ماتیاس کورمان، وزیر کابینه استرالیا تاکید کرد که «هیچ تصمیمی» درباره اینکه آیا استرالیا به ائتلاف آمریکایی حفاظت از کشتیرانی در خلیج‌فارس خواهد پیوست یا نه، گرفته نشده است. آنتونی آلبانز، رهبر حزب کارگر استرالیا که با پمپئو و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه و دوشنبه دیدار و رایزنی خواهد کرد، خواستار رویکردی صلح‌آمیز درباره ایران شده است.

استرالیا گزینه پیوستن به ائتلاف تنگه هرمز را بررسی می‌کند

همزمان وزیر دفاع استرالیا تصریح کرد که کشورش درحال بررسی درخواست آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی در تنگه هرمز است. به گزارش خبرگزاری فارس، درحالی‌که «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا برای رایزنی با همتای خود عازم استرالیا شده است، «لیندا رینولدز» وزیر دفاع استرالیا درخصوص احتمال پیوستن کشورش به ائتلاف نظامی دریایی واشنگتن در تنگه هرمز گفت: «درخواستی که آمریکا مطرح کرده است، بسیار جدی و پیچیده است. به همین دلیل ما درحال‌حاضر این درخواست را تحت بررسی جدی قرار داده‌ایم.» خبرنگار صدای آمریکا نیز در یک پیام توییتری در این خصوص اعلام کرد که استرالیا با جدیت درحال بررسی درخواست آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی در تنگه هرمز است اما هنوز تصمیمی در این خصوص اتخاذ نکرده‌اند. روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز در این خصوص گزارش کرد، رینولدز درخصوص درخواست آمریکا برای پیوستن به ائتلاف تنگه هرمز معتقد است که این یک درخواست پیچیده است که هنوز تصمیمی در این‌باره اتخاذ نشده است و استرالیا «در راستای منافع حاکمیتی خود تصمیم‌گیری می‌کند.» طبق این گزارش، «مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا ضمن آنکه روابط میان «واشنگتن» و «کانبرا» را شکست‌ناپذیر توصیف کرد، گفت: «ما امیدواریم که استرالیا، در برخی از مهم‌ترین چالش‌های سیاست‌ خارجه زمانه ما، همچون تلاش برای ثبات‌بخشی به سوریه و رهایی بخشیدن افغانستان از تروریسم و مقابله با حملات بی‌پروای جمهوری اسلامی ایران به کشتیرانی بین‌المللی در تنگه هرمز، ما را همراهی کند.»

پایگاه اطلاع‌رسانی هیل وابسته به کنگره آمریکا نیز گزارش کرد، پمپئو وزیرخارجه آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از فرانسه، آلمان، استرالیا، ژاپن و کره‌جنوبی درخواست کرده است تا به ائتلاف دریایی واشنگتن در تنگه هرمز بپیوندند. طبق این گزارش، واشنگتن درحالی تلاش می‌کند تا به بهانه محافظت از کشتیرانی در تنگه هرمز ائتلافی نظامی تشکیل دهد که همپیمانان اروپایی این کشور از ترس آنکه این ائتلاف به تقابل نظامی با ایران کشیده شود، تمایل چندانی برای پیوستن به آن ندارند.

«هایکو ماس» وزیر امورخارجه آلمان روز چهارشنبه هفته گذشته ضمن ابراز عدم تمایل کشورش برای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا گفت: «آلمان در مأموریت دریایی برنامه‌ریزی شده توسط آمریکا مشارکت نخواهد کرد.» از طرف دیگر، روزنامه «ماینیچی» ژاپن نیز روز گذشته گزارش کرد، مقامات دولتی ژاپن می‌گویند که توکیو هیچ کشتی جنگی برای مشارکت در طرح ائتلاف دریایی آمریکا با هدف حفاظت از کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها در تنگه هرمز اعزام نمی‌کند زیرا از پاسخ ایران بیم دارد.

علاوه بر آمریکا، دولت انگلیس نیز روز دوشنبه گذشته به کشورهای اروپایی پیشنهاد داده بود تا ناوگان دریایی با ماموریت حفاظت از کشتی‌های تجاری عبوری از تنگه هرمز و خلیج‌فارس ایجاد کنند تا حوادثی مشابه توقیف نفتکش آنها توسط ایران تکرار نشود. منابع خبری پیش از این از گسترش اختلافات میان انگلیس و آمریکا بر سر ایران خبر داده‌ بودند. نشریه تایم اول مرداد ماه گزارش داده بود: «رابطه خاص» بین انگلیس و آمریکا پس از بروز برخی تنش‌ها بر سر ایران لطمه دیده و دولت انگلیس چندی پیش (قبل از توقیف نفتکش تحت پرچم انگلیس توسط ایران) درخواست کمک دولت «دونالد ترامپ» علیه ایران را در خلیج‌فارس رد کرده است.