تکذیب سقوط پهپاد ایرانی توسط آمریکا

به‌دنبال این ادعا، محمدجواد ظریف روز پنج‌شنبه در گفت‌و‌گو با نشنال‌اینترست درباره این ادعای آمریکایی‌ها با بیان اینکه در تماسی که با تهران داشتم، ما هیچ اطلاعی درباره از دست دادن پهپاد نداریم، افزود: تا این زمان نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است. رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که آنها این پهپادرا هدف قرار داده‌اند. نمی‌دانیم این پهپاد [متعلق به] چه کسی است، ما اطلاعاتی نداریم. وزیر امورخارجه تاکید کرد: سقوط پهپاد ایرانی در حال بررسی است. ظریف همچنین دقایقی بعد از ادعای ترامپ مبنی‌بر سرنگونی یک فروند پهپاد ایرانی از سوی ناو آمریکایی در تنگه‌هرمز در توییتی با انتشار نقشه‌ای که مرزهای دو کشور ایران و آمریکا در آن برجسته شده است، در یک کلمه نوشت: «یادآوری». به گزارش «ایسنا» عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه نیز در واکنش به ادعای ترامپ مبنی‌بر ساقط شدن پهپاد ایرانی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «ما هیچ پهپادی را نه در تنگه‌هرمز و نه هیچ جای دیگر از دست نداده‌ایم، نگرانم که ناو یو‌اس‌اس‌باکسر اشتباهی یکی از پهپادهای خودشان را هدف قرار داده باشد!»

در همین حال، روابط‌عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در بیانیه‌ای با مضحک خواندن عملیات مورد ادعای آمریکایی‌ها در سرنگون کردن پهپاد ایرانی در تنگه‌هرمز اعلام کرد که به‌زودی تصاویر مربوط به ماموریت پهپاد شناسایی ایران که رئیس‌جمهور آمریکا مدعی سرنگونی آن شده بود منتشر خواهد شد و سند بی‌پایه و اساس بودن ادعای آنان در معرض افکار عمومی جهانیان قرار می‌گیرد. ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هم ادعای رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص سرنگونی پهپاد ایرانی را تکذیب و اعلام کرد تمام پهپادهای ما به سلامت به پایگاه بازگشته‌اند.

ادعای ترامپ و پنتاگون

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی مدعی سرنگونی یک پهپاد ایران شده است که پیش از این روز پنج‌شنبه ۳۰ خرداد، یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک»موسوم به« آر‌کیو۴ سی‌ترایتن» یا همان عقاب جهانی پس از تجاوز به حریم سرزمینی کشورمان، ازسوی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های ایران سرنگون شد. به‌دنبال این تجاوز، مقامات ایران در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل این اقدام آمریکا را نقض حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد، به‌ویژه بند ۴و ماده ۲ توصیف کرده و درواکنشی دیگر وزارت خارجه سفیر سوئیس را به‌عنوان حافظ منافع آمریکا فراخوانده و با ارائه یادداشت رسمی نسبت به تجاوز هواپیمای بدون سرنشین این کشور به قلمرو هوایی جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرد. از همین‌رو به‌نظر می‌رسد ادعای روز پنج‌شنبه ترامپ مبنی‌بر سرنگونی یکی از پهپادهای ایران واکنش به سرنگونی یکی از پیشرفته‌ترین پهپادهای این کشور به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیون دلار باشد.

به گزارش «ایسنا» ترامپ همچنین در ادامه سخنان روز پنج‌شنبه‌اش گفت: ایالات‌متحده حق دفاع از کارکنان و تاسیساتش را برای خود محفوظ می‌داند و تلاش‌های ایران برای ایجاد اختلال در آزادی دریانوردی و تجارت جهانی را محکوم می‌کند. ترامپ همچنین ویدئویی از اظهارات خود در این‌باره را در توییتر منتشر کرد و نوشت: «می‌خواهم همه را از اتفاقی که امروز در تنگه‌هرمز رخ داد و ناو باکسر نیز در آن نقش داشت، مطلع کنم.»

با این حال در توضیح پنتاگون درباره آنچه سرنگونی پهپاد ایرانی بیان می‌شود، به ایرانی بودن این پهپاد اشاره‌ای نشده است. به گزارش «ایسنا» جاناتان هافمن، سخنگوی پنتاگون در این‌باره مدعی شد: حدود ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی، ناو باکسر در آب‌های بین‌المللی قرار داشت و در حال انجام یک ترانزیت برنامه‌ریزی شده در محدوده تنگه‌هرمز بود.

