دولت جبل‌الطارق روز ۱۳ تیر در بیانیه‌ای رسمی از توقیف یک ابرنفتکش به نام «گریس ۱» در آب‌های خود خبر داد. به‌دنبال آن ایران ضمن اعتراض رسمی به این ماجرا از پیگیری حقوقی خود برای رفع توقیف این کشتی خبر داد. در همین حال به‌دنبال این ادعا که این نفتکش عازم سوریه بوده است روز یکشنبه عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه در یک نشست خبری این ادعا را تکذیب کرد. به گفته مقامات ایران این کشتی حامل ۲ میلیون بشکه نفت خام به مقصد دیگری به غیر از سوریه بوده است.

راهبرد جدیدی با عنوان مقاومت فعال

در همین حال روز گذشته سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری در مراسم تکریم و معارفه جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، با اشاره به بدعهدی آمریکا و اروپا در موضوع برجام اظهار کرد: با وجود خُلف وعده غرب در قبال برجام، نظام جمهوری اسلامی ایران یک‌سال صبر کرد و اجازه داد که همه مردم و حکومت‌های جهان مطمئن شوند که ما نسبت به تعهدات خود پایبند هستیم.

وی افزود: ایران اسلامی نشان داد که جنگ‌طلب نیست و قصد بدعهدی و تعرض به دیگران را ندارد و این دشمن است که بدعهدی می‌کند، اما از اردیبهشت امسال و در دوره‌ای تازه، مصمم شد که راهبرد جدیدی با عنوان «مقاومت فعال» را در پیش بگیرد؛ دوره‌ای که برابر تدابیر عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی، دوره‌ای است که ما نه از جنگ می‌هراسیم و نه از جنگ استقبال می‌کنیم. در این دوره، مذاکره به معنای تسلیم است؛ بنابراین به آن «نه قاطع» می‌گوییم.

همچنین به گزارش «ایلنا» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: نیروهای مسلح کشور گوش به فرمان ولایت، پای کار و دست به ماشه آماده پاسخ به‌موقع به هر گونه اقدام خصمانه دشمن هستند.

نقطه فشار حداکثری

همزمان روز گذشته فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همایش سالانه فرماندهان نیروی زمینی سپاه در مشهد گفت: در نقطه فشار حداکثری قرار گرفته‌ایم، اما دشمن بیش از این توان ندارد و در تهدیداتش به اشباع رسیده، ولی با این همه تهدیدهای او متوقف نمی‌شود. در عین حال جمهوری اسلامی ایران نیز در طول ۴۰ سال اخیر رشد کرده و حقیقت نظام جمهوری اسلامی برای دشمنان پذیرفته شده است. به گزارش «ایرنا» سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی افزود: راهبردهای دشمن در برابر نظام جمهوری اسلامی ایران تغییر کرده؛ به‌طوری‌که جنگ را همزمان در همه میدان‌ها فعال کرده و همه قدرت خود را در عرصه‌های نظامی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران به‌کار گرفته است.

وی ادامه داد: با این وجود تهدید دشمن برای ما موهبت است و هرچه این تهدیدات بزرگ‌تر باشد سودمندتر است. تا با قدرت‌های جهانی دست و پنجه نرم نکنیم جهانی نمی‌شویم. هرچه زمان می‌گذرد تهدیدات دشمن شکل جدی‌تر به خود می‌گیرد، فضای منازعه شدیدتر و دشمن به ما نزدیک‌تر می‌شود. فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در چنین شرایطی مقابله به فرسایش کشیده است، اما فرسودگی دشمن بیش از ما است چون دارای گسترش بیش از حد است و قدرت جایگزینی نیروی انسانی ندارد. انگیزه و آرمان هم ندارد و ما می‌توانیم در یک بازه طولانی از زمان بر آنها غلبه کنیم.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: هر جنگی پایانه‌ای دارد و پایانه همه نبردها روی زمین است. حسن نیروی زمینی سپاه پاسداران در این است که هرگز از میدان نبرد جدا نشده است. همایش فرماندهان نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همه ساله به‌منظور جمع‌بندی برنامه‌های یک سال گذشته نیروی زمینی، قرارگاه و یگان‌هایی که در مناطق عملیاتی مسوولیت ایجاد امنیت را بر عهده دارند و نیز به‌منظور بررسی و تحلیل عملکرد برگزار می‌شود.

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تبیین ابعاد قدرت در نیروی زمینی سپاه گفت: به‌فضل الهی با حضور نیروی زمینی سپاه و سایر نیروهای مسلح مدافع انقلاب و کشور، ما در هیچ جنگی روی زمین شکست نخواهیم خورد. فرمانده کل سپاه همچنین گفت: امروز دشمن در همه عرصه‌ها فعال است و در واقع ما در یک جنگ تمام عیار و همه‌جانبه با دشمن به سر می‌بریم.

آمادگی برای پیشگیری از جنگ

ازسوی دیگر سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این همایش گفت: آمادگی ما برای جنگ نیست؛ بلکه برای پیشگیری از جنگ بوده و هم اینک قدرت و توان نظامی جمهوری اسلامی در حد بسیار بالایی قرار دارد.