دانند و تحت فشار این و آن قرار نمی‌گیرند، ادامه داد: چه بسیارند قضات پاکدامن و همان‌طوری که اخیرا دستگاه قضایی اعلام کرد، اگر کسی در مسیر صحیح حرکت نمی‌کند باید با او برخورد شود.

روحانی تاکید کرد: امنیت جامعه را قوه‌قضائیه درست می‌کند و سرمایه‌گذاری، محیط کسب‌و‌کار، رشد اقتصادی، آبروی مردم و حقوق عامه مردم با قوه‌قضائیه انجام می‌شود.

به داد تفکیک قوا برسیم

رئیس‌جمهور افزود: اینکه قاضی چارچوب حقوقش طبق قانون اساسی، تا کجاست و آیا به‌خاطر شکایت یک فرد، می‌تواند حقوق عامه را زیر پا بگذارد و در حقوق عامه تا کجا می‌تواند دخالت کند؟

روحانی ادامه داد: آیا او می‌تواند به‌خاطر ضعف مدیریت، مدیر را در راهروی دادگستری ببرد؟ اگر یک قطار تاخیر کرد به‌خاطر اشکال مدیریت، دادستان می‌تواند راننده لکوموتیو را به زندان ببرد که چرا تاخیر کردی چون یک مسافر با موبایل شکایت کرده است. آیا می‌تواند خلبان را پایین بکشد و ببرد دادگاه که یک مسافر شکایت کرده است؟

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اشکال مدیریت در راهروی دادگستری حل نشده و راه و مسوول خودش را دارد و اگر مشکلی پیش آمد، وزیر مربوطه یا مقام بالاتر مسوول است، گفت: آیا بازرسی قوه‌قضائیه حق دارد در مدیریت دخالت کند؟ در قانون، سال‌ها پیش یک کلمه‌ای گنجانده و مجوز داده شد که اینها مداخله کنند.

روحانی تصریح کرد: در جلسه سران سه قوه و شورای هماهنگی اقتصادی این را تصویب و ابلاغ کردیم که دستگاه بازرسی کشور، حق ندارد قبل آن نظر دهد و به وزیر بگوید که من احساس می‌کنم این کار را بکنی آن طور می‌شود. این را لغو و به این دستگاه ابلاغ کردیم؛ به دلیل اینکه مدیریت مختلف می‌شود. رئیس‌جمهور با طرح این سوال که چه کسی مسوول است و دستگاه اجرایی مسوول اداره کشور است یا یک قاضی یا مامور امنیتی مسوول اداره کشور است، گفت: باید به داد تفکیک قوا برسیم؛ دستگاه قضایی هم باید مستقل باشد. همچنین حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید مشخص کنند، حق علم قاضی تا کجاست؟ اینکه می‌گویید قاضی علم پیدا کرده این علمش کجا حجت است؟ آیا هر کجا قاضی علم پیدا کرد، حجت برای حکم است؟

با شنود نمی‌توان مردم را محاکمه کرد

روحانی با بیان اینکه در بعضی موارد شیوه خاصی برای اثبات جرم نیاز است و علم قاضی تنها به درد نمی‌خورد، گفت: در بعضی موارد ممکن است علم قاضی به درد بخورد اما علم کدام قاضی؟ یک قاضی همین‌طور علم پیدا می‌کند؟ به قول علما قطع، قطاع است، علمی که هر قاضی و حقوقدان دیگری اگر آن پرونده را خواند به علم برسد؛ باید صد در صد باشد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه آیا می‌توانیم با شنود مردم را محاکمه کنیم، افزود: با شنود نمی‌شود مردم را محاکمه کرد؛ در شنود، یک سرباز یا کارمند معمولی این نوار را پیاده می‌کند؛ نمی‌فهمد که چه است؛ قبل و بعدش نمی‌فهمد که چه می‌گوید.