او ادامه داد: یک هواپیمای بدون سرنشین در محدوده‌ای تهدیدآمیز به باکسر نزدیک شد. این ناو اقدامی تدافعی علیه این پهپاد به‌عمل آورد تا از تامین امنیت باکسر و خدمه‌اش اطمینان حاصل شود. به گزارش خبرآنلاین، پنتاگون نیز فیلمی را بازپخش کرده و ادعا کرده که ایرانی‌ها با ابابیل۳ بارها به ناوگان دریایی آمریکا نزدیک شده و عملیات شناسایی را با کیفیت بالا انجام داده‌اند، اما آمریکایی‌ها این‌بار چنین پهپادی را مورد هدف قرار دادند. یک منبع در کاخ سفید نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری الحدث عربستان مدعی شد که آمریکا به‌زودی ویدئوی سرنگونی پهپاد ایرانی را منتشر خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، این مقام آمریکایی افزود که واشنگتن دلایل آشکاری در سرنگونی پهپاد ایرانی در تنگه هرمز در اختیار دارد.

پاسخ سپاه پاسداران

در پاسخ به این ادعاها، روابط‌عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با بیان اینکه به‌زودی تصاویر پهپادهای سپاه از ناوچه آمریکایی و سند دروغین بودن ادعای آنان را منتشر می‌کنیم، اعلام کرد: این تصاویر نشان خواهد داد پهپاد نیروی هوافضای سپاه پیش از ورود ناوچه آمریکایی به تنگه‌هرمز در حال اجرای ماموریت جاری خود در منطقه بوده و ازجمله تصاویر مربوط به رصد و مراقبت از ناوچه مذکور را نیز قبل و حتی بعد از زمان مورد ادعای آمریکایی‌ها به ایستگاه خود ارسال و سالم به پایگاه خود بازگشته است.

روابط‌عمومی کل سپاه در بیانیه خود تاکید کرده است: یگان‌های دریایی و هوافضای سپاه براساس ماموریت‌های قانونی خود و در راستای برقراری امنیت آبراه تنگه‌هرمز و خلیج فارس، تحرکات بیگانگان به‌ویژه نیروهای تروریستی آمریکا و انگلیسی‌ها در این منطقه راهبردی را هوشمندانه و به‌طور مستمر تحت نظارت و کنترل دقیق داشته و با اشراف اطلاعاتی و آمادگی‌های مطمئن موجود، هرگونه اقدام تجاوزکارانه و خلاف قوانین و مقررات بین‌المللی آنان را با پاسخ متناسب، مواجه خواهند ساخت.

تغییر راهبرد دفاعی به تهاجمی

ازسوی دیگر فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بر حذر داشتن اتاق‌های فکر و جنگ جبهه دشمن از طراحی هرگونه ماجراجویی و شیطنت ضد ملت ایران تاکید کرد: در صورت خطای محاسباتی دشمنان، راهبرد دفاعی ما به راهبرد تهاجمی تغییر وضعیت داده و همه ظرفیت‌های ما سراسر تهاجمی می‌شوند. به گزارش «ایرنا» سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی عصر پنج‌شنبه در جریان بازدید و ارزیابی میزان آمادگی‌های دفاعی نیروهای مستقر در جزایر سه‌گانه و منطقه دریایی نازعات در خلیج فارس با تاکید بر اشراف اطلاعاتی و آمادگی مطلوب یگان‌های دریایی سپاه در صیانت از امنیت آب‌های سرزمینی ایران اسلامی گفت: منطقه خلیج فارس و تنگه‌هرمز و جزایر و سواحل مربوط به آن نه‌تنها برای ایران بلکه برای همه جهان، منطقه‌ای حساس و حیاتی بوده و جزء لاینفک اقتصاد جهانی به‌شمار می‌رود.

وی افزود: در عین حال این منطقه برای کشور بزرگ ایران، یک مفهوم دفاعی مطلق و کاملی دارد و ما برای دفاع از منافع حیاتی و مرزهای آبی و هوایی خود در این منطقه و جزایر و سواحل، گسترش دفاعی قدرتمندی را از نیروهای زمینی، دریایی و هوافضا شکل دادیم و از ذخایر و ظرفیت‌های تهاجمی فوق‌العاده بالایی نیز برخوردار هستیم. وی در ادامه با اشاره به راهبرد دفاع - تهاجم و تبیین سطح و عمق ویرانگری ناشی از «ضربه اول» و دشمنان در هنگام تهدید و تعرض عملی احتمالی، تاکید کرد: بسیار طبیعی است که ما در استراتژی؛ دفاعی عمل می‌کنیم، یعنی آغازگر و شروع‌کننده هیچ جنگی نیستیم، اما در تاکتیک وضعیت کاملا معکوس است و در صورتی که خطایی محاسباتی ازسوی دشمنان سرزند، راهبرد دفاعی ما به راهبرد تهاجمی تغییر وضعیت داده و همه ظرفیت‌های ما سراسر تهاجمی می‌شوند.

