به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت درنشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران، افزود: یکی از بحث‌های مهمی که در اصلاح ساختار بودجه دنبال می‌شود و در جلسه شنبه سران سه قوه دنبال شد اصلاح ساختار نظام مالیاتی و نظام تامین اجتماعی بود که در نظام مالیاتی باید از افرادی که برخوردار هستند بتوانیم دریافت‌های بسزایی داشته باشیم و به افرادی که نیازمند هستند در نظام تامین اجتماعی خدمات عمومی بیشتری را ارائه کنیم. وی افزود: برای ذی‌نفعان بهزیستی و مددجویان امسال افزایش هزار میلیاردی داشتیم و به ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید و احتساب فرد دیگر با ضریب خانواده محاسبه می‌شود. ربیعی همچنین درباره اهداف اصلی اصلاح ساختار بودجه کشور گفت: اصلاح ساختار بودجه یک هدف اولیه و اهداف فوری و دراز مدت دارد؛ هدف فوری آن است که اقتصاد کشور را از نوسانات قیمت نفت دور نگه داریم و اما هدف درازمدت آن برای آینده ایران و ثبات اقتصاد ایران است.

علائم خوب در اقتصاد کشور

ربیعی دربخش دیگری از این نشست خبری تصریح کرد: امروز علائم خوبی را در اقتصاد کشور می‌بینیم، تورم ماهانه کاهش پیدا کرده و ثبات نسبی در بازار ارز به‌وجود آمده است. همه با هم باید به ایجاد فضای آرام و امنیت روانی داخلی کمک کنند تا ثبات در بازارها ایجاد شود. ربیعی گفت: علاوه بر پایین‌آمدن نرخ تورم، نرخ رشد تولید صنعتی و کشاورزی ما در دو ماه اخیر بهبود پیدا کرده است. ۱۸ ماه سختی داشتیم، ولی ۲۴ ماه رو به بهبودی را خواهیم داشت. همچنین به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ربیعی افزود: از شوک او‌لیه تحریم عبور کردیم و شرایط خوبی را می‌بینم. سخنگوی دولت درمورد تشکیل بخش بازرگانی در وزارت صمت گفت: اختیارات حوزه بازرگانی وزارت صمت و همچنین اختیارات بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تفویض شد، در حقیقت هماهنگی بالایی میان وزیر جهاد کشاورزی و وزیر صمت ایجاد شده است.

لایحه مالیات بر درآمد فعالیت‌های اختلال زا

ربیعی در ادامه گفت: لایحه «مالیات بر درآمد فعالیت‌های اختلال‌زا» را در دستور کار داریم، پیش‌نویس این لایحه در هفته جاری از کمیسیون اقتصادی دولت به هیات دولت ارسال می‌شود و سعی می‌شود با اهرم مالیات، گرایش به این فعالیت‌ها به حداقل برسد.  سخنگوی دولت بیان کرد: حرکت پول‌های سرگردان که نتیجه سال‌ها افزایش نقدینگی بوده است می‌تواند بخشی از اقتصاد کشور را دچار مشکل کند. این لایحه می‌تواند مانع این‌گونه فعالیت‌ها شود و حرکت پول در اقتصاد و بازار را منطقی کند که به نفع همه است. این لایحه در هفته‌های آینده در دستور کار دولت قرار می‌گیرد. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی دولت با بیان اینکه قرار شده با اهرم مالیات، بر فعالیت‌های اختلال‌زا نظارت شود، گفت: ما مالیات بر سرمایه را در دستور کار داریم که مسکن هم بخشی از آن است اما شتاب‌زده عمل نمی‌کنیم تا سرمایه از این بخش خارج نشود.

بسته حمایتی، یارانه و گاندو

سخنگوی دولت درباره اظهارات وزیر اقتصاد درخصوص طراحی بسته حمایتی و ارائه آن به دولت، خاطرنشان کرد: ۸ هزار و ۴۰۰ میلیون تومان برای سیاست‌های اجتماعی پیش‌بینی کردیم که این بودجه برای اقشار خاص مانند زنان سرپرست خانوار و مددجویان در نظر گرفته شده است. طبق آخرین آماری که دارم ۱۱ میلیون نفر مشمول دریافت این بسته‌های ۳۰۰ هزار تومانی بودند که در ماه مبارک رمضان داده شد. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه حذف سه دهک از دریافت یارانه‌ها از چه زمانی اجرایی خواهد شد، گفت: در خبرها آمده بود یارانه نان حذف شده است که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و یارانه نان حذف نخواهد شد، آنچه اتفاق افتاد برای آردهای صنعتی بود. ربیعی ادامه داد: درخصوص حذف سه دهک از دریافت یارانه‌ها باید بگویم به‌طور سنتی هر اندازه مقدور باشد انجام می‌دهیم. در سال‌های ۹۴ و ۹۵ پنج میلیون نفر از سه دهک حذف کردیم، برنامه جدیدی نیست و همان قبلی است. ربیعی درپاسخ به سوالی درمورد سریال گاندو درباره تبادل جیسون رضائیان گفت: زمانی که بحث زندانیان در مکاتبات برجام مطرح می‌شود، اصلا رضاییان دستگیر نشده بود. او با بیان اینکه یک سریال را در حد یک سریال باید بررسی کرد، گفت: البته در ژانرهای اطلاعاتی باید خوانش با اصل موضوع هماهنگی داشته باشد.