ایران و انگلیس در مسیر تقابل نظامی؟!

به گزارش پایگاه خبری «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب به نقل از یکی از سخنگوهای وزارت دفاع بریتانیا در مصاحبه با خبرنگاران آمده است: «قایق‌های ایرانی بر خلاف قوانین بین‌المللی تلاش کردند که مانع عبور یک کشتی تجاری ما از تنگه هرمز شوند. ما از مقامات ایرانی درخواست می‌کنیم که از تشدید تنش در منطقه پرهیز کنند.»

خوب است بدانید که تقریبا ۳۰ درصد تجارت نفت دنیا از طریق این باریکه چهل کیلومتری انجام می‌شود. تهران قویا اتهامات بریتانیا را رد کرده است.

وزیرخارجه ایران در مصاحبه با خبرگزاری فارس‌نیوز بیانیه زیر را منتشر کرد: «هدف از این اتهامات تشدید تنش‌ها در منطقه است. آشکار است که آنها به‌دنبال سرپوش گذاشتن بر مواضع ضعیف خود هستند.»

هفته گذشته تفنگداران دریایی بریتانیا و پلیس محلی یک نفتکش ایرانی را در سواحل جبل‌الطارق در ورودی منتهی به مدیترانه توقیف کردند. مقامات بریتانیایی ادعا می‌کنند که نفتکش گریس‌ وان احتمالا بر خلاف تحریم‌های اتحادیه اروپا درحال انتقال نفت به سوریه بوده است.

یک تحلیلگر در این ارتباط گفت: «به‌نظر من ایران برای مدتی طولانی درحال ارسال نفتکش‌های خود به سوریه بوده است. اما اولین‌بار است که نفتکش آنها توقیف می‌شود. بریتانیایی‌ها قبلا دست به چنین اقدامی نزده بودند. به‌نظرم آنها به دستور دولت ترامپ این ماموریت را انجام داده‌اند.»

وی ادامه داد: «به‌نظر می‌رسد که این اقدام بخشی از کمپین فشار حداکثری آمریکا علیه تهران بوده است. باید توجه داشت که ایران درحال مذاکره با اروپایی‌ها برای نجات دادن توافق هسته‌ای است، به همین خاطر اقدام اخیر بریتانیایی‌ها به روند مذاکرات خدشه وارد خواهد کرد.»

روحانی و اصلاح‌طلبان ایران با تکیه بر توافق برنامه جامع اقدام مشترک توانستند در انتخابات پیروز شوند. این توافق در ازای برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی محدودیت‌هایی را بر روی برنامه هسته‌ای تهران اعمال می‌کند. اما دولت ترامپ از این توافق خارج شد و دوباره تحریم‌های اقتصادی را اعمال کرد. به همین دلیل، در ماه‌های اخیر صادرات نفت ایران به میزان ۹۰ درصد کاهش یافته است.

در هفته‌های اخیر اصولگرایان، دولت حسن روحانی را برای واکنش نشان دادن به فشارهای آمریکا تحت‌فشار قرار داده‌اند. روزنامه اصولگرای کیهان بعد از حادثه هفته گذشته خواستار توقیف یک نفتکش بریتانیایی شد. محسن رضایی[دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام] ایران نیز در صفحه توییتر خود همین درخواست را مطرح کرد: «جمهوری‌اسلامی در تاریخ چهل ساله خود هیچ‌وقت آغازگر درگیری در منطقه نبوده است، اما ما در مقابل زورگویان و متحدان آنها ساکت نمی‌مانیم. در صورتی که بریتانیا نفتکش ایران را آزاد نکند، مقامات کشورمان باید دست به اقدام تلافی‌جویانه بزنند.»

وزارت‌خارجه ایران در ابتدا سفیر بریتانیا را احضار کرد. محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران نیز در صفحه توییتر خود نوشت: «ایران عضو اتحادیه اروپا نیست و تحت محاصره نفتی این اتحادیه نیز قرار ندارد.» وزیر امورخارجه ایران این اقدام بریتانیا را دزدی دریایی توصیف کرد.

روحانی نیز بعد از جلسه دولت در روز چهارشنبه بریتانیا را تهدید کرد که با عواقب این اقدام خود روبه‌رو خواهد شد.

گیل بارندولر، عضو ارشد مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه کالیفرنیا در مصاحبه با نشنال‌اینترست گفت بریتانیا قابلیت محدودی برای اسکورت کردن نفتکش‌های تجاری و تامین امنیت آب‌های منطقه دارد. پایگاه دریایی بریتانیا در بحرین در شرق کانال سوئز فقط می‌تواند حدود ۵۰۰ نیروی این کشور را اسکان دهد. به همین خاطر بریتانیا برای محافظت در مقابل ایران به کمک آمریکا نیاز خواهد داشت.

بارندولر در این ارتباط گفت: «ما همچون دهه ۱۹۸۰ در طول جنگ ایران-عراق می‌توانیم نفتکش‌های تجاری را اسکورت کنیم. اما نیروی دریایی آمریکا به ناوهای محافظ سبک دسترسی ندارد و باید از ناوهای هواپیمابر و ناوهای نابودگر گرانقیمت خود استفاده کند. اما در هر صورت ایرانی‌ها می‌توانند در یک جنگ احتمالی تهدیدات جدی برای کشتی‌های آمریکا ایجاد کنند.»

ایرانی‌ها تمایلی به شروع درگیری ندارند. در عوض، آنها در هفته‌های اخیر در واکنش به تحریم‌های نفتی دست به اقدامات تلافی‌جویانه‌ای زده‌اند. واقعیت این است که تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای و شروع کمپین فشار حداکثری باعث بی‌ثبات شدن منطقه شد.