آخرین جلسه رسیدگی به پرونده نجفی عكس: ایسنا

او همچنین با بیان اینکه نجفی به‌صورت مستقیم به مرحومه شلیک نکرده است، اظهار کرد: موکلم اقرار به قتل شبه‌عمدی دارد. همچنین در این جلسه بخش‌هایی از بازسازی صحنه قتل توسط نجفی پخش شد و پوکه‌های گلوله‌های شلیک‌شده توسط اسلحه نجفی به سمت مقتول نشان داده شد. نجفی هفتم خردادماه سال‌جاری با معرفی خود به پلیس آگاهی به قتل میترا استاد همسر دومش اعتراف کرد. جسد میترا استاد در حمام منزلش در طبقه هفتم برج آرمیتا در منطقه سعادت‌آباد تهران پیداشد.

دفاعیات وکیل نجفی

در ابتدای سومین جلسه دادگاه، قاضی محمدی کشکولی گفت: اظهارنظرهایی که از سوی وکلا در خارج از دادگاه در قالب مصاحبه با رسانه‌ها انجام شده، از حیث هیات قضایی فاقد ارزش قضایی است و بار حقوقی دارند. به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه دادگاه به ارزیابی ایرادات وکلای نجفی می‌پردازد، گفت: ایراداتی که موثر در تصمیم دادگاه است مرتفع شده است. ابهاماتی وجود دارد که ان‌شاءالله روشن خواهد شد و جلسه را در وقت مقرر به پایان می‌رسانیم. در ادامه حمیدگودرزی یکی از وکلای محمدعلی نجفی با حضور در جایگاه با وارد کردن ایرادات ماهیتی به نواقص شکلی گفت: موکلم اقرار به قتل شبه عمدی دارد؛ در‌حالی‌که نماینده دادستان براساس ماده ۱۶۴ قانون مجازات اسلامی معتقد به قتل عمد از سوی موکلم است‌. این در حالی است که شاهدی وجود ندارد و حرف‌های آقای آقازاده به‌عنوان راننده نیز نمی‌تواند دلیلی بر اثبات نظریه دادستان باشد.    

گودرزی با بیان اینکه اقرار باید طبق موادی از قانون مجازات اسلامی روشن باشد و در غیر‌این صورت فاقد اعتبار قانونی است، گفت: افعال صادره از متهم فاقد عمد بوده است و گواهی هم وجود ندارد؛ در نتیجه کیفرخواست ناقص است و برخلاف موازین قانونی صادر شده است که استدعای عنایت دارم. این وکیل تصریح کرد: دادسرا در تحلیل واقعه رخ داده حتما مستحضر بوده که موضوع شلیک به میترا استاد از سه جنبه می‌توانسته انجام شود؛ یکی اصابت گلوله به قفسه سینه، دیگری اصابت گلوله به دست و دیگری هم اصابت گلوله به جسم سخت و کمانه کردن. دادسرا اینها را لحاظ نکرده است. لازم بود دادسرا اینها را تحلیل و سپس کیفرخواست صادر می‌کرد. وکیل نجفی گفت: آقای نجفی هیچ‌گاه در اعترافات خود نگفته است که اسلحه را گرفتم و مستقیم به سمت میترا شلیک کردم. آقای نجفی انگیزه خود را اختلاف خانوادگی مطرح کرده است و باید بگویم که موکلم هیچ گاه به قتل عمد اعتراف نکرده و تمام صحبت‌هایش از روز اول یکی بوده است.

وی گفت: نجفی بارها گفته است که میترا شانه مرا گرفته بود و چند بار گفتم ول کن که این کار را نکرد و کنترلی روی اسلحه نداشتم. گودرزی بیان کرد: گفته دادستانی که اعلام شده نجفی به قتل عمد اعتراف کرده با مندرجات پرونده مطابقت ندارد و از ایرادات پرونده است. وی گفت: صرفا قتل شبه عمدی بوده و برای آن سه دلیل داریم که یکی اعترافات نجفی است. نجفی از روز اولی که به اداره آگاهی مراجعه کرده قتل عمد را نپذیرفته است و تمام جملات و کلمات او یکسان بود و همه جا گفته قتل غیر‌عمد است.وکیل مدافع نجفی افزود: دادسرا باید روشن کند که شلیک گلوله به سمت مقتول مستقیم بوده یا غیرمستقیم تا مجهولات رفع شود. اگر شلیک گلوله مستقیم باشد نشان می‌دهد که قتل عمدی است و اگر شلیک غیر‌مستقیم باشد نشان می‌دهد متهم نمی‌دانسته گلوله به کجا اصابت می‌کند. اگر شلیک مستقیم باشد نشان دهنده قتل عمد است. ما می‌گوییم که نجفی در زمان شلیک کنترلی روی خود نداشته است. وی افزود: نجفی در تاریخ ۹/ ۳/ ۹۸ در اعترافات خود گفته که شلیک بدون اراده بود و در تاریخ ۱۲/ ۳/ ۹۸ گفته کنترلی روی اسلحه نداشتم و برای اینکه ثابت کنیم شلیک غیر‌ارادی بوده دلایلی داریم که یکی از دلایل اظهارات سرگرد عزتی کارشناس صحنه جرم است. سرگرد عزتی، در تاریخ ۲۶/ ۴/ ۹۸ در دادگاه گفت که محل اصابت گلوله نشان می‌دهد که متهم تعادل نداشته است.

