ادعای ناکارآمدی نظام ناروا است عكس: president.ir

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ۱۴ ماه است سخت‌ترین تحریم را به ایران تحمیل کردند، اما مقاومت ملت آنها را در همه صحنه‌های بین‌المللی شکست داد، تاکید کرد: این تحریم‌ها چنانچه علیه هر ملت دیگری بود، بی‌تردید آن ملت را از پا در می‌آورد؛ اما ملت غیور و مقاوم ایران اسلامی طی این ۱۴ ماه با قدرت در برابر آن ایستادگی کرده است.

روحانی با تاکید بر اینکه امروز راهی جز وحدت، اتحاد و کمک به یکدیگر در پیش روی ملت ایران قرار ندارد، گفت: ملت ایران اگر چه سختی و مشکلات دارند، اما دل‌زنده هستند و از روحیه بلندی در برابر دشمنان برخوردارند. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مردم ایران با مشکلاتی مواجه بوده و در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند، گفت: به‌رغم همه این مشکلات ملت ایران دست در دست یکدیگر و در کنار هم ایستاده‌اند و از مشکلات عبور خواهند کرد و این یک سخن شعاری و تبلیغاتی نیست، بلکه مبتنی‌بر آمار و دلایل منطقی است. روحانی تصریح کرد: آنهایی که ادعا می‌کنند ملت ایران را از مسیر پیشرفت بازداشته‌اند و عده‌ای که در کاخ سفید مدعی هستند که اقتصاد ایران را به شکست کشانده‌اند، بدانند که این حرفشان ناصحیح و ناروا ست.

روحانی تاکید کرد: در ۱۴ ماهی که فشار تحریم‌ها تشدید شده است، بدهی خارجی کشورمان کاهش یافته است. به نحوی که در سال ۹۶، رقمی حدود ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بدهی خارجی داشتیم و امروز رقم بدهی خارجی کشورمان به ۵/ ۹ میلیارد رسیده است و این به آن معناست که حدود ۲۵ درصد از بدهی خارجی‌مان کاهش یافته و این موفقیت و پیروزی ملت ایران است و نشان می‌دهد که به‌رغم سختی‌ها، به سمت بیگانگان و صندوق‌های بین‌المللی دست دراز نکردیم و روی پای خود ایستادیم و در عین حال توانستیم بخشی از بدهی‌های سال‌های گذشته خود را پرداخت کنیم.

رئیس‌جمهوری با طرح این سوال که آیا در طول یک‌سال گذشته به‌رغم تمام فشارها، رقم اشتغال در کشورمان افزایش داشته است، اظهار کرد: از سال گذشته تا امروز بیکاری براساس آمار کاهش یافته است؛ به نحوی که آمار بیکاری در سال گذشته ۱/ ۱۲ درصد بود و امروز ۸/ ۱۰ درصد است و در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۳۲۱ هزار اشتغال ایجاد شده است و این در سایه تلاش همه مردم، اعم از صنعتگران، کارآفرینان، کارگران، کشاورزان و جوانان است که توانستیم اشتغال را افزایش دهیم، زمین‌های کشاورزی را آباد کنیم و در گندم خودکفا شویم.

روحانی همچنین تاکید کرد: مردم ایران در همه شرایط و سختی‌ها در کنار یکدیگر قرار دارند و از یکدیگر حمایت و پشتیبانی می‌کنند؛ همچنان که در سیل بنیان‌کن اخیر، شاهد آن بودیم که همه مردم به صحنه آمدند و به هموطنان خود یاری رساندند؛ بنابراین ملت بزرگ ایران در همه شرایط در هوای گرم و سرد و در روز روشن و شب تاریک در کنار هم قرار دارند و همه با هم برادر هستیم. رئیس‌جمهور افزود: همه اقوام و مذاهب اعم از فارس، کرد، ترکمن، ترک، شیعه و سنی، متحد و برادر در کنار هم قرار دارند.

۸۱۱ میلیارد تومان برای طرح‌های استان

حسن روحانی که پس از رسیدن به خراسان شمالی در فرودگاه بجنورد از افتتاح پروژه‌های مهمی در حوزه برق، صنعت و کشاورزی در این خبر داده بود، ساعتی بعد در جمع مردم شیروان اعلام کرد که دولت در جریان این سفر تصمیم گرفته که ۸۱۱ میلیارد تومان، طرح و پروژه را در سطح استان آغاز کند. به گفته روحانی در سفر قبلی هیات دولت در سال ۹۴ وعده‌هایی داده شد که بخشی از آن اجرایی شده و تعدادی از پروژه‌ها نیمه کاره است، اما رقم اعتبار وعده داده‌شده که ۶۲۵ میلیارد تومان بود افزایش داشته و ۷۸۰ میلیارد تومان اعتبار پرداخت شده است و در این سفر تلاش خواهیم کرد که پروژه‌های نیمه‌کاره تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.

روحانی راه‌آهن را یکی از مهم‌ترین طرح‌ها و پروژه‌های دارای اهمیت برای مردم استان خراسان شمالی دانست و گفت: اولین بخش این پروژه اتصال راه‌آهن جوین به اسفراین است که برای آن ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص خواهیم داد. در مجموع در جریان این سفر ۴۰۰ میلیارد تومان در حوزه راه و راه‌آهن استان اعتبار پرداخت خواهد شد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای تکمیل استادیوم‌ها و در حوزه ورزش استان نیز ۷ میلیارد تومان اعتبار اختصاص خواهد یافت، یادآوری کرد: مجموع اعتباراتی که در این سفر اعم از اعتبارات دولتی و صندوق توسعه ملی و نیز اعتبارهای نهادهای غیردولتی که برای استان خراسان شمالی اختصاص خواهد یافت، حدود ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود و این نشان می‌دهد که دولت به فکر مردم استان است.

افتتاح دو واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی

همچنین روز گذشته با حضور رئیس‌جمهوری دو واحد بخار۱۶۰ مگاواتی نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان افتتاح شد که در مجموع  ۳۲۰ مگاوات برق تولید خواهد کرد. نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان شامل دو بخش بخار و گازی است که واحد گازی این نیروگاه در گذشته به بهره‌برداری رسیده است. واحد بخار این پروژه شامل سه فاز است که دو فاز به بهره‌برداری می‌رسد و یک فاز نیز در آینده بعد از تکمیل به بهره‌برداری خواهد رسید. به‌طور کلی با افتتاح این دو فاز میزان تولید برق در این نیروگاه به ۴۱۰ مگاوات خواهد رسید.

شرایط ما از دوران جنگ سخت‌تر است

حسن روحانی همچنین عصر یکشنبه در جلسه شورای اداری استان خراسان شمالی با بیان اینکه هر چه فشار خارجی بیشتر شود، حضور مردم در صحنه هم بیشتر می‌شود، اظهار کرد: با اطلاع می‌گویم شرایط ما از دوران جنگ سخت‌تر است؛ اما مطمئنم مثل جنگ با مقاومت پیروز می‌شویم. به گزارش «ایسنا» روحانی با بیان اینکه تعداد کمی از فعالان اقتصادی در شرایط سخت کشور سوداگری و به ملت ظلم کردند، تاکید کرد: خدا را گواه می‌گیرم دولت با تمام قوا تلاش کرد؛ مردم و اکثر مسوولان همراهی کردند، اما عده‌ای هم ما و ملت را دور زدند.