بازگشت سلامت همه پهپادها

در واکنشی دیگر سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح اعلام کرد: برخلاف ادعای واهی و برخاسته از توهم رئیس‌جمهور آمریکا، تمامی پهپادهای متعلق به جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه‌هرمز از جمله پهپاد مورد نظر رئیس‌جمهور آمریکا پس از انجام ماموریت شناسایی و کنترل برنامه‌ریزی شده به سلامت به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند و هیچ‌گونه گزارشی دال بر مقابله عملیاتی ناو یواس‌اس باکسر آمریکایی گزارش نشده است. به گزارش «ایرنا» سردار شکارچی اینگونه اظهارات بی‌پایه رئیس‌جمهور آمریکا را در راستای ایجاد التهاب و ناامن‌سازی منطقه مهم خلیج فارس و آبراه استراتژیک تنگه‌هرمز تلقی و اظهار کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره با هوشیاری کامل و طبق موازین بین‌المللی، ماموریت قانونی حراست، کنترل و مراقبت از امنیت خلیج فارس و تنگه‌هرمز را وظیفه قانونی خود می‌دانند.

هشدار تهران به واشنگتن

همچنین محمد جوادظریف در مصاحبه با نشریه «نشنال اینترست»  در مورد هشدار تهران به واشنگتن درباره هرگونه پاسخ به سرنگونی پهپاد متجاوز «تریتون MQ-۴C» گفت: هر نوع حمله آمریکا به دستور ترامپ علیه ایران، پاسخ تمام‌عیار ایران را در پی‌خواهد داشت و در این باره نیز بلافاصله بعد از سرنگونی پهپاد به ایالات‌متحده هشدار داده شد. به گزارش خبرگزاری فارس، ظریف در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا هر حمله مستقیم آمریکا خط قرمز ایران است، تاکید کرد: «ما از خودمان دفاع می‌کنیم. هر حمله‌ای با جواب بسیار سنگینی مواجه خواهد شد.»

واکنش سردار سلیمانی

در حساب توییتری منتسب به سردار قاسم سلیمانی نیز آمده است: «ترامپ فکرش مشغول چیزهای دیگری هست... امروز دلیل اساسی شکست‌های آمریکا در منطقه ما، نداشتن یک رهبری حکیمانه است. دلیل اصلی آن، حاکم بودن رهبران جاهل است.»

اوضاع در آستانه انفجار قرار دارد

در کنار واکنش‌های داخلی به ادعای تازه رئیس‌جمهوری آمریکا، روز گذشته سرگئی ریابکوف معاون وزیر امورخارجه روسیه گفت: متاسفیم که واشنگتن به تنش‌آ‌فرینی و اعمال فشار بر ایران ادامه می‌دهد. ریابکوف در واکنش به ادعای آمریکا در مورد سرنگون کردن هواپیمای ایرانی افزود: اوضاع نه‌تنها در آستانه انفجار قرار دارد، بلکه با خطر بروز درگیری روبه‌رو هستیم. تمرکز نیروها در منطقه خلیج فارس به حدی است که اجازه وقوع هر نوع حادثه‌ای را می‌دهد، اما نباید اجازه تنش‌آفرینی داد. به گزارش «ایرنا» وی با ابراز تاسف از اظهارات و اقدامات مقامات کاخ سفید علیه ایران اظهار کرد: طرف آمریکایی به‌رغم همه درخواست‌های ما و سایر کشورها به شدت و با لجاجت سیاست تنش‌آفرینی و فشار حداکثر بر ایران را ادامه می‌دهد. ریابکوف بار دیگر هشدار داد: این سیاست اشتباه است و پیچیدگی بیشتر اوضاع و بروز حوادث را در پی خواهد داشت.

ابراز نگرانی مرکل

در واکنشی دیگر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز گذشته در کنفرانسی خبری در واکنش به ادعای رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص ساقط کردن یک پهپاد ایرانی گفت: من نگران اوضاع خلیج فارس هستم. نمی‌شود بدون نگرانی به وضعیت منطقه نگریست. به گزارش «ایسنا» وی افزود: باید از تمامی فرصت‌ها برای برقراری روابط دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها استفاده کرد. در همین ارتباط آن‌طور که اعتمادآنلاین گزارش داده، برخی شنیده‌ها حاکی از آن است پهپاد مورد هدف قرار گرفته که ترامپ مدعی بود ایرانی است متعلق به کشور امارات بوده که البته این خبر هنوز تایید نشده است.