گودرزی گفت: علاوه‌بر اینکه متهم به دفعات اقرار به قتل شبه‌عمدی دارد، بلکه از نظر علمی هم ثابت می‌شود که این قتل غیرعمدی است. وی با بیان اینکه در این پرونده دو فرضیه مطرح است، گفت: یک شلیک مستقیم به قفسه سینه که این فرضیه با توجه به اینکه گلوله کج به قفسه سینه اصابت کرده کاملا رد است. فرضیه دوم این است که گلوله به دست و سپس به قفسه سینه خورده باشد و با توجه به اینکه گلوله به‌صورت کج به قفسه سینه اصابت کرده و سپس به قلب آسیب رسانده است باز هم نشان می‌دهد که این فرضیه مردود است. وکیل مدافع نجفی تصریح کرد: من می‌خواهم امروز فرضیه سوم را مطرح کنم و آن این است که این امکان وجود دارد که گلوله به سقف یا کاشی‌ها شلیک و سپس به‌صورت غیرارادی و غیرقابل پیش‌بینی و از سمت بالا به ناحیه قفسه سینه اصابت کرده باشد. وی خطاب به رئیس دادگاه گفت: علت اینکه از ابتدا اصرار داشتم که وضع و شمایل گلوله مورد بررسی قرار گیرد به همین خاطر بود. گودرزی با اشاره به گزارش اولیه پزشکی قانونی گفت: در گزارش اولیه گفته شده است که گلوله به‌صورت مدور به بدن مقتوله اثبات کرده، اما در تحقیقات بعدی که در پزشکی قانونی روی جسد صورت می‌گیرد پزشکی قانونی با صراحت اعلام می‌کند که شلیک بیضی بوده است. وکیل متهم در رابطه با اینکه قتل شبه‌عمد است، گفت: شکل ارتباط گلوله در این میان مهم است. زمانی که گلوله مستقیم ورود می‌کند دایره شکل و وقتی غیرمستقیم است شکل بیضی دارد. پزشکی قانونی و امور جنایی اعلام کرده ورود گلوله به سینه بیضی شکل بوده؛ یعنی غیرمستقیم وارد شده است. همچنین ابعاد ورود گلوله نشان می‌دهد که اگر گلوله مستقیم وارد می‌شد به اندازه ابعاد گلوله یعنی ۹ تا ۱۰ میلی‌متر فضا ایجاد می‌کرد؛ در‌حالی‌که این‌گونه نبود و ۵/ ۱ تا‌۲ میلی‌متر را نشان می‌دهد. در محل اصابت گلوله خالکوبی و احتراق دیده نمی‌شود؛ چراکه اگر مستقیم وارد می‌شد این اثرات در بدن مرحومه قابل رویت بود. همچنین اگر مستقیم گلوله وارد می‌شد باید از بدن نیز به همان شکل خارج می‌شد؛ در‌حالی‌که می‌بینیم گلوله در پهلوی راست متوقف شده است. در ادامه گودرزی اعتراض خود را به دادگاه وارد دانست و گفت: نباید در چنین پرونده‌های مهمی فقط یک کارشناس از ابتدا تا انتها اظهارنظر کند.  

مجوز اسلحه نجفی

گودرزی در بخش دیگری از این دادگاه گفت: متهم به اداره آگاهی مراجعه و اسلحه را تحویل داده است. ما تصور می‌کردیم مجوز اسلحه تا ۸/ ۹۴ است که استعلام گرفتم و مشخص شد مجوز اسلحه تا سال ۹۶ بوده است. قاضی کشکولی گفت: مجوز اسلحه تا تاریخ ۲۷/ ۹/ ۹۶ بوده است. گودرزی ادامه داد: برای دادن مجوز اسلحه صلاحیت افراد بررسی می‌شود و اسلحه تا سال ۹۶ اعتبار داشته، اما بعد از این تاریخ صلاحیت آقای نجفی از بین نرفته است؛ زمانی که تاریخ اعتبار گواهینامه رانندگی هم تمام می‌شود صلاحیت راننده برای رانندگی از بین نمی‌رود. گودرزی گفت: طبق تبصره ۲ ماده ۱۶ قانون هر شخصی که اسلحه خود را داوطلبانه تسلیم کند مشمول تخفیف می‌شود و آقای نجفی نیز مشمول تبصره دو این قانون می‌شود. سپس قاضی کشکولی گفت: ایرادات و ابهامات وکیل مدافع در قالب اماره قضایی قابل بررسی است که به نحوی ادله علمی هم محسوب می‌شود.

