به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: «هفته گذشته نمایندگان مجلس تعدادی لایحه مهم را در ارتباط با سیاست خارجی کشور به تصویب رساندند. بسیاری از نمایندگان به‌دنبال تغییر سیاست خارجی جنگ‌طلبانه آمریکا در سال‌های گذشته هستند. آنها خواستار توقف حمایت نظامی آمریکا از جنگ عربستان در یمن شدند. آنها همچنین دولت ترامپ را موظف کردند که برای اقدام نظامی علیه ایران ابتدا از مجلس مجوز بگیرد و بدین ترتیب احتمال شروع جنگی دیگر در خاورمیانه را کاهش دادند.»

رو خانا، نماینده دموکرات کالیفرنیا و مت گائتز، نماینده جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا ضمیمه‌ای را به لایحه بودجه دفاعی سالانه اضافه کردند که براساس آن دولت بدون مجوز مجلس اجازه حمله به ایران را نخواهد داشت. تقریبا همه نمایندگان دموکرات و ۲۷ نماینده جمهوری‌خواه به این بند  از بودجه دفاعی سالانه رای مثبت دادند. البته پیش از این دو سناتور آمریکایی با نام‌های تام اودال و تیم کین نیز لایحه مشابهی را در کنگره آمریکا تصویب کرده بودند. همزمان، بیشتر کاندیدا‌های حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ به این اجماع رسیده‌اند که آمریکا باید دوباره به توافق برنامه جامع اقدام مشترک با ایران ملحق شود. آنها معتقدند که بازگشت به توافق هسته‌ای اولین گام برای احیای اعتبار آمریکا و تضمین منافع ملی کشور خواهد بود. خانم باربارا لی، نماینده ایالت کالیفرنیا و جان شاکوفسکی، نماینده ایالت ایلینویز لایحه‌ای را برای بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران ارائه کردند.

اقدامات اخیر کنگره و مجلس نمایندگان آمریکا بی‌سابقه بوده است. قانون‌گذاران آمریکایی در گذشته تمایلی به پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان آمریکا نشان نمی‌دادند. شاید بازگشت تیمی از افراد تندرو به کاخ سفید باعث شکل گرفتن این ائتلاف مشترک علیه جنگ‌طلبی شد. جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ و مایک پمپئو، وزیر امورخارجه کشور درحال سوق دادن کشور به سمت درگیری نظامی با تهران هستند. آنها با حمایت عربستان، امارات و اسرائیل توانستند سیاست خصمانه و جنگ‌طلبانه خود را در قبال ایران به محور اصلی رویکرد منطقه‌ای ترامپ تبدیل کنند. این درحالی است که تشدید تنش‌ها با تهران نتیجه‌ای جز بی‌ثبات شدن منطقه به‌دنبال نداشته است. علاوه بر این، سیاست جنگ‌طلبانه تیم ترامپ باعث شد ائتلافی از فعالان چپگرا و راستگرا در آمریکا، مجلس کشور را برای جلوگیری از جنگی دیگر در منطقه تحت فشار قرار دهند. آنها در ابتدا از نمایندگان مجلس درخواست کردند که به حمایت نظامی آمریکا از جنگ عربستان و امارات در یمن پایان دهند. آنها اکنون توجه خود را روی پیشگیری از جنگ با ایران متمرکز کرده‌اند. تلاش‌های فعالان ضدجنگ نتیجه خوبی به همراه داشته است. مجلس آمریکا در طول دو سال اخیر لوایح بیشتری را در مقایسه با ۱۶ سال گذشته تصویب کرد. سیاست کنونی دولت ترامپ در قبال تهران دو کشور را به سمت درگیری نظامی سوق می‌دهد. هنوز مشخص نیست که آیا مجلس آمریکا می‌تواند مطابق با قانون اساسی کشور دوباره اختیار تصمیم‌گیری در مورد مسائل جنگ و صلح را در دست بگیرد و مانع بروز جنگی دیگر در خاورمیانه شود. ترامپ هیچ تجربه‌ای درحوزه سیاست خارجی ندارد و چند هفته پیش دو کشور را تا آستانه جنگ پیش برد. اقدامات اخیر مجلس نشان می‌دهند که بالاخره قانون‌گذاران کشور درحال گوش دادن به حرف مردم آمریکا هستند؛ مردم جامعه اهمیت زیادی برای سیاست خارجی قائل هستند.