روحانی با بیان اینکه این افراد عده زیادی نیستند، گفت: این سوداگران دلار را از ما گرفتند تا کالاهای اساسی برای رفع نیاز مردم وارد کنند، اما با عملکرد نادرست خود و با فرم‌های تقلبی به وظیفه خود عمل نکرده و مردم را دچار مشکل کردند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما در دولت با تمام توان برای حل مشکلات و مقابله با فشار دشمنان تلاش می‌کردیم، گفت: گاهی تلاش ما کارساز نبود و عده‌ای ما را دور می‌زدند که البته دستگیر شدند و باید طبق قانون با آنها برخورد شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به امضای توافق برجام بعد از مذاکرات سخت و فشرده با قدرت‌های بزرگ، با طرح این سوال که چه کسی موجب شد آمریکا از برجام خارج شود، گفت: آمریکایی‌ها بعد از خروج برجام تلاش کردند دنیا را دنبال خود بکشند و با وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران و جنگ اقتصادی، ایران را نیز مجبور به خروج از برجام کنند، اما ما که یک ملت و یک حکومت با تجربه هستیم و در مقابل یک دولت کم‌تجربه در آمریکا قرار داریم به طرف‌های دیگر برجام مهلت دادیم تا جبران کنند که البته در این مدت برخی از طرف‌های برجام از جمله روسیه و چین قدم‌هایی برداشتند و همکاری خوبی با ایران دارند، اما اروپایی‌ها نخواستند یا نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

رئیس‌جمهورگفت: ما گاهی سخن نرم می‌گوییم و به دشمنان خود فرصت می‌دهیم شاید هدایت شوند. اشکالی هم ندارد که اول با دشمن با منطق و نرم صحبت کنیم، اما صبر و تحمل ما هم حد و اندازه‌ای دارد و کاسه صبر روزی لبریز می‌شود.

روحانی با بیان اینکه یک عده افراد تازه‌کار در آمریکا روی کار آمده و بازی را به‌هم زدند تا ما را تحریک کنند، گفت: در برابر این بدعهدی‌ها ما استراتژی صبر راهبردی خود را از ۱۸ اردیبهشت امسال به اقدام متقابل تغییر دادیم و تاکید کردیم که در مقابل هر اقدامی از طرف مقابل، متقابل عمل می‌کنیم. اگر آنها با کاهش عمل کنند ما هم تعهدات خود را کاهش می‌دهیم، اگر برجام را نقض کنند ما هم نقض می‌کنیم. اگر هم تعهدات خود را به‌صورت کامل اجرا کنند ما نیز کامل اجرا خواهیم کرد. البته در این میان مذاکرات زیادی هم این روزها داریم، اما مسیر درستی را که انتخاب کرده‌ایم، پیش می‌بریم.