ظریف ضمن اشاره تلویحی به اینکه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه فقط شامل کشورهای اروپایی می‌شود، در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: «ایران نه عضو اتحادیه اروپاست و نه مشمول تحریم فروش نفت اروپا (به سوریه) می‌شود.» وی با لحنی کنایه‌آمیز درباره ادعای اتحادیه اروپا برای عدم اجرای تحریم‌های فراسرزمینی توضیح داد: «تا جایی که می‌دانم اتحادیه اروپا ضد فراسرزمین‌گرایی بود.» وزیرخارجه ایران با تاکید بر غیرقانونی بودن توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط نظامیان بریتانیایی در آب‌های سرزمینی اسپانیا گفت: «(این اقدام) که به نیابت از «تیم ب» انجام شد، دزدی دریایی است.» ظریف در پایان تاکید کرد این اقدام نظامیان انگلیس «یک بدعت خطرناک است که باید همین الان پایان یابد.»

وی همچنین توییتی از «کارل بیلت» نخست‌وزیر پیشین سوئد را نقل قول کرد و نوشت: «دقیقا.» کارل بیلت، رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا و نخست‌وزیر پیشین سوئد در توییتی نوشته بود: «منطق توقیف نفتکشی که عازم سوریه بود مرا قانع نمی‌کند. آنها به تحریم‌های اتحادیه اروپا ارجاع می‌دهند، اما ایران عضو اتحادیه اروپا نیست و اروپا اصولا نمی‌تواند تحریم‌های خود را به دیگران تحمیل کند. این دقیقا همان کاری است که آمریکا می‌کند.» همزمان وزارت‌خارجه روسیه نیز اقدام نیروهای دریایی انگلیس در توقیف نفتکش حامل نفت ایرانی را محکوم کرد. به گزارش «ایسنا» وزارت‌خارجه روسیه در واکنش به خبر توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط انگلیس در بیانیه‌ای نوشت: «ما توقیف ابرنفتکش با پرچم پاناما توسط دولت جبل‌الطارق و نیروهای دریایی انگلیس در چهارم جولای را محکوم می‌کنیم. توقیف این نفتکش و محموله‌اش تنها منجر به وخیم‌تر شدن شرایط حول محور ایران و سوریه می‌شود.»

حضور مجدد سفیر انگلیس در وزارت امورخارجه

از سوی دیگر راب مک‌ایر، سفیر انگلیس در تهران صبح روز دوشنبه برای سومین‌بار در طول یک هفته گذشته در وزارت امورخارجه حضور یافت تا درباره آخرین وضعیت نفتکش حامل نفت ایران که روز پنج‌شنبه از سوی نیروی دریایی ارتش انگلیس به‌صورت غیرقانونی توقیف شده، توضیحاتی ارائه کند. در این رابطه، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: «حضور سفیر انگلیس در وزارت امورخارجه احضار نبوده و دلیل آن پیگیری وزارت امورخارجه در موضوع نفتکش توقیف شده ایرانی در تنگه جبل‌الطارق و در چارچوب دیدارهای برنامه‌ریزی شده بوده است.» به گزارش «ایسنا» راب مک‌ایر هنگام خروج از ساختمان وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه علت حضور وی در این وزارتخانه چه بوده است، گفت: ! Just business (صرفا مسائل کاری!)   سفیر انگلیس در تهران ابتدا عصر پنج‌شنبه گذشته در اعتراض به توقیف نفتکش حامل نفت جمهوری اسلامی ایران توسط رئیس اداره سوم غرب اروپا به وزارت امورخارجه احضار شد و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را دریافت کرد. در این دیدار مدارک و مستندات مربوط به این نفتکش و محموله آن که حکایت از حرکت کاملا قانونی نفتکش دارد، در اختیار سفیر انگلیس قرار گرفت و تاکید شد جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت‌های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.ش