این اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا پیش از اعلام خبر عبور ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران از حد تعیین شده در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ مطرح شد. ترامپ در این گفت‌وگو از اینکه برای رخ ندادن حمله‌ای تقابلی [در پی سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا توسط ایران که به حریم هوایی ایران تعرض کرده بود] تمایل داشته است، احساس رضایت نشان داد و گفت بسیاری از مردم او را مورد تایید و احترام قرار داده‌اند. ترامپ درباره این پهپاد جاسوسی سرنگون شده توسط ایران مدعی شد: آنها یک پهپاد را سرنگون کردند و مدعی هستند که در حریم هوایی آنها بوده است که نبود، اما آنها چنین چیزی می‌گویند و با تکیه بر این با خود می‌گویند بدون سرنشین و در حریم هوایی‌شان است پس اقدام می‌کنند. او همچنین درباره دستور حمله‌ای که آن را لغو کرد، گفت: قبل از اینکه آنها [نیروهای نظامی] را اعزام کنم، آنها باید تمام آن‌چیزی را که لازم بود بدانم تا ساعت ۷ به من ارائه می‌کردند. آمدند و همه چیز را ارائه کردند اما به من نگفتند که چه تعداد از مردم ایران جانشان را از دست خواهند داد.

ترامپ در ادامه در اظهاراتی فرافکنانه با بیان اینکه من ایرانی‌های زیادی را در نیویورک می‌شناسم و آنها مردمان خیلی خوبی هستند، گفت: همه ما خیلی خوبیم چه ایرانی باشیم یا نباشیم. درست است؟ او در ادامه با اشاره به لغو کردن دستورش پس از مطلع شدن از اینکه دست‌کم ۱۵۰ نفر از مردم در این حمله جان خواهند باخت، گفت: من گفتم که این را دوست ندارم. از آن خوشم نیامد و متوقفش کردم. ما [نیروها را] اعزام نکردیم، کمی گزارش اشتباه وجود داشت. مثل این بود که آنها را اعزام کرده و سپس بازگرداندیم، اما این کار را نکردیم. من این کار را نکردم؛ تصمیم نهایی را گرفتم که چنین کاری نکنم. رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به این اقدام خود گفت: من از این موقعیت به خوبی کسب منفعت کردم و اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد، در موقعیتی هستیم که کار بسیار بدتری انجام بدهیم. اما خوشبختانه لازم نیست که کاری انجام بدهیم. ترامپ افزود: ما خواهان صلح هستیم. می‌خواهیم جاده، مدرسه و تمام آن‌ چیزها که می‌خواهیم را بسازیم. اما نمی‌توانیم به ایران اجازه بدهیم که سلاح هسته‌ای داشته باشد. نمی‌توان به ایران و برخی کشورهای دیگر اجازه دستیابی به تسلیحات هسته‌ای داد. این بسیار فاجعه‌بار است.

این اظهارات دونالد ترامپ درباره ایران درحالی مطرح می‌شود که در میان تنش‌های شدت گرفته میان واشنگتن و تهران یک پهپاد جاسوسی آمریکا اخیرا به حریم هوایی ایران تعرض کرد و توسط پدافند هوافضای سپاه پاسداران ایران سرنگون شد. به‌دنبال این، رئیس‌جمهور آمریکا با حضور رهبران کنگره آمریکا و مقامات امنیت ملی دولت این کشور جلسه‌ای در کاخ سفید تشکیل داد و دستور حمله نظامی به ایران را صادر کرد اما چند دقیقه پیش از وقوع هرگونه حمله‌ای دستور خود را متوقف کرد. وزیر امورخارجه ایران درباره سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا توسط ایران گفته بود: تمامیت ارضی کشور موضوع قابل مذاکره‌ای نیست و هرگونه خدشه به تمامیت ارضی ایران از سوی دیگران، بلافاصله با شدیدترین واکنش مردم ایران مواجه می‌شود.