رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران و عمان مسوولیت اصلی تامین امنیت در منطقه تنگه هرمز را بر عهده دارند گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش می‌کند تا دریای عمان، خلیج‌فارس و تنگه هرمز مسیری امن و مطمئن برای کشتیرانی آزاد بین‌المللی باشد. روحانی تاکید کرد: حضور نیروهای خارجی نه‌تنها کمکی به امنیت منطقه نمی‌کند، بلکه عامل اصلی تنش خواهد بود. روحانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در هیچ دوره‌ای آغازگر تنش با دیگران نبوده و نخواهد بود گفت: اتفاقات ناخوشایند و تنش‌های امروز منطقه، ریشه در خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق برجام و تصورات واهی دولت این کشور دارد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق غیرقانونی بوده و هیچ سودی هم برای آنها نداشته و قطعا متضرر خواهند شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران همچنان با قدرت در برابر تخلف و هرگونه تخطی از مقررات که امنیت کشتیرانی در منطقه خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را به خطر بیندازد، خواهد ایستاد. «یوسف بن‌علوی» وزیر امورخارجه عمان نیز در این دیدار با اشاره به توافقات و برنامه‌ریزی‌های مسوولان دو کشور برای توسعه روابط تجاری و سرمایه‌گذاری فی‌مابین، اظهار کرد: دو ملت از توسعه روزافزون روابط و همکاری‌های ایران و عمان استقبال می‌کنند. بن‌علوی خاطرنشان کرد: امروز منطقه درحال گذر از بحران‌های ساختگی و نیابتی بوده و مطمئنا ایجاد امنیت پایدار و حقیقی در منطقه بدون حضور ایران، امکان‌پذیر نخواهد بود. او اظهار کرد: ایران و عمان با وجود همه چالش‌هایی که با آن روبه‌رو هستند، باید تمام تلاش خود را در راستای برقراری ثبات و امنیت پایدار در منطقه به‌کار گیرند.

راهبرد ایران ارتقای امنیت در منطقه است

همزمان علی لاریجانی در دیدار وزیرخارجه عمان با یادآوری مسائل منطقه، تاکید کرد: راهبرد جمهوری اسلامی ایران، ارتقای امنیت در منطقه است. به گزارش خانه‌ ملت، علی لاریجانی در این دیدار ضمن یادآوری دوستی دیرینه ایران و عمان در شرایط مختلف و جنگ تحمیلی گفت: نقش عمان در اوضاع منطقه را مثبت می‌دانیم، کما اینکه عمان در مساله هسته‌ای ایران نیز نقش مهمی ایفا کرد.

لاریجانی ادامه داد: توافق هسته‌ای در ایران مخالفانی داشت اما با توجه به مجموع شرایط پذیرفته شد، ولی آمریکا یک سال پیش از این توافق خارج شد و این اقدام توهین به بسیاری از کشورها از جمله ایران و عمان بود، با این حال جمهوری اسلامی ایران یک سال با درخواست روسای‌جمهور فرانسه و آلمان و البته انگلیسی‌ها، شرایط را تحمل کرد و به آنها فرصت جبران داد.او افزود: متاسفانه در این مدت اروپایی‌ها هیچ اقدامی انجام ندادند و به‌نظر می‌آید نتوانستند یا نمی‌خواستند و خلاف گفته بودند، بنابراین طبق توافق‌نامه هسته‌ای، ایران عمل متقابل براساس اصل «عمل به تعهدات به میزانی که طرف‌های مقابل به تعهدات عمل کنند» را انجام داد.

