براساس آنچه «ایسنا» از این برنامه تلویزیونی گزارش داده است، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه‌قضائیه شامگاه یکشنبه در برنامه زنده تلویزیونی «جهان‌آرا» با موضوع تحول در قوه‌قضائیه حضور یافت و  در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا بعضی از زندانیان سیاسی در کنار زندانیان دیگر نگهداری می‌شوند تا اتفاقاتی مانند فشافویه رخ دهد، گفت: حادثه اخیر زندان فشافویه در یک لحظه و با غفلت رخ داد و در آنجا تعدادی زندانی که ۱۶ نفر بودند در کنار گروه دیگر از اراذل و اوباش بودند و آنها به نوبت برای هواخوری می‌رفتند. در زمان توزیع غذا از هواخوری وارد مجموعه‌ای می‌شوند که مقتول در آنجا بوده و باعث درگیری شده‌اند. بناست که این طبقه‌بندی انجام شود؛ البته نیازمند امکانات هستیم و تاکنون دولت و مجلس بودجه‌ای به این امر تخصیص نداده است.

او افزود: بعد از حادثه فشافویه بلافاصله ریاست قوه‌قضائیه سه اکیپ از سازمان زندان‌ها، دادسرای تهران و دادستانی کل را مامور کردند و آنها گزارش‌هایی را تقدیم رئیس قوه کردند و با ارائه گزارش‌ها برخی افراد مقصر در حادثه شناسایی و دستور لازم صادر شد و برخورد لازم انجام می‌شود. اسماعیلی در ادامه گفت: رویکرد اصلی تحول در قوه‌قضائیه، تحول در برنامه‌ها و ساختارهاست و اصل این تحول، تحول در رویکردهاست و در رویکردهای جدید چالش‌های بزرگ قوه‌قضائیه شناسایی شده و متناسب با آن برنامه‌های جدید در نظر گرفته شده است. وی همچنین تاکید کرد: ساختارهای ما در دستگاه‌ها، ساختارهای چابک، پویا، شفاف و کارآمد نیستند و قوه‌قضائیه بر این باور بود که دستگاه قضایی هم دچار کسلی شده و بر همین اساس تحول در ساختار جدید پیش‌بینی شده است. سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه ما اطاله دادرسی را به‌عنوان یک درد مزمن قبول داریم و گلایه مردم در این زمینه بحق است، گفت: به مردم وعده می‌دهیم که بخش اول را خودمان قدم برمی‌داریم و در بخش دوم نیازمند کمک مجلس هستیم.

او درباره بحث ۶۳ حساب بانکی قوه‌قضائیه که به گفته رئیس قوه به پنج حساب تقلیل یافته است، گفت: حساب‌ها پیشینه طولانی دارند و از زمان آیت‌الله یزدی، هاشمی و آملی لاریجانی و الان شروع شده که با ساز و کارهای حقوقی برای تامین برخی نیازمندی‌های قوه که دولت و مجلس نیازها را تامین نمی‌کرد، تعبیه شد تا برخی نیازها تامین شود. ریاست قوه‌قضائیه ۶۳ حساب که کمتر هم بود را ساماندهی کرد و در تعداد محدودی حساب با عنوان مشخص نظام‌مند کرد که به جای یک امضا با امضای سه نفر از مسوولان، برداشت و دخل و خرج و شفاف شود. رئیس قوه هم در پایان هر سال گزارش حساب‌ها را هم به مقام معظم رهبری، هم عموم مردم و هم نمایندگان مجلس که جزئی از مردم هستند می‌دهند تا همه بدانند موجودی و درآمد حساب‌ها چیست.

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه مردم گله‌مندند که چرا پای برادران مسوولان فعلی و سابق به دادگاه باز نمی‌شود، گفت: مردم مطمئن باشند که رخ می‌دهد کما اینکه تا الان اتفاق افتاده است و ما از یک رئیس‌جمهور فرزندانش را بازداشت و از یک رئیس معاونانش را بازداشت و محاکمه کردیم و همچنین دانه‌درشت‌هایی که در پرونده بانکی بودند یا کسانی که از آنها به عابربانک تعبیر می‌شد تحت تعقیب قرار گرفتند؛ لذا مقابله با فساد بدون این و آن است و خط قرمزی نمی‌شناسد.