او درخصوص طرح ایران برای امضای پیمان «عدم تعرض» با کشورهای منطقه گفت که «پاسخ‌های مثبتی» از برخی کشورها دریافت کرده‌ایم. ایرانی افزود که این پیشنهاد «محمدجواد ظریف» وزیرخارجه ایران تنها مختص کویت نیست بلکه همه کشورهای منطقه را شامل می‌شود و ما پاسخ‌های مثبتی از برخی کشورها دریافت کرده‌ایم و منتظر پاسخ دیگر کشورها هستیم و باید بگویم که این طرح یکی از طرح‌های مهم در سطح بین‌المللی است و اصل و اساسی برای حل بسیاری از اختلافات و مشکلات موجود در منطقه خواهد بود. ایرانی تصریح کرد که ایران از هرگونه همکاری با کشورهای اسلامی استقبال می‌کند و تقویت روابط بین کشور و عراق را خیر و مصلحتی برای همه ملت‌های منطقه می‌داند.

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران ۵ خرداد در سفر به عراق، پیشنهاد عدم تعرض با همسایگان را برای اولین بار مطرح کرد. ظریف پیش‌تر نیز طرح مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای را به همسایگان جنوبی خلیج فارس پیشنهاد داده بود که به‌رغم استقبال برخی دولت‌های عربی چون کویت، قطر و عمان، اما با بی‌میلی عربستان و متحدان آن همراه شد و راه به جایی نبرد.

ایران آماده گفت‌وگو با عربستان است

سفیر ایران در کویت همچنین گفت که اعزام حجاج ایرانی همچنان ادامه دارد و حدود ۸۵ هزار نفر از حجاج به سرزمین وحی اعزام شده و بقیه نیز درحال اعزام هستند و این موضوع به روابط سیاسی دو کشور مرتبط است و ما از همان ابتدا اصرار داشته و بر ضرورت حل‌وفصل مشکلات نه فقط با عربستان بلکه با بقیه کشورها از طریق گفت‌وگو تاکید کرده‌ایم. او افزود: «ما همچنان به گفت‌وگو اعتقاد داریم و همه تلاش ما این است که گفت‌وگو حتی از طریق میانجی‌ انجام شود و هر زمان که عربستان آماده گفت‌وگو باشد ایران نیز آماده است.»

پیش‌تر سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه روز دوشنبه در نشست خبری با رسانه‌ها از پاسخ مثبت ایران به سیگنال‌های ارسالی از سوی عربستان خبر داد. موسوی درخصوص اظهارات مقام سعودی گفت: «ما این اظهارات را یک سیگنال مثبت قلمداد می‌کنیم.» موسوی افزود: «ایران بارها خواستار حل مسائل میان کشورهای اسلامی بدون پیش‌شرط شده است و هر اقدامی که موجب نزدیکی کشورهای اسلامی شود را با آغوش باز می‌پذیرد. مصالح کشورهای اسلامی ایجاب می‌کند کشورهای اسلامی و همسایه اختلافات خود را کنار بگذارند، چراکه موجب می‌شود کشورهای نامشروع از این وضعیت سوءاستفاده نکنند. پاسخ ایران به هر سیگنال مثبتی، مثبت است.»

«عبدالله یحیی المعلمی» نماینده دائم عربستان در سازمان ملل روز چهارشنبه هفته گذشته از آمادگی ریاض برای ایجاد روابط همکاری میان کشورهای عربی و ایران خبر داد. المعلمی پیش‌تر هم اعلام کرد عربستان خواستار جنگ با ایران نیست و برای «تعامل دیپلماتیک» با تهران آمادگی دارد. او گفت: عربستان سعودی «خواستار جنگ با ایران، نه در یمن و نه در خارج از آن نیست.» عبدالله المعلمی با بیان آمادگی عربستان برای تعامل دیپلماتیک با تهران گفت: این مساله به زمینه‌ای مشترک نیاز دارد. او همچنین تماس‌ها با تهران در جریان نشست سازمان همکاری اسلامی را که در مکه در ابتدای ژوئن برگزار شد، تایید کرد.