لاریجانی با اشاره به مسائل منطقه‌ای و نگرانی‌های موجود در این خصوص گفت: آمریکایی‌ها ایران را تحریم کردند، اما جای سوال است که چرا انگلیس به این موضوع ورود پیدا کرد، یا چرا کشتی ایرانی متوقف شد؟ انگلیسی‌ها کشتی ایران را دزدیده‌اند و ما نمی‌دانیم این چه فایده‌ای برای آنها دارد. او یادآور شد: برخی کشورهای منطقه برای دستیابی به امنیت پایدار باید رفتارشان را تغییر دهند، زیرا رفتار کنونی منطقه را مختل می‌کند. ظرفیت منطقه حدی دارد و نمی‌توان شاهد جنگ طولانی در یمن بود. در این دیدار بن‌علوی تاکید کرد: هدف ما اقناع جامعه جهانی در راستای دیپلماسی و ایجاد این باور است که «رخداد حوادثی که باعث آسیب به امنیت منطقه ما شود به همه کشورها آسیب می‌زند.

حضور ناوگان اروپایی پیام خصمانه‌ای دارد

از سوی دیگر، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری با رسانه‌ها در پاسخ به این سوال که گمانه‌زنی‌هایی درخصوص دیدار ظریف و وزیرخارجه عمان مبنی بر میانجیگری این کشور برای نفتکش بریتانیایی وجود دارد و اینکه بریتانیا اعلام کرده اگر ایران نفتکش بریتانیایی را تحویل بدهد اقدام متقابل اتفاق می‌افتد و همچنین گمانه‌زنی‌ها درخصوص وضعیت خانم زاغری اظهار کرد: کشورهای مختلفی برای گفت‌وگوها درخصوص امنیت منطقه به جمهوری اسلامی ایران می‌آیند و البته پیشنهادهای خیرخواهانه‌ای هم مطرح می‌کنند اما این به معنای قبول میانجیگری نیست؛ بحث گفت‌وگو با سخن گفتن متقابل و انتقال دیدگاه‌ها است و ما هم به این کشورها که خیرخواهانه به ایران سفر می‌کنند و مذاکراتی انجام می‌دهند احترام می‌گذاریم.

سخنگوی دولت بیان کرد: مواضع ایران در زمینه کشتی ایرانی به سرقت رفته از سوی دولت انگلستان مشخص است و براساس یک چارچوب حقوقی اقدام کرده‌ایم که آنها باید دست از سرقت بردارند و کشتی را آزاد کنند قطعا ما هم براساس حسن نیت تصمیم می‌گیریم. ربیعی عنوان کرد:‌ به ما گفته شده اعلام کنید که تضمین می‌کنید این کشتی نفت برای سوریه نخواهد بود البته ما قبلا این را اعلام کرده‌ایم که اصلا مقصدی اعلام نکرده‌ایم که برای سوریه بوده یا نبوده و اساسا ما این حق را برای یک کشور مجاز نمی‌دانیم تحریمی که یک گروه اعمال کرده سایر کشورها را وادار کند که از آن کشور تبعیت کنند.

 سخنگوی دولت تصریح کرد: ما پیش از این هم اعلام کرده‌ایم که مقصد ما سوریه نبوده و هیچ دلیلی نمی‌بینیم که بخواهیم تضمینی بدهیم. ما قائل به این نیستیم که سربازان اجرای تحریم‌های یک گروه از کشورها هستیم و همان‌طور که گفتیم اعتقادی هم به این موضوع نداریم که هر گروهی بتواند تحریمی بگذارد و همه از آن تبعیت کنند. وی بیان کرد:‌ چندی پیش هم شنیدم که می‌خواهند ناوگان اروپایی به خلیج‌فارس بیاورند. اعتقاد بر این است این قبیل اقدامات در شرایط کنونی تهدید‌کننده است و پیام خصمانه دارد و به تنش‌ها دامن خواهد زد. جمهوری اسلامی ایران از همه کشورها دعوت کرده و می‌کند که از حمایت این رفتارهای تحریک‌آمیز خودداری کنند. ربیعی گفت: ما کماکان معتقدیم که امنیت منطقه توسط کشورهای منطقه تامین شود و ایران بزرگ‌ترین مدافع تامین امنیت کشتیرانی در منطقه خواهد بود.