البته صداوسیما با انتشار بیانیه‌ای توضیحاتی را درباره پخش این گزارش تصویری ارائه کرد، اما در میان همه واکنش‌های مطرح شده که اغلب پخش این گزارش را در این زمان تقبیح کرده‌اند، یک واکنش بیش از همه جالب توجه است؛ آن هم اظهارات مجتبی ذوالنوری نماینده قم است که به تازگی بر کرسی ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم تکیه زده است. او به‌عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس گفت: «این موضوع مخفی نبوده که شبکه سه سیما بخواهد افشا یا برملا کند، ولی این شبکه از یک نفت ریخته چراغی را روشن کرده است.» او حتی به حمایت از صداوسیما پرداخت و با بیان اینکه هجمه‌های اخیر به صداوسیما به‌دلیل روشنگری‌های رسانه ملی است، گفت: «صداوسیما سطحی از وظایف را انجام  می‌دهد و یکسری اطلاع‌رسانی‌ها و روشنگری‌هایی می‌کند که برخی مرجع ضمیر می‌شوند و تحملش برای آنها سخت است بنابراین شروع به انتقام‌جویی ناشیانه و غیرحرفه‌ای و غیرمنصفانه می‌کنند.» او افزود: «در حقیقت چیزی که دیگران آن را مطرح کردند سندی بر ناتوانی دشمن است که ما قادر هستیم نفت خود را بفروشیم.»

گلایه زنگنه از صداوسیما

ذوالنوری در شرایطی از مخفی نبودن مسیر حرکت نفتکش‌های ایرانی سخن می‌گوید که بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، دیروز در  جمع خبرنگاران درباره اعلام راه‌های فروش نفت و دور زدن تحریم‌ها در صداوسیما تاکید کرد که «اگر چیزهایی را که می‌گویند درست باشد، به معنی پنبه کردن چیزی است که ما رشته کرده بودیم.» براساس آنچه «ایلنا» گزارش داده است، زنگنه در پاسخ به اینکه آیا با صداوسیما و علی عسگری رئیس این سازمان درباره این موضوع صحبت شده است، گفت: «بله، صحبت کرده‌ایم اما ایشان گفتند که کسانی هم قبل از صداوسیما این کار را کرده‌اند و ما هم گفتیم تکثیر اشکال، رفع اشکال نمی‌کند. هیچ کس نباید کار خلاف کند. بعضی از رسانه‌های خارجی دشمن ما هستند یک کارهایی می‌کنند، اما حتی باز نشر این مطالب کار خوبی نیست و خلاف است.» وزیر نفت با بیان اینکه رسانه‌هایی مثل رویترز و برخی دیگر از رسانه‌ها دروغ می‌گویند، گفت: رسانه‌های داخلی نباید گول این دروغ‌ها را بخورند و حواسشان را خیلی جمع کنند. رسانه‌ها آنچه را بازنشر کنند که وزارت نفت تایید می‌کند.

جوابیه رسانه ملی

با این همه اما دیروز روابط عمومی برنامه «سلام صبح بخیر» در راستای «تنویر افکار عمومی» به حواشی مطرح شده در خصوص مسیریابی کشتی سالینا، پاسخ داد و به‌صورت تلویحی اعلام کرد که این برنامه تلویزیونی گزارش فایننشال تایمز را بازنشر کرد. در این جوابیه آمده است: «به‌رغم جو رسانه‌ای مبنی بر مشکوک بودن اقدام برنامه «سلام صبح بخیر» در خصوص اعلام مسیر دور زدن تحریم نفتی کشتی سالینا، اطلاعات مطرح شده در این برنامه، هفته قبل در قالب گزارشی با تصاویر ماهواره‌ای در نشریه بین‌المللی فایننشال تایمز همراه با عکس و جزئیات کامل‌تر منتشر شده است. بنابراین فرضیه افشای اسرار مملکتی و نقض محرمانه بودن این رویداد به کلی مردود است و قبلا این اطلاعات به‌صورت گسترده و با زبان انگلیسی رسانه‌ای شده است.» به نظر می‌رسد صداوسیما این موضوع را از نظر دور داشته که حتی بازنشر گزارش فایننشال تایمز درباره یک معامله نفتی ایران در دوران تحریم، آن هم در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، می‌تواند به معنای تایید این معامله و نیز تایید مسیرهای فروش نفت ایران در دوران تحریم باشد.

