به گزارش «ایسنا» جرمی‌ هانت، وزیر امورخارجه انگلیس در تماسی تلفنی با محمدجواد ظریف با تاکید بر حق ایران بر صادرات نفت خود، و با ابراز نگرانی از افزایش تنش‌ها در منطقه، ابراز امیدواری کرد که نتایج بررسی‌های حقوقی و قضایی در جبل‌الطارق موجب رهاسازی هر چه زودتر نفتکش گریس وان که حامل نفت ایران بود، شود. با این حال‌ هانت روز شنبه گفت که او «گفت‌وگویی سازنده» با وزیرخارجه ایران داشته است. او در توییتر نوشت: «من به او اطمینان دادم که نگرانی ما مقصد نفتکش است، نه مبدا آن. و بریتانیا آزادی این کشتی را تسهیل خواهد کرد اگر ضمانت دریافت کند که به سوریه نخواهد رفت.» او افزود که محمدجواد ظریف می‌خواهد مساله را حل کند و «دنبال تشدید» موضوع نیست.

در این گفت‌وگوی تلفنی، وزیر امورخارجه ایران با تاکید بر غیرقانونی بودن تحریم‌های نفتی آمریکا گفت: جمهوری اسلامی ایران به صادرات نفت خود در هر شرایطی ادامه خواهد داد. ظریف با اشاره به مقصد قانونی نفتکش گریس وان در شرق مدیترانه افزود: اتحادیه اروپا که همواره مخالف اعمال فراسرزمینی تحریم‌های آمریکا بوده است، نمی‌تواند خود به چنین اقدامی مبادرت ورزد و دولت انگلیس باید سریعا نسبت به پایان توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی، تمهیدات لازم را به عمل آورد. در این گفت‌وگو ظریف همچنین درخصوص نازنین زاغری و دیگر افراد دوتابعیتی که به‌دلیل جرائم امنیتی در ایران دستگیر شده‌اند، خطاب به همتای انگلیسی خود گفت: دستگیری و محاکمه این افراد براساس روال‌های کاملا قانونی صورت گرفته است و از دولت انگلیس انتظار می‌رود به اجرای قانون و استقلال قوه قضائیه در جمهوری اسلامی ایران احترام بگذارد.

دریافت ضمانت

این گفت‌وگوی تلفنی درحالی صورت گرفت که پیش‌تر جرمی ‌هانت وزیرخارجه بریتانیا گفته بود نفتکش ایرانی که نیروی دریایی بریتانیا در جبل‌الطارق توقیف کرده می‌تواند آزاد شود، به شرط آنکه به بریتانیا ضمانت داده شود به سوریه نمی‌رود. نفتکش «گریس وان» ۱۰ روز پیش به ظن نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف شد. ایران توقیف این کشتی را «دزدی دریایی» خواند. در مقابل بریتانیا مدعی شد که قایق‌های ایرانی در خلیج‌فارس سعی کردند سد راه یک نفتکش بریتانیایی شوند.

توقیف نفتکش، آزادی کادر

از سوی دیگر پلیس جبل‌ الطارق اعلام کرد که اعضای بازداشت‌شده نفتکش توقیف‌شده حامل نفت ایران با وثیقه آزاد شده‌اند. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، پلیس جبل‌الطارق روز جمعه اعلام کرد که تمامی افراد نفتکش ایرانی «گریس وان» با وثیقه آزاد شده‌اند. این نفتکش هفته گذشته، توسط انگلیس با سوءظن اینکه تحریم‌های اروپا را با انتقال نفت به سوریه نقض کرده ، توقیف شده بود. پلیس جبل‌الطارق پیش از این گفته بود که یک روز پس از دستگیری کاپیتان و ناخدای اول کشتی، دو کمک ناخدای دیگر را بازداشت کرده است. پلیس این منطقه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمام این چهار نفر از اعضای کادر نفتکش یادشده با شروطی مشمول ضمانت شده‌اند. توضیح بیشتری ارائه نشده اما گفته شده است که تحقیقات ادامه داشته و نفتکش «گریس وان» همچنان توقیف است.

امنیت آبراه‌های منطقه را کشورهای منطقه تامین می‌کنند

همچنین علی ربیعی، سخنگوی دولت درباره توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق گفت: اقدامات حقوقی لازم را برای نفتکش توقیف شده ایرانی توسط نیروهای نظامی انگلیس را پیگیری می‌کنیم؛ اساسا دادگاه جبل الطارق و اقداماتی که صورت می‌گیرد تحت تاثیر سیاست‌های دولت انگلیس بوده و واقعی نیست و خوشبختانه خود دادگاه نیز اسناد محکمی را نتوانست به‌دست بیاورد و خدمه کشتی را آزاد کرد. سخنگوی دولت در نشست خبری روز یکشنبه افزود: البته از شواهد امر و مجموعه اقدامات حقوقی که جمهوری اسلامی ایران به‌عمل آورده است و همچنین اظهارات اخیر انگلیسی‌ها می‌توان پیش‌بینی کرد که آنها منصرف خواهند شد چون مقصد این کشتی جایی نیست که انگلیسی‌ها اعلام کرده‌اند. او تاکید کرد: اتحادیه اروپا نیز دیدگاه و واکنش یکسانی در زمینه توقیف این نفتکش، با انگلیسی‌ها ندارد و انگلیسی‌ها در این موضوع تنها مانده‌اند. آنها اعلام کرده‌اند می‌خواهند ناو به منطقه بفرستند، اما توصیه ما این است که به جای اعزام ناو، بگذارند امنیت منطقه و آبراه‌های کشتیرانی منطقه توسط کشورهای منطقه به شکل بهتری تامین شود.

حضور نظامی ما در منطقه در پی تنش با ایران نیست

از سوی دیگر سر جان لوریمر، مشاور ارشد وزیر دفاع انگلیس در امور منطقه غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی امارات (وام) گفت: اعزام نیروهای نظامی ارتش انگلیس به خاورمیانه، پاسخ مستقیم به تنش‌های موجود با ایران در منطقه نیست و  ربطی به تنش‌های موجود با ایران ندارد. به گزارش «ایسنا» او که اخیرا به امارات سفر کرده است، افزود: این اقدام انگلیس از پیش برنامه‌ریزی شده است و پاسخ مستقیم به تنش‌های موجود نیست و تداوم حضور نظامی ما نشان‌دهنده این مساله است. او با اشاره به اینکه انگلیس بیش از ۱۵۰۰ نیرو به علاوه چندین کشتی و پیشرفته‌ترین هواپیمای نظامی را در منطقه مستقر کرده است، گفت: کشور ما به‌دنبال راه‌حل دیپلماتیک برای کاهش تنش است. جان لوریمر در رابطه با کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: ما به‌طور روشن اعلام کردیم که پایبندی ما به برجام به پایبندی کامل ایران بستگی دارد؛ ما از این تصمیم آنها متاسف هستیم. این مقام انگلیسی گفت که کشورش از ایران می‌خواهد که این اقدامات را متوقف کند و از مسائلی که منجر به تضعیف برجام می‌شود، خودداری کند.