واشنگتن در نهم جولای پیشنهاد داده بود که تلاش‌ها برای حفاظت استراتژیک از آب‌های ایران و یمن افزایش یابد. آمریکا ایران را مسوول حمله به چند نفتکش در خلیج‌فارس می‌داند، اما جمهوری اسلامی ایران این مساله را تکذیب کرده است. در این خصوص، یک مقام پنتاگون روز پنج‌شنبه به رویترز اعلام کرد که شرکای آمریکا مخالف ارسال تسلیحات و نیروهای جنگنده جدید به خلیج‌فارس هستند. همچنین یک دیپلمات غربی دیگر با اشاره به اینکه آمریکا خواهان ایجاد یک ائتلاف برای مقابله با حملات احتمالی است، اعلام کرد که هیچ‌کس نمی‌خواهد جزوی از اقدامات آمریکا برای اعمال فشار بیشتر علیه ایران باشد.

بی‌میلی هند

همزمان کشتی‌های جنگی هند که درحال اسکورت نفتکش‌های این کشور در خلیج‌فارس هستند برای مدت زمان طولانی‌تری در خلیج‌فارس باقی می‌مانند اما به ائتلاف ضد ایرانی آمریکا نمی‌پیوندند. به گزارش خبرگزاری فارس، منابع آگاه ضمن اعلام این خبر به خبرگزاری رویترز گفتند دو کشتی جنگی هند که تحت پشتیبانی هواپیماهای تجسسی قرار دارند قصد پیوستن به ائتلافی را که ایالات‌متحده قصد دارد برای «تامین ایمنی تردد دریایی» در نزدیکی تنگه هرمز ایجاد کند، ندارند.طبق این گزارش، کشتی‌های نیروی دریایی هند از چند ماه پیش شناورهایی را که تحت پرچم این کشور حرکت می‌کنند هنگام ورود و خروج به آب‌های خلیج فارس و د‌ریای عمان اسکورت می‌کنند. یک مقام مطلع به موضوع گفت: «این رویه با وضعیتی که فعلا حاکم است متوقف نخواهد شد و ما در روزهای پیش‌رو در این منطقه حضور خواهیم داشت.»

آمادگی بحرین برای میزبانی

این درحالی است که وزارت‌خارجه بحرین در بیانیه‌ای از آمادگی این کشور برای میزبانی نشست ائتلاف ضدایرانی آمریکا خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت‌خارجه بحرین روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور آماده میزبانی نشست مربوط به امنیت کشتیرانی و هوانوردی با همکاری آمریکا و لهستان و مشارکت بیش از ۶۰ کشور است. در این بیانیه آمده است که «هدف از این اقدام بحرین، ایفای نقش برای کمک به برقراری امنیت و ثبات منطقه به‌دلیل خطراتی است که در سایه اقدامات ایران، منطقه را تهدید می‌کند و خطری بزرگ برای دریانوردی و هوانوردی در منطقه است.» طبق گزارش خبرگزاری بحرین (بنا) در این بیانیه همچنین تاکید شده است که این نشست «فرصتی برای رایزنی و تبادل دیدگاه کشورها درباره دستیابی به راهکارهایی جهت مقابله با خطر ایران و تضمین آزادی کشتیرانی در این منطقه راهبردی است.»