واکنش واعظی و ظریف

علاوه بر زنگنه، تعدادی دیگر از مقامات دولتی از جمله محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز به این اقدام صداوسیما واکنش نشان دادند. محمود واعظی دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به پخش برنامه‌ای از صداوسیما درباره دور زدن تحریم‌های نفتی گفت: «رئیس صداوسیما گفتند که هدف از پخش آن نشان دادن قدرت ایران در فروش نفت بوده است. البته اگر می‌خواهند چنین موضوعی را اعلام کنند به روش دیگری انجام دهند. باید مراقبت کنند که با اهدافی از این دست به نوعی اطلاعات خود را در اختیار دشمن قرار ندهیم.»

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هم تاکید کرد که انتشار برخی اطلاعات مربوط به فروش نفت در رسانه‌های داخلی در جهت منافع ملی نیست و به منافع ملی ضربه خواهد زد. ظریف همچنین گفت: وزیر نفت که از من ذی‌صلاح‌تر هستند تا در این زمینه صحبت کنند این کار را برای منافع ملی نامناسب می‌دانند.

البته این موضوع دیروز واکنش برخی نمایندگان مجلس را نیز برانگیخت و آنها حتی هیات نظارت بر صداوسیما را به باد انتقاد گرفتند. محمود صادقی نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در توییتی نوشت: آیا کار شبکه سه سیما در نمایش مسیر دور زدن تحریم‌های نفتی یک اقدام ضد امنیت ملی نیست!؟ هیات نظارت بر صداوسیما باز هم طبق معمول فقط «نظاره» می‌کند! دادستان چرا ورود نمی‌کند، همچنین عبدالکریم حسین‌زاده عضو دیگری از فراکسیون امید هم در توییتی نوشت: «آیا اقدام شبکه سه سیما در نمایش چگونگی دور زدن تحریم‌های نفتی، حتی اگر با هدف به رخ دشمن کشیدن هم باشد باز بر خلاف منافع ملی، در ضدیت با آن و خیانت به کشور و ملت نیست؟ حالا که امیدی به هیات نظارت بر صداوسیما نیست شورای عالی امنیت ملی حتما باید به موضوع ورود و برخورد جدی کند.» محمد کاظمی نایب رئیس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس هم در این باره گفت: امیدواریم این موضوع از روی عمد نباشد، اما این روزها صداوسیما در بسیاری از مسائل خلاف منافع ملی عمل می‌کند.

با این حال غلامرضا کاتب عضو هیأت نظارت بر صداوسیما با بیان اینکه هنوز این برنامه را مشاهده نکرده است، گفت: در صورتی که این برنامه خلاف سیاست‌های کلان نظام و دولت باشد این هیات برای رسیدگی به آن ورود می‌کند. او افزود: هنوز شکایتی در این مورد به این هیات نرسیده است، ولی دولت می‌تواند در این زمینه به هیات گزارش دهد و در صورتی که خلاف سیاست‌های نظام عمل شده شکایت خود را ارائه کند.

البته محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا هم در واکنش به این موضوع با تاکید بر اینکه «صداوسیما صاحب ندارد»، گفت: قدرت در آنجا دست رئیس، معاونان یا مدیر شبکه‌ها نیست. مهاجری با بیان اینکه در نگاه دوم برای اینکه بفهمیم چرا کسانی که در صداوسیما کار می‌کنند به وزیر نفت می‌پردازند، گفت: نباید این را از نظر دور بداریم که نفت به‌رغم بوی بدش پول شیرینی دارد. برداشت من این است که آقای زنگنه در مقابل بسیاری از زیاده‌خواهی‌های افراد ایستاده و نمی‌خواهد بابک زنجانی‌های دیگری درست شود. ولی یک عده نانشان در بابک زنجانی درست کردن است.  این فعال اصولگرا افزود: تا وقتی آقای زنگنه در مقابل این فضا ایستاده این‌ها هزینه‌هایی است که باید پرداخت کند و قطعا از این به بعد بدتر هم خواهد شد و باید منتظر باشیم که صداوسیما از کارهایی این چنینی بیشتر انجام دهد.