به نظر می‌رسد آمریکا در مقطع کنونی تلاش دارد تا علاوه بر فضاسازی روانی علیه ایران، طرح‌هایی را نیز برای فشار بر جمهوری اسلامی عملیاتی کند.  دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان دیدار با امیر قطر در کاخ سفید با مطرح کردن ادعاهایی علیه تهران، به جمهوری اسلامی ایران برای کارهای بسیار بدی که انجام می‌دهد، هشدار داد و گفت «باید خیلی مراقب» باشند. دونالد ترامپ روز سه‌شنبه ۱۸ تیرماه در کاخ سفید میزبان تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر بود. او دقایقی کوتاه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد و درباره ایران گفت: «خواهیم دید چه خواهد شد؛ ولی آنها الان کارهای بسیار بدی انجام می‌دهند. بهتر است خیلی مراقب باشند.» ترامپ همچنین از تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر، بابت میزبانی پایگاه هوایی آمریکا در این کشور تشکر کرد. دقایقی پس از این دیدار، ترامپ و امیر قطر به اتاق روزولت در کاخ سفید رفتند و چند  قرارداد به ارزش بالغ بر ۱۸۵ میلیارد دلار میان دو کشور به امضا رسید. یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه تایید کرد که ایران درصد غنی‌سازی اورانیوم را از ۶۷/ ۳ درصد بالاتر برده است. این دومین اقدام جمهوری اسلامی برای فشار به طرف‌های اروپایی است. ایران روز یکشنبه ۱۶ تیر ماه به‌صورت رسمی اعلام کرد نسبت به تعهد خود به توافق هسته‌ای درباره «میزان درصد و غلظت غنی‌سازی» پایبند نیست. رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده در واکنش به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی گفت که بهتر است ایران مراقب باشد.

طرح آمریکا برای تشکیل ائتلاف نظامی

از سوی دیگر ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات‌متحده می‌گوید آمریکا درحال بررسی طرحی است تا برای حفاظت و تضمین آزادی دریانوردی آب‌های بین‌المللی اطراف ایران و یمن یک ائتلاف نظامی تشکیل دهد. جوزف دانفورد سه‌شنبه شب ۱۸ تیر پس از دیدار با مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا و مارک اسپیر سرپرست وزارت دفاع آمریکا این مطلب را به خبرنگاران گفت. ایالات‌متحده مدعی است که جمهوری اسلامی ایران و برخی گروه‌های مورد حمایت تهران در بی‌ثباتی خاورمیانه نقش دارند. ژنرال دانفورد گفت: «ما درحال تبادل‌نظر با برخی کشورها هستیم تا ببینیم اگر می‌توانیم یک ائتلاف برای اطمینان از آزادی کشتیرانی در تنگه‌های هرمز و باب المندب تشکیل دهیم.» به گزارش رویترز، در این طرح که در روزهای اخیر نهایی شد، ایالات‌متحده هدایت راهبردی و فرماندهی کشتیرانی را فراهم می‌کند و متحدان در نزدیکی ناوگان ایالات‌متحده کشتی‌های تجاری را با پرچم‌های خود همراهی و اسکورت می‌کنند. ژنرال دانفورد افزود: «در هفته‌های آینده احتمالا مشخص می‌شود که چه کشورهایی اراده سیاسی برای حمایت از این ابتکار دارند؛ سپس ما با نیروهای نظامی برای شناسایی توانایی‌های ویژه که از این طرح پشتیبانی می‌کند، کار خواهیم کرد.» رویترز در این گزارش نوشته است که ایران به‌صورت طولانی مدت تهدید کرده که اگر نتواند نفت خود را صادر کند تنگه هرمز را خواهد بست جایی که نزدیک به یک پنجم نفت جهان از آن عبور می‌کند. دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تلاش می‌کند با استفاده از منع صادرات نفت ایران، این کشور را برای مذاکره دوباره برنامه اتمی‌اش تحت فشار قرار دهد. رویترز ادامه می‌دهد: «حملات به نفتکش‌ها در دریای عمان، به پیشنهاد آمریکا برای ایجاد ائتلاف بین‌المللی حفاظت از دریانوردی در تنگه هرمز، قدرت پذیرش داده است.»

کانال ارتباطی پنهانی بین ایران و آمریکا وجود ندارد‌‎

همچنین برایان هوک، نماینده ویژه وزارت‌خارجه ایالات‌متحده در امور ایران، به شبکه خبری العربیه، گفته ایران «بارها» پیشنهاد بازگشت به دیپلماسی از سوی آمریکا را رد کرده و «درحال‌حاضر کانال ارتباطی بین ایالات‌متحده و ایران برقرار نیست.» به گزارش «انتخاب» هوک ضمن تاکید بر «لزوم تغییر رفتار» جمهوری اسلامی، ایران را عامل حملات و تهدیدهایی در بیشتر قاره‌های جهان توصیف کرده و می‌گوید توافق تازه با تهران باید «تمامی تهدیدهای ایران برای صلح و امنیت» را در برگیرد.  همچنین به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت که آمریکا به‌دنبال یک توافق مورد تایید کنگره این کشور با ایران است تا جایگزین توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سال گذشته از آن خارج شد. هوک همچنین به الجزیره گفته است که ممکن است آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال کند.