ماجرای دکمه لباس

در ادامه رئیس دادگاه از محمدعلی نجفی پرسید آیا از شب قبل تا روز وقوع قتل به غیر‌از شما و همسرتان و فرزندش کس دیگری در منزل شما بود، که نجفی گفت: خیر. شب قبل برادر مرحومه تا ۱۰ و نیم شب منزل ما بود و رفت؛ اما بعد از آن به غیر‌از من و مهیار صفری کسی در منزل نبود. رئیس دادگاه از نجفی پرسید: شما مطرح کردید شب قبل از حادثه مشاجراتی داشتید و روز بعد ساعت ۸ و نیم مهیار صفری را از خواب بیدار و روانه مدرسه کردید. آیا در آن ساعت غیر‌ از شما و مرحومه کسی دیگر در منزل بود که نجفی بار دیگر پاسخ داد: خیر. قاضی از متهم پرسید آیا به غیر ‌از شما کسی آن اسلحه را حمل کرد و تحویل پلیس داد، زیرا شما در جلسه قبل گفتید که اسلحه را خودم از منزل خارج و همراهم به قم برده‌ام. همچنین قاضی با اشاره به اظهارات وکیل نجفی مبنی‌بر اینکه در کف حمام دکمه‌هایی پیدا شده است از نجفی پرسید آیا مشاجره داشتید؟ این دکمه‌ها متعلق به شماست؟

نجفی گفت: ما از زمانی که به خانه جدید رفتیم مشاجره فیزیکی نداشتیم و یک دکمه را می‌دانم که دکمه آستین پیراهنی است که با آن به قم رفتم.

در ادامه جلسه دادگاه سرهنگ عزتی راد و خانم‌ها اسماعیلی و عبادی از کارشناسان بررسی صحنه جرم در جایگاه حاضر شدند و توضیحاتی در مورد نحوه شلیک و گلوله‌ها ارائه کردند. سپس مهیار صفری، فرزند میترا استاد گفت: من در ساعت ۱۲:۱۰ به خانه آمدم و با جسد مادرم روبه‌رو شدم و پیراهنم را پاره کردم؛ زیرا دچار شوک عصبی شده بودم. وی افزود: دکمه مال پیراهن من است.

آخرین دفاعیات نجفی

در ادامه قاضی کشکولی بار دیگر تاکید کرد که ابهامات برطرف شده و از محمدعلی نجفی آخرین دفاع را اخذ کرد. قاضی محمدی کشکولی با تفهیم دوباره اتهامات و نحوه مرگ میترا استاد، سه اتهام نجفی اعم از مباشرت در قتل عمدی، صدمه غیرمنتهی به فوت و حمل سلاح غیرمجاز را به او تفهیم کرد. نجفی نیز گفت: من قصد قبلی برای شلیک و قتل نداشتم و همه شواهد نیز همین مطلب را تاکید می‌کند. وی یادآور شد: ما هفته قبل به دنبال پیدا کردن خانه و تلاش برای خرید منزل بودیم و اگر واقعا قصد قتل داشتم، راه‌هایی وجود داشت که خود را پنهان کنم. در این رابطه قصدی نداشتم و این حادثه ناشی از بی‌ارادگی و جنون آنی و خشم فراوانی بود که در آن لحظه داشتم. وی در پایان از درگاه خداوند درخواست عفو و بخشش کرد و گفت: به خانواده مرحومه استاد و بازماندگان تسلیت می‌گویم و از خداوند برای آنان صبر و اجر درخواست دارم‌.

تلاش برای کسب رضایت خانواده مقتول

به گزارش «ایسنا» پس از پایان سومین جلسه دادگاه، گودرزی وکیل مدافع نجفی، در جمع خبرنگاران گفت: برای گرفتن رضایت تلاش کردیم؛ اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. برادر میترا استاد نیز در پایان جلسه دیروز بار دیگر بر قصاص متهم پرونده قتل خواهرش تاکید کرد. او همچنین برخی خبرها از توافق برای ارائه مبلغ میلیاردی توسط نجفی در قبال رضایت را تکذیب کرد.