در همین ارتباط حسن دانایی‌فر با اشاره به این دستور گفت: بحث نیروهای مسلح عراق یک موضوع کاملا داخلی است البته ، دستور عادل عبدالمهدی درباره حشد الشعبی برای رسانه‌ها به‌عنوان نهادهایی که جریان‌ها و تحولات منطقه را پیگیری می‌کنند بسیار مهم است. به هرحال، معتقدم دستور نخست‌وزیر عراق در مسیر تکاملی است که حشد الشعبی درحال طی کردن آن است.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در بغداد درباره استقبال گروه‌های عراقی از دستور عبدالمهدی و ابراز تردید برخی جریان‌ها درخصوص اجرای کامل این دستور اظهار کرد: سازماندهی حشد الشعبی نیازمند زمان است. این احتمال وجود دارد که ابراز تردید مقتدی صدر براساس اطلاعاتی باشد که بنده و شما فاقد آن هستیم. ممکن است او واقعیت‌هایی را در عراق مشاهده می‌کند که من و شما از آن زاویه نگاه نمی‌کنیم. به هرحال، این نوع تصمیمات نیازمند زمان است تا بتواند به‌طور کامل اجرایی شود.

او در پاسخ به این سوال که دستور عادل عبدالمهدی درخصوص حشد الشعبی چه پیامدهای مثبتی به‌دنبال دارد و با چه چالش‌هایی روبه‌رو است، گفت: عبدالمهدی به‌عنوان نخست‌وزیر در تصمیمی که اتخاذ کرده به نقطه مثبتی در جمع‌بندی‌هایش رسیده و براساس آن دستور خود را صادر کرده است. به نظر می‌رسد این اقدام نخست‌وزیر عراق، هماهنگی‌ها را بیشتر خواهد کرد و اگر ناهماهنگی وجود داشته باشد، آن را برطرف خواهد ساخت و نظارت بیشتری را فراهم می‌کند. شاید عادل عبدالمهدی با چنین جمع‌بندی‌ای دستور خود را درباره حشد الشعبی صادر کرده است.

دانایی‌فر در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه «آیا دستور عبدالمهدی به این معناست که برخی گروه‌های سیاسی عراق که شاخه نظامی دارند، باید این شاخه از آنها منفک شود تا بتوانند به فعالیت سیاسی خود ادامه دهند؟» اظهار کرد: حشد الشعبی از تمام مردم و گروه‌های سیاسی عراقی تشکیل شده است. شما می‌دانید که برخی احزاب می‌توانند تجلی اراده مردم باشند. طبیعی است که حشد الشعبی به منزله شاخه نظامی یک حزب نیست. حال، ممکن است حزبی یک مجموعه مسلحی داشته باشد. خب، آیا قانون اجازه چنین کاری را به آن می‌دهد یا خیر؟ تا آنجا که اطلاع دارم، ظاهرا این موضوع خیلی روشن نیست که آیا احزاب حق دارند، شاخه نظامی داشته باشند یا خیر؟ این مساله یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در بخش عربی و کردی است. مثلا پیشمرگان کرد آیا شاخه نظامی احزاب هستند یا نیروهای نظامی و امنیتی اقلیم کردستان عراق محسوب می‌شوند. به هرحال، آنچه مسلم است حشد الشعبی تابع احزاب عراق نیست.