روحانی ادامه داد: در دولت یازدهم دستگاه اطلاعاتی راجع به مسوولیت یک آقایی گفته بود که این آقا فلان جا، فلان چیز را گفته، پس صلاحیت ندارد؛ گفتم بیاورید ببینیم چه گفته؛ وقتی آورد دیدیم این فرد شوخی کرده است؛ وقتی یک مسوول شنود، شوخی و جدی را نمی‌تواند بفهمد؛ او چطور می‌تواند مبنای کار یک قاضی باشد. رئیس‌جمهور تصریح کرد: در شورای عالی امنیت ملی در زمان خودش مشخص کردیم، مجوز شنود فقط در جرائم سازمان یافته نظیر تروریسم و مواد مخدر می‌تواند داده شود؛ همین‌طوری که نمی‌شود برای هر کسی شنود گذاشت و بر مبنای آن قضاوت کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه حتی اگر پدری برای پسر خود شنود بگذارد بعد از یک‌سال رابطه آنها به هم می‌خورد، گفت: مردم در حرف‌های عادی و معمولی‌شان خیلی چیزهای شوخی و جدی می‌گویند. قرینه حالیه و قرینه محالیه است و نمی‌شود که فردی بر مبنای گوش کردن به این حرف‌ها قضاوت کند.روحانی با بیان اینکه امام خمینی (ره) دو نفر قاضی عالی‌رتبه درجه یک این کشور را عزل کرد به‌خاطر اینکه به شنود توجه کرده بودند، گفت: امام(ره) روی این مسائل حساس بود و اجازه نمی‌داد.

رئیس‌جمهور با اشاره به فرمان ۸ ماده‌ای امام راحل، تصریح کرد: امام می‌گوید «اگر وارد خانه‌ای شدید فکر کردید اینجا تروریست است، ولی دیدید اشتباه کردید تروریست نبود ولی بساط قمار و شراب و همه چیز است. اگر بیایید بیرون تعریف کنید که در این خانه من مشروب و آلات قمار دیدم تو را باید شلاق بزنیم. چون اشاعه فحشا کردید.» درحالی که گاهی ابزار می‌گذارند برای اینکه برسند به این روز خوش که چی، کجا در حریم خصوصی، چه کار کرده، به تو چه ربطی دارد حریم خصوصی مردم؟»

سردرگمی کاخ سفید

روحانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به سیاست‌های ضدایرانی دولت آمریکا اشاره و اظهار کرد: این روزها کاخ سفید را در سردرگمی می‌بینیم و سخنان و حرف‌های ناروا، مضحک و انتخاب سیاست رسوایی را شاهد هستیم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه معلوم شده کفگیر تحریم به ته دیگ خورده و دیگر چیزی نمانده است، گفت: بعضی‌ها می‌گفتند آمریکایی‌ها که می‌خواهند مذاکره کنند چرا قبول نمی‌کنید؛ این بیچاره می‌گوید من بی قید و شرط مذاکره می‌کنم و دلم می‌خواهد با ایران مذاکره کنم و عظمت اقتصاد و ملت ایران را می‌خواهم و از این حرف‌ها می‌زند!

روحانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها خودشان ثابت کردند که اینها حرف‌های بی‌اساس، دروغ و واهی است، گفت: در حالی نخست‌وزیر ژاپن در ایران در حال مذاکره بود، آمریکا یک تحریم جدید، انجام داد و این بهترین راه برای این بود که نشان دهد راست نمی‌گوید و بازی می‌کند.

روحانی با اشاره به ادعای مطرح شده از سوی رئیس‌جمهور آمریکا مبنی‌بر نگرانی درباره دستیابی ایران به سلاح اتمی، خطاب به وی گفت: تو واقعا نگران سلاح اتمی هستی؟ پس چرا درباره اسرائیل که یک غاصب است و این همه سلاح هسته‌ای آنجا انبار کرده حرف نمی‌زنی و سکوت می‌کنی و با او دوست هستی؛ واقعا نگران سلاح هسته‌ای هستی؟ مگر نمی‌دانی آژانس بازرسی‌های خود را در ایران انجام می‌دهد و قانون و مقررات برای عدم اشاعه وجود دارد، نه سلیقه و ما طبق قانون عمل می‌کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: واقعا نگران سلاح هسته‌ای هستی؟ مگر از فتوای رهبری معظم انقلاب خبر نداری که ایشان دستیابی به سلاح هسته‌ای را تحریم کرده‌اند؟ پس هم ادعاها و شیوه بیان و هم هدف بی‌اساس است.

روحانی تاکید کرد: تنها راهمان در این مقطع اتحاد، وحدت، همبستگی و فعال شدن در صحنه اقتصاد است.